Skoler skviser Jesus og Buddha
Skoler kutter timer og mangler planer for RLE. Religioner blir presentert nesten utelukkende på den enkelte lærers egne premisser.
- Det er krise for RLE-fag i skolen, sier høyskolelektor Ole Kolbjørn Kjørven fra Høgskolen i Hedmark. Han disputerer denne måneden med sin doktoravhandling om hvordan lærere tolker Jesu fortelling om den bortkomne sønn.
Kjørven har gjort dybdeintervjuer med ni lærere som underviser i faget Religion, livssyn og etikk (RLE). De arbeider ved fem forskjellige barneskoler i Hedmark og Hamar-området.
Lærerne fikk i oppgave å tolke en av Bibelens mest kjente fortellinger, Den bortkomne sønn. Studien viser at tolkningene er svært forskjellige.
Og den viser at lærere ofte mangler en bevissthet rundt sin egen bakgrunn og rolle i møte med religiøse tekster, mener Kjørven.
- Når da et fag som RLE nedprioriteres, er det svært alvorlig. Skolen så vel som lærerutdanningen er blitt kunnskapsorientert i en veldig snever forstand, sier høyskolelektoren.
Nå etterlyser han at det satses på RLE-faget.
Sjokkert over skolene
- Den norske skolen satser på basisfagene norsk, matematikk og engelsk, for de er målbare i PISA-undesøkelser. Fag som forteller noe om den virkeligheten vi lever i og skal skape forståelse for tilværelsen blir ikke prioritert av skoleledelsen. Det er krise for de andre humanistiske fagene, sier Kjørven.
Han sier at han ble sjokkert da han fikk vite at noen skoler nesten ikke driver med RLE i det hele tatt. Dette fant han ut da han tok kontakt med mellom 15 og 20 skoler for å få tak i lærere til studien.
- Rektorer burde vite hva som foregår i de ulike fagene. På mange skoler fins det ikke engang RLE-planer. Flere lærere er sjokkert over fagets tilstand. Ofte er det bare opp til læreren selv å bestemme hva han vil gjøre. Det er liten eller ingen samkjøring eller kontroll med hva som skjer, sier høyskolelektoren.
- Er det grunn til å tro at erfaringene er representative for resten av landet?
- Det er vanskelig å generalisere, men det er en gjengs oppfatning blant andre lærere at faget blir nedprioritert. Det er mange unntak hvor noen rektorer synes faget er viktig, mens andre ikke har noen tanker og visjoner for faget. Det synes ikke viktig for dem å oppfylle fagplanen.
- Feil kamp av KrF
En åpenbar utfordring er at kristendommen og andre religioner blir presentert nesten utelukkende på den enkelte lærers egne premisser, mener høyskolelektoren.
- Det betyr at lærerne i stor grad farger undervisningen med sine egne tolkninger, motiver og holdninger. Studien viser hvor viktig det er å være bevisst sitt eget ståsted og reflektere kritisk over dette, sier Kjørven.
I dag er ikke RLE-faget obligatorisk i lærerutdanningen, noe Kjørven mener er svært uheldig. Han tror KrF kjemper feil kamp når de forsøker å få K-en inn i RLE-faget igjen.
- Det er langt viktigere å kjempe for at RLE-faget skal bli obligatorisk for lærerstudenter. Alle lærere burde ha en basiskunnskap om hvordan man forstår verden og virkeligheten og reflekterer kritisk over dette. Det får du ikke svar på i matematikk, sier Kjørven.
Ulik kunnskap
Kjørven har ikke studert lærere i aksjon i klasserommet, men intervjuene kan tyde på at elevene vil få svært ulik kunnskap om samme tekst.
Han mener ikke at målet bør være at alle skal tolke teksten likt, men alle bør kjenne til hvor viktig denne fortellingen er for forståelsen av kristendommen.
- Like viktig er det å åpne opp teksten og reflektere over hva den kan bety for nye lesere og nye generasjoner. Da må man kunne være åpen for tekstens mange muligheter og også reflektere over egen rolle som leser. Dette kan åpne opp for mange spennende tolkninger og samtaler i klasserommet.
DAGEN