FØLSOMT: Spørsmål som angår religion og etikk er blant temaene som kan være følsomme i et klasserom. Emil Sætra har skrevet doktorgrad om hvordan man kan ta opp kontroversielle spørsmål i klasserommet. ILLUSTRASJONSBILDE
Thomas Brun/NTB
Slik kan diskusjoner om vanskelige spørsmål bli gode
Norske lærere oppfordres til å ta opp kontroversielle spørsmål i klasserommet. Ny doktorgradsavhandling belyser hvordan det kan lykkes.
Å undervise om kontroversielle spørsmål blir sett på som hensiktsmessig for å fremme demokrati og medborgerskap i skolen. Likevel antyder pedagogisk forskning at dette er en krevende oppgave som lærere ikke alltid er beredt til å takle.
Det fremholder Emil Sætra. I slutten av oktober skal han forsvare doktorgradsarbeidet sitt ved MF -vitenskapelig høyskole.
– Noen av idealene er formulert i læreplanen, men mange av idealene er også åpne og krever tolkning, sier Sætra til Dagen.