RISIKO: Tom Sverre Tomren mener troende fra forskjellige religioner må våge å gå i dialog om felles innsats for miljøet. Bak står Olav Fykse Tveit, den etiopisk-ortodokse presten Gobena Abate og den iranske advokaten og muslimen Soheila Ebrahimi.

Samler flere religioner til klimakamp

Forsker og miljøprest kaller det «blasfemisk» hvis kristne venter på Jesu gjenkomst i isolerte forsamlinger og ikke engasjerer seg for å redde jorden.

Publisert Sist oppdatert

En islamsk lærd, en buddhistisk munk og kristne teologer fra forskjellige kirkesamfunn er blant dem som bidrar under konferansen «Sustainability and Climate in Religion» i Bergen denne uken. Deltakerne kommer fra land over hele verden.

– En slik konferanse kan uroe den som har berøringsangst for andres religion. Men vi som er i akademia, er vant med å møte forskjellige perspektiver, sier førsteamanuensis Tom Sverre Tomren ved Høgskulen på Vestlandet.

Fra før er han kjent som blant annet sokneprest, misjonær i Kamerun og politiker for KrF og Miljøpartiet De Grønne.

Drevet av kjærlighet

Påtroppende preses i Den norske kirke, Olav Fykse Tveit, er blant bidragsyterne under konferansen. Han kaller klimakrisen et «vekkelsens øyeblikk». De ti årene som generalsekretær i Kirkenes Verdensråd har styrket ham i troen på at kirkene kan spille en viktig rolle i miljøkampen, både ut fra sin egenart og i samarbeid med mennesker som har annen tro.

– Hvordan kan vi si at vi elsker mennesker om vi ikke elsker naturen, spurte Fykse Tveit.

– Hva tenker du skal være kirkens bidrag i klimaspørsmål?

– Kirkens rolle i luthersk forstand er først og fremst å forkynne lov og evangelium. Både individuelt og kollektivt er det noe som har gått galt. Det er ikke bare vår feil som lever nå, sier teologen til Dagen.

Håpsdimensjon

Samtidig mener Fykse Tveit at kirken har en håpsdimensjon som er viktig.

– Kan klimaengasjement komme i veien for misjonsengasjementet?

– Det at Gud elsker meg og at Kristus er død for våre synder, kaller oss til omvendelse. Kristi kjærlighet er en drivkraft til å engasjere oss for vår neste, mener han.

Tomren ser behov for nytenkning og impulser utenfra.

– Hva mener du er potensialet og begrensningen i interreligiøst klimasamarbeid?

– De fleste religiøse søker det guddommelige og har slik sett et positivt ønske og god vilje, sier Tomren.

Islamske perspektiver

Muslimske Soheila Ebrahimi kommer fra Iran og har doktorgrad i internasjonal rett. Hun arbeider som advokat for en organisasjon i Nederland.

– Det er så mange ideer i bærekraftstenkning som samsvarer med islam, sier Ebrahimi til Dagen.

Hun ser behov for møtesteder der mennesker med forskjellig tro kan møtes i respekt for hverandres ståsteder og dele perspektivene sine. Samtidig poengterer hun at det kreves politisk vilje for å sette idealer ut i livet.

– Vi tilhører alle planeten og må akseptere andre kulturer for å finne en felles plan, sier hun.

Felles jord

I alle trostradisjoner mener Tomren det finnes både gode og dårlige trekk som har utviklet seg gjennom hundreårene.

– Det vi har felles, er at vi bor på denne jorden, uansett hvilken religion vi har. Ingenting står i veien for at vi kan samarbeide om klima, plastoppsamling og bærekraftig renovering av kirker og moskeer.

Kirker med skog

Den etiopisk-ortodokse presten Gobena Abate fortalte om tradisjonen for å ha skog rundt ortodokse kirker i hjemlandet. «En kirke uten skog er som en prest uten skjegg» var tittelen på foredraget hans. Han fortalte at skogene har en bibelsk, en liturgisk og en asketisk begrunnelse, og at de minner troende om samhørigheten med det skapte.

Han mener teologiske perspektiver på vern om naturen er viktige, men legger ikke skjul på at det også i hans kirkesamfunn er dem som er skeptiske til at dette skal fortrenge åndelige spørsmål.

– Men vi kan vise de religiøse motivene dette fra de hellige tekstene og fra tidlige helgener, og utforske og kommunisere dette, sier presten.

Ingen frykt

Tom Sverre Tomren mener kristne må våge dialogen og ta sjansen på å bli påvirket selv.

– Jeg vil si det så sterkt at det å låse seg inne i små hus og små forsamlinger og vente på Jesu gjenkomst, er blasfemisk. Jesus har sagt: Gå ut i verden, sier Tomren.

– Men han sa også at han er veien, sannheten og livet og at ingen kommer til Far uten ham. Er det en fare for at klimainnsatsen kommer i veien for misjons-oppdraget?

– Hvis du frykter det, er du svak i troen. Er du trygg i troen, kan du høre andre mennesker. Som kristen prest vil jeg si: Jeg føler meg trygg. Ingenting truer Gud, svarer han.

Satser på kirkeaktive

Konferansen skal etter planen resultere i en akademisk bok, men Tomren mener den også kan bety noe for lekfolk.

– Jeg ser kirkene som en læringsarena i bærekraftsundervisning. De kirkelige aktørene har ikke lagt nok vekt på dette, slik at de blir miljøetiske forbilder, sier forskeren.

Han mener dette bør inn også i trosopplæringen.

– I forskningen min har jeg sett at det er lettest å nå og engasjere dem som er kirkeaktive, sier han.

Powered by Labrador CMS