Så mange ser på de nye, norske kristen-seriene
«Kristenretten» og «Neteland» er først og fremst Youtube-serier. Det er en ny måte å tenke på for TV Inter.
Produksjonsselskapet TV Inter har i årevis laget tv-serier med en kristen og verdiorientert profil.
De siste årene har produksjonsselskapet satset mer og mer på å bygge opp en egen kanal på YouTube.
Plussprat har rullet og gått siden 2021, og nå er to nye serier ute:
- Kristenretten, som TV Inter har gjort på oppdrag fra Bjørgvin bispedømme
- Neteland, som er TV Inters eget prosjekt.
Laber respons
Kristenretten har ikke fått den ønskede responsen – ennå: omtrent 5.000 har sett den første episoden, rundt 1.600 den andre og 1.100 den tredje.
– Vi tenker dette er lavt, sier produsent Ole Kristiansen, som understreker at det er Bjørgvin bispedømme som eier prosjektet, markedsføringen og en bredere innsikt i seertall.
Kristiansen tror serien vil få flere seere utover våren og sommeren i takt med feiringen av kristenretten til sommeren. Serien er også tiltenkt i undervisning både i skoler og kirker.
«Treffer godt»
Serien «Neteland» er imidlertid allerede en suksess målt i seertall.
Da Dagen snakket med Kristiansen, var kun to episoder ute. På halvannen uke hadde disse hatt godt over 30.000 seere.
Størstedelen av seerne er mellom 18 og 34 år
– Det synes vi er bra, for det har vært et mål for oss, sier Kristiansen.
Fremover skal det slippes en episode i uken. Til sammen blir det ni episoder av serien.
Tradisjonelt har TV Inter produsert innhold til TV-kanaler. Grunnen til at de nå satser på Youtube er et ønske om å «være der folk er».
– Å produsere innhold med gode verdier og en profesjonell undertone til en plattform mange er på, tror vi er bra.
Om det er økonomisk bærekraftig å satse på Youtube, gjenstår å se, mener han.
Hvis en tv-kanal plukker opp innholdet, er det en bonus, ifølge Kristiansen.
– Vi skal treffe folk i kirkens randsone. Det gjør vi på Youtube, avslutter han.