OVERVÅKNING: Denne bjørnen overvåker barn og sender informasjon til store teknologiselskap, ifølge «reklamen». Den journalistiske videoen fra New York Times bruker sarkasme for å vise hva barn utsettes for på internett.

Slik gjorde britene internett tryggere for norske barn

Internett er det farligste leketøyet barna dine har, hevder en video publisert på nytimes.com. Denne høsten gjorde Storbritannia noe med det, og konsekvensene skal være globale.

Publisert Sist oppdatert

I en video fra New York Times, tilbys barn leker som «Stalkie Talkie» og «Share Bear», som overvåker barna, deler informasjon om dem og lar dem få kontakt med fremmede.

Lekene er selvsagt fiktive, og de skal illustrere videoskapernes poeng. Det er at samfunnet overser at barn på sosiale medier eksponeres for voldelig og seksualisert innhold på nett. De er også ofre for overvåkning og for overgrepspersoner.

En gammel lov fra internetts barndom skal beskytte barn i Storbritannia fra skadelig innhold. Men den har teknologiselskap omgått ved å sette aldersgrenser som få unge respekterer, ifølge videoen.

Avslutningsvis peker videoen på at Storbritannia valgte å gjøre det mange mente var umulig: Få selskapene til selv å ta ansvar for å ikke utsette barn for skadelig innhold.

Storbritannia vedtok nemlig et nytt regelverk i høst, der ansvaret plasseres hos selskapene selv. Regelverket heter Age Appropriate Design Code (alderstilpasset designerkode), og den tvinger utviklere til å bygge alle sine produkter med barns trygghet i tankene.

BBC omtaler lovgivningen i flere artikler, og sier at teknologi-giganter som TikTok og YouTube allerede har gjort endringer.

Ifølge videoen på nytimes.com har teknologigigantenes endringer fått positive konsekvenser også for barn utenfor Storbritannia.

Her er lovens krav

Selskaper som retter seg mot barn må:

– Designe tjenestene slik at de er alderstilpasset og tar utgangspunkt i barnas beste.

– Vurdere om barna er trygge med tanke på kommersiell og seksuell utnyttelse.

– Ha et høyt sikkerhetsnivå som utgangspunkt.

– Slutte å lage funksjoner som oppmuntrer barn til å gi mer informasjon.

– Slå av lokaliseringstjenester som sporer hvor barna befinner seg.

– Kartlegge hvilke personlige data de samler inn fra barn som bor i Storbritannia.

Kilde: BBC

Det har vært arbeidet med det nye regelverket lenge. I januar 2020 var utkastet klart til godkjenning av britiske politikere. Nå er altså regelverket gjort gjeldende.

Selv om britiske myndigheter den gang sa at bransjen ønsket endringene velkommen, har ikke kritikken uteblitt. En del aktører i bransjen mener at regelverket er uklart når det gjelder hvilke forventninger man stiller til dem, sier britiske BBC.

Selskapene gjør endringer

Selskap som TikTok og YouTube hadde tiltak klare allerede da loven ble iverksatt i september i år, og flere er forventet å komme. Tiltakene linkes til loven som ble vedtatt.

YouTube slår av automatisk avspillinger av videoer og blokkerer målrettede og tilpassede annonser for alle barn.

TikTok slutter å sende varsler etter klokken 21 til barn mellom 13 og 15 år, og etter klokken 22 til barn mellom 16 og 17.

Instagram forhindrer at voksne sender meldinger til barn som ikke følger dem. Alle barn som oppretter kontoer får automatisk lukkede kontoer og alle nye brukere må oppgi fødselsdato for å logge inn.

Kilde: BBC

Powered by Labrador CMS