Slik ble verdensdagen for Downs syndrom markert i sosiale medier
Med bilde av to ulike sokker kan man delta i kampanjen «rockesokk». Her er noen av årets bidrag.
21. mars er verdensdagen for Downs syndrom.
Dagen markeres ifølge FN-sambandet for å støtte mennesker som lever med diagnosen, og for å opplyse og fremme fordelene ved å inkludere mennesker med Downs syndrom i å ta beslutninger.
I sosiale medier markeres støtten til mennesker med Downs syndrom gjennom kampanjen rockesokk, som går ut på å legge ut bilde av seg selv med to forskjellige sokker og merke bildet med «#rockesokk».
KrF-leder Olaug Bollestad var en av dem som markerte dagen. Her sammen med stortingsrepresentantene Dag Inge Ulstein og Kjell Ingolf Ropstad.
Artist og poet Trygve Skaug viste også sin støtte til rockesokk-kampanjen.
– Det handler jo ikke om sokker og rock, men om å verne om verdien det er i å skape det rommet vi trenger i verden for å være forskjellig skrudd sammen, skriver han på Facebook.
Høyre-leder Erna Solberg deltok på årets rockesokk-aksjon.
– Alle bør få muligheter til å bli inkludert i små og store fellesskap, på tvers av egenskaper og antall kromosomer, skriver hun på Facebook.
Organisasjonen Menneskeverd jobber med å spre rockersokk-kampanjen i sosiale medier. Her markeres verdensdagen for Downs syndrom av generalsekretær i Menneskeverd, Morten Dahle Stærk.
Mercy Ships, som drifter sykehusskip, sluttet opp om årets rockesokk-aksjonen.
Leder for Unge Sentrum, Simon Bondevik, med klar oppfordring om at det er plass til alle i samfunnet, også de som ikke er helt A4.
Også Arbeiderpartiets Stortingsrepresentant Rigmor Aasrud var en av dem som viste støtte til aksjonen.
I tillegg til politikere og artister, viste også Politiet i Oslo, Asker og Bærum sin støtte til sokkeaksjonen. Både politifolk og -hunder deltok i markeringen.