SATSER: I Misjonshuset i Kristiansand har kollekten økt med tretti prosent etter at de innførte Vipps. Espen Ottosen tror tilbudet kan senke terskelen for å gi.

Satser på Vipps

NLM ønsker at flere av menighetsdeltagerne skal bruke Vipps, forteller generalsekretær Espen Ottosen.

Publisert Sist oppdatert

Vipps er en app utviklet av DNB for å kunne enkelt overføre penger fra mobilen til en bankkonto. Nå på søndag skal NLM ha en stor aksjon for å promotere tjenesten.

– Vi tror at det vil være en stor fordel for givere. Færre og færre går rundt med kontanter, og med Vipps trenger man ikke å reise seg for å gå til bankterminalen, sier Ottosen.

– Bygger ned terskel

Han forteller at appen allerede har vært et etablert tilbud, men at de nå ønsker å motivere til at flere skal bruke den. Et eksempel er at enkelte eldre er skeptiske til overføring av penger via mobilen, sier Ottosen.

– Derfor har vi laget en informasjonsvideo som enkelt viser hvordan appen fungerer. Vi håper at det skal bygge ned terskelen.

Sparebanken Sør er også involvert i aksjonen.

– Banken kommer til å sponse aksjonen med én prosent av de innsamlede midlene, sier markeds- og innsamlingsleder Grete Haukelid.

Som et ekstra insentiv vil også alle forsamlingene som er involvert være med i trekningen av et foredrag av Ottosen, forteller hun.

Økte med tretti prosent

Haukelid trekker frem Misjonshuset i Kristiansand som et eksempel på at Vipps kan fungere.

– Etter at de tok Vipps i bruk har kollekten økt med tretti prosent.

Hun påpeker likevel at det viktigste ikke er teknologien.

– Vi ønsker å fokusere på budskapet og kommunisere hvorfor folk skal gi. Aksjonen er større enn denne ene dagen. Det viktige er at vi henger med i utviklingen og tilbyr mange forksjellige måter å gi på, sier Haukelid.

Powered by Labrador CMS