Oslo 20231024. Logo til konsernet Schibsted ved VG-huset i Oslo sentrum.Foto: Frederik Ringnes / NTB

Schibsted-leder: – Bærer du ikke pride-bånd, er du en «megataper»

I en epost sendt ut til over 400 ansatte oppfordres det til å hente pridearmbånd. – Grovt overtramp, sier arbeidslivsekspert om eposten.

Publisert Sist oppdatert

Denne uken sendte kreativ leder i Schibsted-byrået Max Social, Vilde Kristine Darvik, ut en fellesmail til 417 ansatte:

– Kom og hent et pridearmbånd fra Amnesty hos oss på Max Social i tredje etasje! Hvis du ikke vil bære et pridearmbånd, er du en megataper, skrev Darvik.

Eposten er gjengitt av Subjekt, som også omtalte saken først.

Arbeidslivsekspert Elin Ørjaseter, som jobber ved Høyskolen Kristiania, er én av dem som reagerer på pride-eposten.

– At man på arbeidsstedet legger press på hvilke politiske meninger de ansatte skal ha, er et grovt overtramp mot den enkelte ansattes integritet, sier hun til Subjekt.

– Foreningen Fri har meninger om juridisk kjønn, et tredje kjønn, kjønnskirurgi og barneoppdragelse. Disse sakene har neppe dekning hos et flertall i befolkningen, sier hun.

Hun peker også på at armbåndet er laget av Amnesty som også har en rekke andre politiske saker.

Max Social

Max Social representerer en rekke norske kjendiser og bedriften skriver om seg selv at de «bygger personlige merkevarer».

Bedriften ble opprettet for tre år siden og var da en del av VGTV.

Ved nyttårsskiftet ble Max Social solgt fra VGTV til Schibsted.

Til Subjekt sier Vilde Darvik at å bruke uttrykket «megataper» om dem som ikke hentet pride-bånd, var «lite gjennomtenkt».

– Den var ment hyggelig, og det var ikke min hensikt å legge press på noen. Jeg legger meg ikke opp i andres ideologi, eller hvordan man markerer, eller ikke markerer, pride.

Powered by Labrador CMS