Ryddesjefen i Verdibanken
Verdibankens ferske sjef, Per Morten Ødegaard, mener de nye eierne fikk aksjene billig. Han har stor tro på at banken skal vokse de neste årene.
Verdibanken har gått gjennom en turbulent tid de siste årene etter avsløringer om tvilsomme investeringer som førte til at både banksjefen og styrelederen trakk seg. Bankens største aksjonær gikk konkurs og store deler av eierpostene har skiftet eier. Styre og representantskap er også i stor grad byttet ut og ny banksjef har tatt plass i sjefsstolen.
Les alt Dagen har skrevet om Verdibanken
Nå starter den møysommelige jobben med å bygge opp banken igjen. Mannen som har fått i oppgave å tenne både kunder, eiere og egen organisasjon er Per Morten Ødegaard.
Den nytilsatte banksjefen har ledet banken i to måneder, etter at han de siste seks årene har vært økonomisjef i Amedia i Østfold. Han er likevel ikke ukjent med verken Verdibanken eller bankdrift. Han jobbet i bankens fem første år som assisterende banksjef, først under gründer Sigmund Thorsell og senere under Toralf Østli.
– Jeg vender tilbake til en bank uten vind i seilene, sier Ødegaard. Han understreker like fullt at det er «kjempemoro å komme tilbake igjen». Det er imidlertid ikke tvil om at finansskandalen har satt sine spor i organisasjonen.
– Det har satt banken tilbake vekstmessig.
Ikke menighetsbakgrunn
Verdibankens to forrige banksjefer kom begge fra lederstillinger innen store menigheter. Ødegaard har ikke en tilsvarende bakgrunn. – Det nærmeste er at mine to sønner begge har vært aktive i Krik, sier han og forklarer at han går i kirken på de store høytidsdagene.
– Hvem skal være visjonsbæreren i Verdibanken fra nå av?
– Det er vi samlet som er er det. Det er bygget en kultur her i banken, og den, sammen med organisasjonen, er det som bærer visjonen videre. Samtidig er mange av de opprinnelige eierne fortsatt med på eiersiden.
– Hvordan skal dere ta vare på verdiprofilen til banken fremover?
– For å gjøre noe for andre, må vi ha gode økonomiske resultater, noe vi ikke har hatt de siste årene. Men planen vår er at det hele tiden skal vises på produktet at du er kunde hos Verdibanken.
Banksjefen forteller at de nå har en kampanje der etableringsgebyret til nye lånekunder gis bort til Kirkens Bymisjon. De har også en plan om at alle innskuddskundene skal kunne få gi en andel av rentene til et godt formål etter eget ønske.
Verdifall
Verdien på aksjene har falt kraftig. I forbindelse med konkursen til bankens tidligere største eier, Prima-gruppen, kom det frem at deres eierandel på 30 millioner kroner i Verdibanken ble solgt for 8,4 millioner kroner.
– Det har ikke tidligere vært noen markedsplass for omsetning, og flere eiere som har hatt ønske om å selge har ikke hatt muligheten. Når alle aksjeeiere nå fikk mulighet til å selge, var det mange som sa ja til prisen de ble tilbudt, forklarer Ødegaard.
LES OGSÅ: Opplysningsvesnets Fond og Oslo Kristne Senter solgte seg ut av Verdibanken
Han mener samtidig at den reelle verdien er langt høyere enn den kursen som bankens aksjer ble omsatt for.
– Det viser at våre nye eiere har tro på at banken kan gi avkastning, sier han.
– Banken ble i sin tid startet i et ikke-finansielt miljø. Nå er det stadig større krav til en bank og det var helt nødvendig å gå fra et ikke-finansielt til et profesjonelt miljø blant eierne, sier Per Morten Ødegaard til Dagen. Han forteller at banken i disse dager gjennomfører en rettet emisjon for å øke egenkapitalen med 20 millioner kroner.
Styrket verdiprofil
– To av de største eierne er lokale banker. Hvordan vurderer du muligheten for å få fortsette som en selvstendig bank og unngå å bli en avdeling for disse?
– Jeg er trygg på at de nye eierne vil beholde og styrke verdiprofilen vår. Jeg tror vi får beholde vår unikhet, og at den heller blir styrket enn svekket, sier Ødegaard som nå understreker at han må bruke tid på å bli mer synlig i de ideelle miljøene.
– Det gjelder både i stiftermiljøene og hos andre ideelle organisasjoner.
– Hvor tror du Verdibanken er om fem år, om du skal drømme litt?
– Da er vi dobbelt så store, og vi har gått fra 1,5 til 3 milliarder i forvaltningskapital.
– Hvorfor skal man bli kunde hos Verdibanken?
– Først, fordi vi vil gjøre noe for andre. Dette er noe vi vil bli enda tydeligere på fremover, og når vi får opp egenkapitalen vil vi igjen styrke Verdifondet som kan hjelpe personer som trenger en ny start. Og så er vi konkurransedyktige, sier Per Morten Ødegaard. Han presiserer at banken også vil være et selvsagt valg for frivillige, ideelle og religiøse organisasjoner.
– Det markedet er kjempestort, sier banksjefen, som planlegger å reise på en salgsturne på nyåret for å markedsføre banken.