FORSKJELLER: Espen Ottosen vil unngå samarbeid mellom muslimer og kristne som gir inntrykk av at man deler samme tro. Foto: Tore Hjalmar Sævik

Ser fellesinteresser med muslimer, men nøler om samarbeid

Informasjonsleder Espen Ottosen i Norsk Luthersk Misjonssamband og Oslo Symposium-gründer Bjarte Ystebø gir Olav Elgvin delvis medhold i vurderingen av kristne og muslimers felles utfordringer.

Publisert Sist oppdatert

Samfunnsforsker Olav Elgvin, som nylig har disputert for doktorgraden på en avhandling om Islamsk Råd, sier at konservative kristne og konservative muslimer har et potensiale for samarbeid som ikke er fullt utnyttet. Espen Ottosen gir forskeren rett et stykke på vei.

– Jeg tror Elgvin har rett i to forhold. Først at konservative kristne og konservative muslimer har en del felles interesser og lignende utfordringer i et stadig mer sekulært samfunn. Dernest at det har vært lite samarbeid mellom disse to gruppene, skriver Ottosen i en epost.

Spenning om Midtøsten

Mangelen på samarbeid og fellesskap tror Ottosen skyldes at mange konservative kristne opplever at den generelle avstanden til konservative muslimer er for stor, og «kanskje også er redde for å bli stemplet som enda mer ytterliggående».

– Ikke minst har en del konservative muslimer, med et hederlig unntak for eksempel for Muhammed Usman Rana, fremstått med helt andre synspunkter enn kristne når det gjelder trosfrihet, blasfemi og forholdet mellom tro og politikk, sier Ottosen.

I tillegg mener han også at det, som Elgvin påpeker, spiller en rolle at «muslimer og kristne stort sett veldig ulikt om Midtøsten og Israel».

– Alt dette betyr at det har blitt opplevd som lite hensiktsmessig å se på konservative muslimer som en alliansepartner, sier Ottosen.

Enkeltsaker

I homofilispørsmålet tror Ottosen at konservative kristne og konservative kristne tenker mer forskjellig enn man kan få inntrykk av.

– Det er jo dessverre en del muslimer som prinsipielt støtter dødsstraff for homofili. Det opplever jeg som dypt problematisk, sier Ottosen.

Han utelukker ikke at det i fremtiden kan være hensiktsmessig, i møte med press fra storsamfunnet, at konservative kristne velger å stå sammen med konservative muslimer i enkeltsaker.

– Men for oss i NLM, som er opptatt av å drive misjon også overfor muslimer, er det ikke oppfattes dit hen at vi mener at muslimer og kristne egentlig deler samme tro, sier Ottosen.

– Vanhellig allianse

Bjarte Ystebø er assisterende redaktør i Norge Idag og leder for organisasjonen Kristenfolket, som arrangerer Oslo Symposium. Han mener det er «lett å se at det kan være sammenfallende politiske interesser mellom kristne og muslimer i Norge».

– Det kan oppstå situasjoner der det blir riktig å gjøre felles sak. Da mener jeg vi må være pragmatiske som kristne, slik vi må være når vi har felles interesser med andre som har et annet verdensbilde, sier Ystebø.

Han er likevel tilbakeholden «fordi islam har et samfunnssyn som er uforenlig med demokrati».

– Det kan fort bli en vanhellig allianse for kristenfolket. Det er ikke tilfeldig at våre veier skilles når det gjelder Israel/Palestina. Det er jo nettopp der frontlinjen i kampen for frihet og demokrati er, sier Ystebø.

Radikal kjønnsideologi

Mohammed Usman Rana, som har skrevet boken «Norsk islam», gir Elgvin rett i at konservative kristne og norske muslimer har mye til felles.

– Det gjelder spesielt når det gjelder praktisering av troen i møte med et samfunn som også muslimer oppfatter som økende liberalisert, og at de liberale verdiene absolutteres i form at det er en forventning om at alle skal følge dem, også norske verdikonservative, sier Rana i en epost.

– Det handler om spørsmål som familie, seksualitet, rus og radikal kjønnsteori. Jeg mener vi trenger en intellektuell konservatisme, slik vi ser vokse frem blant amerikanske katolikker. En konservatisme på tvers av religiøse skillelinjer som utfordrer det verdiliberale hegemoniet, sier han.

Powered by Labrador CMS