– Sensitive misjonssituasjoner har økt
Norske misjonsorganisasjoner må i større grad enn tidligere passe på hva de deler av informasjon om misjonsprosjekter i andre land.
– Nå må vi i blant nøye oss med å si at «noen sensitive utsendinger dro ut et sted i verden, husk på dem», sier Espen Ottosen som er informasjonsleder i Norsk Luthersk Misjonssamband (NLM).
Han forteller at misjonsfolket tidligere gjerne var vant med å få tilsendt en liste over hvem som dro ut som misjonærer og hvor de dro.
– Det er det vi og misjonsfolket synes er vanskeligst. Mange har vært vant med å klippe ut denne informasjonen og legge den i Bibelen som en bønneliste. Vi skjønner frustrasjonen, sier Ottosen.
Han forteller at NLM har omtrent 130 voksne utsendinger i rundt 15 land.
– Jeg tror vi kan si at halvparten av landene og halvparten av utsendingene har en eller annen sensitivitetsutfordring ved seg. Dette har økt veldig, sier informasjonslederen som har sett forandringene skje i sine 15 år i jobben.
Utfordrende informering
Sammen med leder for områdearbeidet i Åpne Dører, Trond Kjartan Michaelsen, og kommunikasjons- og markedssjef Gisle Skeie i Stefanusalliansen, snakket Ottosen om utfordringer knyttet til å behandle sensitiv informasjon fra misjonsfeltet under Kristelig Pressekontors generalforsamling.
– Dette er et dilemma og et reelt problem. På den ene siden ønsker vi å fortelle mest mulig av de som skjer på misjonsfeltet vårt, men vi må erkjenne at å spre slik informasjon kan ødelegge for arbeidet og kan sette sikkerheten i fare for våre utsendinger og ikke minst for de lokale kristne, sier Ottosen.
Skeie forteller at det er ulike grunner til at informasjon om prosjekter blir sensitiv.
– Noen steder er det sosial fiendtlighet og andre steder er det myndighetene som er fiendtlige mot kristne og andre minoriteter.
Kunnskap, kjennskap og klokskap
Stefanusalliansen, som jobber spesielt for trosfrihet, jobber ifølge Skeie så å si bare i land der ting er sensitivt.
– Du kommer ikke utenom det. Da gjelder det å jobbe utfra de tre K-ene: Kunnskap, kjennskap og klokskap. Å arbeide med sensitiv informasjon krever mye trening, sier han.
Michaelsen forteller at Åpne Dører er relativt nøkterne når de gir ut informasjon og tall om forfulgte kristne.
– Denne typen arbeid er veldig sårbart, fordi vi jobber med mennesker i sårbare situasjoner. Behovet for hjelp er stort, samtidig skal informasjonen vi gir ut være verifiserbar og sann.
Kan få folk drept
Skeie ønsker ikke å overdramatisere situasjonen med sensitiv informasjon, men i noen tilfeller står det faktisk om livet.
– Hvordan balanserer vi hensynet til partneres sikkerhet med behovet for å informere og kommunisere bredt i Norge? Partnerens sikkerhet må trumfe alle hensyn. Vi sitter på informasjon som i verste fall kan få partnerne våre drept. Samtidig er vi nødt til å fortelle noe, sier Skeie.
Også Michaelsen understreker alvoret i informasjon på avveie.
– Sosiale medier er livsfarlig for nasjonale kristne. Det skal så lite til og du eier ikke kontroll der, sier han.
Spenning skaper engasjement
Alle de tre organisasjonene baserer seg i stor grad på innsamlede midler, og mener informasjon har mye å si for støtten som gis. Samtidig opplever de at sensitive situasjoner også kan skape interesse og spenning rundt et prosjekt.
– Hemmelighold gjør det også spennende. For en giver kan det være litt eksklusivt. Her handler det også om tradisjon og tillit, sier Michaelsen.
Skeie forteller at kommunikasjonsarbeidet og innsamlingsarbeidet henger nøye sammen.
– Nå har vi en liten fordel i at folk som støtter oss vet at det er ting vi ikke kan fortelle om. Det forventes nesten av oss. Samtidig er de som skal gi nødt til å ha noe konkret å forholde seg til. Det er mye du kan fortelle med anonymiserte personer.
Ottosen tror ikke tilbakehold av sensitiv informasjon nødvendigvis har ført til mindre gaveinntekter, men at det har vært en omstilling for giverne å vende seg til det.
– Det oppleves spennende, dette sensitive arbeidet, og det kan skape et engasjement som veier opp for ulempene.
– Generelle gaver er fantastisk!
Alle tre organisasjoner samler inn penger både generelt og til enkeltprosjekter
– Vi er veldig glad i generelle gaver, samtidig kan det være fint å øremerke noen prosjekter til enkelthendelser der vi har en konkret situasjon. Vi prøver å gjøre det slik at gavene kan brukes der det er behov, sier Skeie.
Selv om det kan være enklere å «selge» et enkeltprosjekt til givere, prøver organisasjonene å sikre seg når de promoterer sin givertjeneste.
– Vi står ofte i disse utfordringene og må tenke pedagogisk. Når vi snakker om et spesifikt misjonsarbeid vil giroen gjerne ha en tekst hvor det står at den som gir «vil støtte dette arbeidet og andre prosjekt». Det er veldig uhåndterlig å øremerke veldig detaljert, sier Ottosen.
Michaelsen sier at Åpne Dører har et helt apparat internasjonalt som jobber med problemstillinger knyttet til innsamling og øremerkede midler.
– Kanskje den største utfordringen når folk gir til et enkeltprosjekt er at du skal følge opp med informasjon til giverne. Jo mer det går til hele land eller regioner jo enklere er det. Generelle gaver er fantastisk, sier han.