Skeiv kristenleder etter ny rapport: – Enkelte må bli mer ydmyke
Espen Ottosen mener derimot at den nye forskningsrapporten har liten verdi.
En ny rapport hevder å slå fast at konverteringsterapi finner sted i Norge.
Dette er første gang tematikken har blitt forsket på i Norge.
Forskerne har sett på både religiøse og sekulære miljøer.
Én av fire svarer at de har opplevd handlinger som vil rammes av lovforslaget om endring i straffeloven om å forby konverteringsterapi.
Rapporten er bestilt av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir), og er utarbeidet av Nordlandsforskning i samarbeid med Høyskolen på Vestlandet.
Mener frikirkene er verst
Styreleder i Skeivt Kristent Nettverk, Elisabeth Meling, er ikke overrasket over funnene.
– Det er bra at det endelig er svart på hvitt, selv om det ikke er hele omfanget. Det er representativt, selv om jeg tror det er stor mørketall også.
– Hva sier dette om kristne miljøers behandling av skeive?
– Det sier det vi har sagt i alle år: Mange skeive opplever seg enten direkte ekskludert eller stilltiende ekskludert. Mange opplever at de blir diskriminert på forskjellig måter i disse samfunnene, spesielt i frikirkelige sammenhenger.
Ønsker mer ydmykhet
Meling forteller at diskrimineringen foregår på ulike måter i ulike miljøer.
– Noen har opplevd å bli fortalt da de kom ut som skeiv at de «lytter til Djevelen», og at de ikke kan være med i en bibelgruppe eller at man ikke blir invitert med på menighets arrangementer. Eller at man ikke får lede lovsangen hvis man får seg en kjæreste av samme kjønn.
– Dette er den første forskningsrapporten i sitt slag. Hva bør disse funnene føre til?
– Det må føre til at enkelte blir mer ydmyke i forhold til tematikken, og ikke si at det ikke skjer konverteringsterapi i Norge, men være lydhør for levde erfaringer.
– Hvem tenker du på da?
– En del stemmer som har vært bestemt på at det ikke eksisterer konverteringsterapi i Norge. De må bli mer ydmyke. Generelt så har kristenledere og pastorer et ansvar for å ta til seg kunnskapsgrunnlaget og sørge for at det ikke skjer i deres sammenhenger, sier Meling.
Ottosen: – Vondt og sterkt beklagelig
Informasjonsleder i Misjonssambandet, Espen Ottosen, har frontet motstanden mot et forbud mot konverteringsterapi.
– Det er vondt og sterkt beklagelig at homofile, lesbiske og transpersoner har vært utsatt for trakassering, overtramp og den slags i kristne miljøer. Det overrasker ikke, dessverre, og det er viktig å ta på alvor, sier Ottosen.
Han er samtidig kritisk til hvordan rapporten har blitt utarbeidet.
– Dette er en rapport som ikke engang prøver å fremstå nøytral, og bruker samme språk som foreningen Fri og den type miljøer.
– Og som om ikke det er nok, så er Fri, Skeivt Kristent Nettverk og Skeiv Ungdom en del av referansegruppen for forskerne, men ingen konservative kristne aktører har blitt invitert med.
Har intervjuet konservative
Line Alice Ytrehus er en av forskerne bak rapporten.
Hun avviser at de har brukt et aktivistisk språk eller kjøpt Fris agenda.
– Det handler om at denne rapporten dreide seg om erfaringer blant skeive. Vi har også intervjuet konservative, men da altså skeive konservative. Det var ikke en holdningsundersøkelsen. Det har Bufdir allerede utført, sier Ytrehus.
Hun opplyser at referansegruppen har gitt innspill til spørreskjemaet og foreslått tiltak.
Reagerer på definisjon
Ottosen er også kritisk til definisjonen forskerne bruker på konverteringsterapi.
De har nemlig ikke brukt formuleringen fra regjeringens lovforslag om forbud mot konverteringsterapi – men bruker i stedet en bredere definisjon.
– Det gjør at når så og så mange sier at de har opplevd konverteringsterapi, så er det et helt annet tall enn de som har blitt utsatt for det etter definisjonen i lovforslaget. Da kan man spørre om den tilfører veldig mye kunnskap.
Avviser Meling-oppfordring
– Elisabeth Meling mener kristne ledere som har avvist at konverteringsterapi har skjedd, nå bør bli mer ydmyke. Føler du deg truffet, Ottosen?
– Nei. Jeg har aldri avvist at det har skjedd, eller at det ikke har skjedd overtramp og ukloke ting i kristne miljøer. Men jeg er fortsatt skeptisk til om det i særlig grad foregår ting som ville ført til en dom ut ifra det nye lovforslaget til regjeringen.
– Sier rapporten likevel noe om hvordan skeive blir behandlet i Kristen-Norge?
– Det kan den absolutt gjøre. Jeg er ikke i tvil om at lesbiske, homofile og transpersoner har blitt møtt med fordommer, hardhet og av og til på uklokt og krenkende måter.
– Jeg frykter egentlig at denne rapporten, og dette enorme fokuset på forbud mot konverteringsterapi, kan ødelegge for en god debatt om hvordan vi møter mennesker på en god måte.