Slik ble kjendispastoren en hit i sosiale medier

Egil Svartdahl var skeptisk, men takket ja. Nå ser 20.000 hans daglige andakter.

Publisert Sist oppdatert

Etter å ha produsert tv-programmer i 30 år var TV Inter på jakt etter en vei ut i sosiale medier. Fredag fikk de den kristne medieprisen Medierosen for resultatet.

Ungdomspastor Tonje Alexandra Ruud i pinsekirken Håpet Eidsvoll, har latt seg imponere over Plussord og sier filmene har vært ekstra viktig under korona-tiden.

Tonje Alexandra Ruud er ungdomspastor i Pinsekirken Håpet Eidsvoll.

Høye tall

Siden slutten av oktober i fjor har Plussord i skrivende stund fått over 41 800 følgere til sammen og nesten 6,2 millioner visninger totalt på Instagram og Facebook. Videoene har blitt delt over 71 000 ganger og vises i gjennomsnitt over 20 500 ganger per dag.

Svartdahl forteller at tilbudet ikke er ment å erstatte kristne praksiser som bønn og bibellesing, og at håpet er å nå ut til dem som kanskje ikke har mye kontakt med kristen tro.

– Utfordringen er å klare å konkurrere med alt annet som også legges ut på sosiale medier, sier Ruud som fort oppdaget betydningen av sosiale medier da hun ble ungdomspastor i Håpet Eidsvoll som er en flergenerasjonsmenighet.

– Jeg tror vi kristne har et stort forbedringspotensial når det kommer til å nå ut på sosiale medier. Plussord har virkelig vist oss at det er mulig. Vi drømmer stadig om å nå flere, og sammen med relasjonsbygging ser vi at sosiale medier er et viktig verktøy for dette, forteller hun.

Ikke så internt

Produsent Ole Kristiansen har vært drivkraften bak Plussord fra starten. Han forteller at de ble enige om at videoene skulle ha en tematikk som gjorde det enkelt å dele.

– Vi ville at det ikke skulle bli så internt, eller så kristelig, at en ikke kunne dele det på sosiale medier. Det er mange som synes det er vanskelig å skulle dele en andakt, sier han.

Produsenten forklarer at TV-Inter ikke har brukt en eneste krone på å kjøpe seg seere eller visninger.

– Alt er organisk. Alt har skjedd gjennom delinger, at folk har villet dele dette med sine venner.

Vil holde ryktet om Jesus levende

Svartdahl selv forteller at en del av hans skepsis i starten stammer fra at han i stor grad har holdt seg unna sosiale medier tidligere.

– Jeg mener selv at jeg er rimelig oppmerksomhetssyk og tar stor plass. Jeg har hatt et slikt forhold til sosiale medier at det er fint for dem som håndterer det, men at jeg kanskje ikke skal behøve å fore den oppmerksomhetssyken min inn der, sier han.

TV-pastoren lot seg likevel overtale til å bli programleder i den nye satsingen.

– Vi i TV-Inter har en visjon om at vi skal holde ryktet om Jesus levende. Det er en drivkraft. Vi snakket om hvem som kunne nå både kirkefremmede og kirkevante. De andre ble enige om at det var meg, da gjorde vi det sånn, sier Svartdahl.

Vanskelig

Generalsekretær Karl-Johan Kjøde i NKSS Laget har latt seg imponere av Plussord.

Kjøde forteller at Laget akkurat nå arbeider med hvordan de kan nå bredere ut med denne type innhold i sosiale medier. Foreløpig er det ingen i Laget som er på Tiktok i embedets medfør, men organisasjonen er til stede på Instagram, Snapchat og Facebook.

– Laget har mye substansielt innhold som vi gjerne vil lenger ut med. Men slike snutter krever en god produksjon, eller den berømte x-faktoren. Du kan ikke bare lage en Tiktok-stjerne, du må treffe den rette personen som er klar for å leve en slik livsstil, sier Kjøde.

– Det er nok noe av grunnen til at organisasjonene sliter med å få dette til. Det er så tilfeldig hva som slår an at du trenger noen fra random-generasjonen, sier han.

Unikt

Hanne Ovidia Pladsen sier det er vanskelig å nå ut med ethvert budskap i sosiale medier.

Hun mener Plussord er unikt i norsk sammenheng.

– Har Kristen-Norge en utfordring når det gjelder å nå ut med budskapet sitt?

– Ja, det er utfordrende å nå ut med nesten alle typer innhold i sosiale medier. Noe av det som gjør det ekstra krevende er at det må gå raskt og vekke oppmerksomhet, og begge de to faktorene gjør at man ofte på kompromisse på faktorer man i kristen sammenheng er vant til å kunne bruke tid på; innhold, refleksjon og relasjon, kommenterer pastoren.

Powered by Labrador CMS