GLISSENT: Hilde Kristine Sando Modalsli i Vivos bokhandel i Akersgata har kun et slitt utstillingseksemplar igjen av den ordinære salmeboka.

Salmebok-mangel etter TV-suksessen

Det hjelper lite med 60 timer gratis TV-reklame for Salmeboka når forlaget er tomt for bøker. PR-ekspert Trond Blindheim ville bedt aksjonærene om unnskyldning.

Publisert Sist oppdatert

– Vi får flere bøker i uke 6, sier forlagssjef Jan Stefan Bengtsson i Eide Forlag til Dagen etter at flere bokhandlere har gått tom for bøker midt i julestrida.

Rett nok har forlaget fortsatt noe av praktutgaven på lager, men menighetsutgaven er blåst bort.

Synger alle julesalmene minutt for minutt

Tomt i hyllene

Butikksjef Øyvind Hjemdal i Vivo i Akersgata, tidligere Bok & Media, har ikke noe igjen av den vanlige Salmeboka, åtte dager før jul – bare noen få av praktutgaven. Vivo-kjeden selger desidert flest salmebøker i Norge. Butikken i Oslo er størst i kjeden.

De gikk tom en drøy uke etter maratonsendingen Salmeboka minutt for minutt NRK, 28. til 30. november. Da ble det sendt 60 timer salmesang på fjernsynet, med 2,2 millioner seere spredt ut over sendeflaten.

– Litt kjedelig

– Det er litt kjedelig, for dette er den andre jula etter at den nye salmeboka kom. Nå er vi igjen tomme for boka, og vi får heller ikke tak i flere fra forlaget, sier Hjemdal til Dagen.

Han beklager overfor dem som hadde gledet seg til å kjøpe boka som julepresang.

– Det er en jevn strøm av kunder som vil ha Salmeboka, og den har solgt så det har stått etter, men vi har altså ikke flere. Vi klarte bare å holde unna fram til 8. eller 9. desember, sier Hjemdal.

– Dette er en bok forlaget vet de skal trykke i mange år framover, så det skulle ikke være så vrient å trykke et tilstrekkelig stort opplag. Hvordan de har klart å ha for få bøker, vet jeg ikke, sier Hjemdal.

Selv har han visst om planene om salmesendingen på NRK fra før sommeren. Dermed mener han Eide Forlag burde klart å bygge et lager så bokhandlene kunne ha bøker for en slik situasjon.

– Vi hadde lagre i bokhandelen som vi trodde skulle holde, sier han, men det viste seg ikke å holde stikk. Bare i Akersgata mener han det er solgt 200 salmebøker siden maratonsendingen sist i november.

– Var dette en gylden sjanse som glapp?

– Vi får mange forespørsler hver dag, men når vi ikke har nok av produktet, ryker pengene rimelig fort for oss, og vi får en haug med skuffede mennesker som må gå sin vei uten salmebok, medgir Hjemdal.

Han vet det også minker hos andre Vivo-bokhandlere, så det nytter lite å bestille internt i kjeden.

– Ikke tro på det

Forlaget opplyser at Salmeboka har gått unna etter Salmeboka minutt for minutt.

– Vi solgte omlag 4000 bøker uka etter fjernsynssendingen på NRK, men nå er noen av bokhandlerne tomme, som du vet. Det kan se ut som bokhandlerne ikke hadde tro på dette, så noen gikk tom uka etterpå, sier forlagssjef Jan Stefan Bengtsson i Eide Forlag til Dagen.

Han mener «alle» visste om den planlagte salmesendingen. Da det ble kjent, gikk forlaget ut med informasjon til bokhandlerne, opplyser han. Deretter stipulerte de salget i forbindelse med salmesendingen.

– Men hverken vi, Kirkerådet eller bokhandlerne trodde det skulle bli så stort som det virkelig ble, sier han.

5. desember fikk Bengtsson en rapport som viste at 4200 bøker var solgt. Noe av salget kom trolig av fjernsynssendingen.

– Da hadde de fleste bokhandlene fått inn bøkene de hadde bestilt, sier Bengtsson.

Den nye salmeboka kom til 1. søndag i advent i 2013, i flere ulike utgaver, og er solgt i 185 000 eksemplarer.

– Etter NRKs sending gikk vi tom eksepsjonelt mye raskere enn vi hadde forventet, sier Bengtsson, som lover nye bøker.

– Vi får nye bøker i uke 6. Da trykker vi 25.000 eksemplarer, sier han og forklarer at det er snakk om en lang prosess. Papiret er uvanlig tynt og må spesialbestilles. Bare to trykkerier i Europa tar slike oppdrag.

– Har forlaget tatt tilstrekkelig høyde for mulig økt salg?

– Under salmesendingen hadde vi 6000 bøker på lager. De er så godt som borte nå. Varene ligger ute hos bokhandlerne, men noen begynner å gå tom. Sånn er det.

– Men dere kunne solgt mye mer med flere bøker på lager?

– Jo, det kunne vi nok, og vi har praktutgaven. Den er mye finere enn den vanlige, men det er ikke så stor prisforskjell. Vi har omlag 1600 eksemplarer på lager av den, sier Bengtsson.

– Ville sagt unnskyld

NRK-sendingen ga Salmeboka unik eksponering, og slik gratisreklame kan knapt verdsettes i kroner og øre, mener rektor Trond Blindheim ved Høyskolen Campus Kristiania.

PR-eksperten sier det ikke har noen hensikt å regne på hvor mange millioner det ville kostet med slik profilering via TV-reklame, eksempelvis på TV 2.

Han mener forlag og bokhandlere har gått glipp av en stor sjanse til å omsette salmebøker.

– Hva ville du nå gjort hvis du satt i sjefsstolen i forlaget?

– Da ville jeg sagt unnskyld til aksjonærene, sier Blindheim, som mener det hadde gått an å lage salgskampanjer raskt rett etter TV-sendingen – men ikke uten bøker.

– Er det fortsatt en reklameeffekt igjen etter TV-sendingen?

– Det kan fortsatt være effekter, sier Blindheim. Likevel mener han Human-Etisk Forbund er de som har vært flinkest til å få ut sitt budskap etter salmesendingen. Det fikk de fram da de vendte tommelen ned for massiv salmesang en hel helg igjennom.

– Hva tenker du da om at butikkene i stor grad er tomme for salmebøker midt i høysesongen, sågar etter massiv drahjelp fra NRK?

– Det som er typisk er at Eide Forlag ikke har tatt høyde for større salg og at ingen har tenkt kommersielt rundt dette, mener Blindheim. Han synes ikke kristne aktører er flinke til å tenke fortjeneste.

I Eide Forlag tror de ikke effekten av salmesendingen er borte ennå.

– NRK har jo lagt sendingen ut på nettet, og det diskuteres fortsatt på Salmebokas Facebook-side. Jeg tror vi vil se en langsiktig effekt, ikke minst i menighetene, sier Jan Stefan Bengtsson.

Powered by Labrador CMS