For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

FØLSOMT: Spørsmål som angår religion og etikk er blant temaene som kan være følsomme i et klasserom. Emil Sætra har skrevet doktorgrad om hvordan man kan ta opp kontroversielle spørsmål i klasserommet. ILLUSTRASJONSBILDE

Slik kan diskusjoner om vanskelige spørsmål bli gode

Norske lærere oppfordres til å ta opp kontroversielle spørsmål i klasserommet. Ny doktorgradsavhandling belyser hvordan det kan lykkes.

Publisert Sist oppdatert

Å undervise om kontroversielle spørsmål blir sett på som hensiktsmessig for å fremme demokrati og medborgerskap i skolen. Likevel antyder pedagogisk forskning at dette er en krevende oppgave som lærere ikke alltid er beredt til å takle.

Det fremholder Emil Sætra. I slutten av oktober skal han forsvare doktorgradsarbeidet sitt ved MF -vitenskapelig høyskole.

– Noen av idealene er formulert i læreplanen, men mange av idealene er også åpne og krever tolkning, sier Sætra til Dagen.

Powered by Labrador CMS