– Ser på samisk kristentro som rar og eksotisk
Religionsforsker mener Læstadianismen er like representativ for kristen tro som haugianismen.
Torjer A. Olsen er professor i urfolksstudier ved Senter for samiske studier ved Universitet i Tromsø.
Han mener mange ser på kristen tro i samiske miljøer som noe fremmed og rart, noe han mener den ikke er.
Nylig deltok Olsen på det som kalles januarkurs for lærere på MF vitenskapelig høyskole i Oslo. Kurset har vært et fast tilbud på MF i 50 år og er trolig det største møtestedet for religionslærere i Norge.
– Vi er opptatt av å lage kurs der vi dekker ulike tema i læreplanene for KRLE og religion og etikk. I fjor var temaet Filosofi og etikk etter fagfornyelsen og i 2022 Østlige religionstradisjoner, mens vi i år bestemte oss for å lage et kurs om kristendomsdelen av faget.
Det sier Ann Midttun som er førstelektor i KRLE og religionsvitenskap på MF og også er EVU-leder for skole og samfunn.
EVU står for etter- og videreutdanning og er en samlebetegnelse på kompetansehevende tiltak.
Overlates til elevene
I år sto ulike kristne minoriteters, herunder samers, erfaringer på dagsorden. Temavalget speiler at man på MF mener at det store kristne mangfoldet i Norge ofte går under radaren både i den brede offentligheten og i klasserommene.
– Det er kommet nye lærebøker i KRLE og religion og etikk, og det står lite om det kristne mangfoldet i flere av disse bøkene. Ofte blir elevene bedt om å finne ut om dette selv, som en elevaktivitet, sier Ann Midttun til Kristelig Pressekontor.
Opp av skuffen
Midttun mener dette er kritikkverdig og at det er behov for en mer aktiv innsats i skoleverket. MF har altså lenge arrangert etterutdanningskurs for religionslærere, og i år med kristne minoriteter i Norge og Sápmi som tema.
– Vi i tenkte det var viktig for lærerne å ha oppdatert kunnskap om mangfoldet av kristne minoritetssamfunn og endringer som har skjedd.
Midttun mener det er spesielt viktig at lærerne blir stødigere i samiske forhold.
– Sannhets- og forsoningskommisjonens sterke rapport om skolens og kirkas rolle i fornorskingspolitikken og uretten overfor samer, kvener og skogfinner må ikke bare bli lagt i en skuff. For oss på MF er det også viktig å belyse mangfoldet av religioner i Sápmi, som nok er ukjent for mange.
Midttun peker i tillegg på de nye læreplanene både for skolen og lærerutdanningen, som vektlegger samiske perspektiver. Midttun mener at skolen må ta imot denne utfordringen.
– Ses på som «rar»
Professor Torjer A. Olsen holdt foredrag om samers religionsutøvelse generelt og læstadiansk kristendom spesielt.
– Læstadianismen er en veldig vanlig type kristendom. Den er like representativ for kristendommen som haugianismen.
Olsen oppfordrer til å trekke fram mye mer av samisk kultur i religionsopplæringen.
– Det har vært en tendens til å framstille læstadianismen som veldig annerledes og spesiell, som noe eksotisk som tilhører «de andre». Haugianismen, til sammenligning, er sånn som ordentlig kristendom skal være. Læstadianismen blir sett på som «de andres» rare kristendom, sier Olsen til Kristelig Pressekontor.
Han har i lengre tid forsket på urfolk og religion i Norge, og var med på å utarbeide den nye læreplanen for religionsfaget.
– Skaper god undervisning
Han oppfordrer lærere til ikke å være redde for å diskutere religiøse uttrykk i Sápmi, eller Nord-Norden som han helst kaller området.
– Det er bare å komme i gang og gjøre det. Uansett hvor du jobber som underviser, så har du et ansvar for å være med på dette, og så skaper det muligheter for veldig god undervisning, sier Olsen med både skoleverket og trosopplærere i kirkene som adressater.