Så mye klimagasser slipper Den norske kirkes ledelse ut: – Hva i alle verdens land og rike skal de ut og fly etter?
Den norske kirke jobber for å kutte i CO₂-utslipp. Prest og klimaaktivist er ikke imponert.
Det snart gått tre år siden Den norske kirke bestemte seg for å kutte utslippene fra reisevirksomheten med 60 prosent.
I 2030 skal de være i havn.
Nå legger Kirkerådet fram tall på hvor mye klimagasser kirkens ledelse har sluppet ut i 2023.
Moderat nedgang i 2023
Tallene, som skal legges frem når kirkerådet møtes senere denne uken, stammer fra flyreiser gjennomført av folkevalgte og ansatte på nasjonalt og regionalt nivå.
Det totale klimagassutslippet til Norge i 2023 var på 26,6 millioner tonn CO₂-ekvivalenter, ifølge Energi og Klima.
Kirkens ledelse slapp til sammenligning ut i underkant av 1500 tonn.
Det er noe nedgang sammenlignet med tiden før og etter korona.
Blant de største klimasynderne finner vi Oslo og Borg bispedømme, som begge har sluppet ut mer en dobbelt så mye som det de etter planen skal.
De ulike bispedømmene har nemlig fått tildelt klimakvoter.
Agder og Telemark er på sin side blant de beste i klassen, og slapp i fjor ut bare halvparten av det de hadde «lov til».
Håper å komme i mål
Kirkerådet møtes denne uken og vil da få en orientering om regnskapet. Kirkerådsleder Harald Hegstad mener tallene viser at kirken allerede ligger foran skjema.
«Jeg har godt håp om at vi skal klare det», skriver han i en e-post til Dagen.
Hegstad understreker samtidig at det krever innsats fra de ansatte.
Mer tog og digitale møter.
Vakte reaksjoner i 2021
Kirkens klimaengasjement har tidligere skapt debatt.
Da Kirkemøtet i 2021 vedtok at oljeletingen på norsk sokkel burde stanse, meldte flere hundre medlemmer seg ut på noen dager.
– Hvorfor skal kirken som ikke er en politisk organisasjon engasjere seg for klima?
– Dette er for kirken ikke primært et politisk spørsmål. Som kristne må vi være ansvarlige forvaltere og ta vare på skaperverket. Her må kirken som organisasjon gjøre sitt, på linje med alle andre i samfunnet, skriver Hegstad.
– Hvorfor skal de fly så mye?
Ellen Hageman er ordinert prest i Den norske kirke og engasjert i klimasaken.
Hun er blant annet aktiv i organisasjonen Extinction Rebellion, som senest forrige måned aksjonerte under Oljemessen i Stavanger.
Hun stusser over hvorfor enkelte av bispedømmene på Østlandet, blant annet Borg og Oslo, ligger langt over utslippskvoten sin.
– Hva i alle verdens land og rike skal de ut og fly etter?, spør hun.
Hun peker på at det gir mening at man må fly mer i Nord-Norge, men etterlyser en forklaring på hvorfor disse bispedømmene i det hele tatt flyr.
Hun frykter at det er en ukultur på Østlandet.
– I en stresset hverdag forventer man at ting skal gå raskt, og det må man endre. Det å flytte seg tar tid, sier hun.
Mener kirken må tale imot makten
Hageman savner en konkret redegjøring for hvordan man skal komme i havn med utslippskuttet på 60 prosent innen 2030.
Klimaaktivisten er glad for konkrete tiltak som klimaregnskap for flyreiser, der kirken er åpen om utslippene sine. Hun mener samtidig det ikke er nok.
– Kirken er veldig flinke til å bruke store ord, men de konfronterer ikke makten, sier hun.
Hageman peker blant annet på at kirken ikke var til stede for å demonstrere under Oljemessen i Stavanger forrige måned, der hun selv var.
– Det hjelper ikke å bare komme med noen uttalelser fra biskopene, man kan ikke bare snakke om klima i festtaler. De vil snakke om håp, men jeg skjønner ikke hvordan den finner det håpet når utviklingen i verden faktisk går feil vei, sier hun.
Tallene i flyregnskapet tar utgangspunkt i flyreisene til bispedømmene og kirkerådets sekretariat, inkludert nemnder og utvalg. I tillegg til kirkedemokratiet ellers.