Slik gjorde britene internett tryggere for norske barn
Internett er det farligste leketøyet barna dine har, hevder en video publisert på nytimes.com. Denne høsten gjorde Storbritannia noe med det, og konsekvensene skal være globale.
I en video fra New York Times, tilbys barn leker som «Stalkie Talkie» og «Share Bear», som overvåker barna, deler informasjon om dem og lar dem få kontakt med fremmede.
Lekene er selvsagt fiktive, og de skal illustrere videoskapernes poeng. Det er at samfunnet overser at barn på sosiale medier eksponeres for voldelig og seksualisert innhold på nett. De er også ofre for overvåkning og for overgrepspersoner.
En gammel lov fra internetts barndom skal beskytte barn i Storbritannia fra skadelig innhold. Men den har teknologiselskap omgått ved å sette aldersgrenser som få unge respekterer, ifølge videoen.
Avslutningsvis peker videoen på at Storbritannia valgte å gjøre det mange mente var umulig: Få selskapene til selv å ta ansvar for å ikke utsette barn for skadelig innhold.
Storbritannia vedtok nemlig et nytt regelverk i høst, der ansvaret plasseres hos selskapene selv. Regelverket heter Age Appropriate Design Code (alderstilpasset designerkode), og den tvinger utviklere til å bygge alle sine produkter med barns trygghet i tankene.
BBC omtaler lovgivningen i flere artikler, og sier at teknologi-giganter som TikTok og YouTube allerede har gjort endringer.
Ifølge videoen på nytimes.com har teknologigigantenes endringer fått positive konsekvenser også for barn utenfor Storbritannia.
Det har vært arbeidet med det nye regelverket lenge. I januar 2020 var utkastet klart til godkjenning av britiske politikere. Nå er altså regelverket gjort gjeldende.
Selv om britiske myndigheter den gang sa at bransjen ønsket endringene velkommen, har ikke kritikken uteblitt. En del aktører i bransjen mener at regelverket er uklart når det gjelder hvilke forventninger man stiller til dem, sier britiske BBC.