EVANGELIUM: I Det gamle testamentet finner bibellærer og teolog Ole Magnus Breivold stadig nye dybder.

Slik kan du tolke profetier i Bibelen

Bibelskolelærer og teolog Ole Magnus Breivold gir deg tips til å tolke de gammeltestamentlige profetiene.

Publisert Sist oppdatert

– Velkommen inn, det er ikke mye, men jeg kaller det hjemme, smiler Ole Magnus Breivold og åpner døren til kontoret på Bibelskolen Bildøy, på Sotra like vest for Bergen.

Teologen og bibelskolelæreren holdt nylig en taleserie om den gammeltestamentlige profeten Jona, mannen som fikk et kall fra Gud og som så rømte i stikk motsatt retning. Hva er det med disse profetene og hva finner vi egentlig i den noen ganger litt uoversiktlige skriftsamlingen som utgjør brorparten av Bibelen?

– Jeg vil egentlig si at det er Det gamle testamentet og profetordet vi finner der som gjør Bibelen tredimensjonal, sier Breivold.

Dybde

Det er profetisk søndag i kirkeåret kommende søndag. På veien gjennom advent er vi nå kommet til søndagen som peker på profetiens plass i troen. Johannes Døperen var et vitne som skulle peke på Jesus, heter det i evangelieteksten. Lesetekstene er fra Malaki, som skriver at profeten Elia skal komme tilbake til Israelsfolket, og fra Peter, som skriver at profetordet er for viktig til at noen skal tolke det på egenhånd.

– Hva er profetordet, Ole Magnus?

– Det er to ting. I snever forstand er det profetier som er uttalt eller skrevet i Det gamle testamentet. I videre forstand kan vi bruke det om hele Det gamle testamentet. Da er det ikke bare profetier men også hendelser, personer, lover, ordninger – alt som peker frem mot Jesus, sier teologen.

– Og hvilken type er det snakk om her?

– Når vi skal tolke Bibelen må vi se både på tekst og sammenhengen verset står i. Peter viser til møter med Jesus og erfaringer av ham, som er med og gjør profetordet om ham tydeligere. Jeg tenker at her er det snakk om hvordan hele Bibelen peker mot Jesus, og hvordan de gamle bibeltekstene dermed blir som en lampe som kan belyse og skape tro på Jesus. Møtet med Jesus gjør at bibeltekstene har blitt så mye sterkere.

Peker på Jesus

Den som går høyt på banen med Det gamle testamentet vil snart få merke at ikke alle er like glad i denne delen av Bibelen. Mange bruker mye tid på å peke på krigerske vers og avsnitt, enten det er i kommentarfelt eller lunsjsamtaler.

– Hva innebærer det egentlig å holde fast på profetordet?

– Hvis vi tenker profetordet i vid forstand så innebærer det at Det gamle testamentet er viktig for oss. Vi kristne skal forholde oss til hele Bibelen. Vi skal lære og forkynne om Jesus og det kristne livet ut fra Det gamle testamentet. Det er et kall til å løfte det opp, særlig det som peker på Jesus.

– Har du eksempler på viktige sannheter vi finner i Det gamle testamentet?

– Jeg er såpass luthersk at jeg vil si at det først og fremst kommer til uttrykk som lov og evangelium. Den måten å lese Bibelen hjelper meg til å se Jesus.

– Hva betyr det?

– Loven viser at Gud setter standarder for oss som krever hellighet og gjennom formaninger, forbilder og eksempler til skrekk og advarsler, kaller han oss til omvendelse, forklarer han.

– Og så ser jeg det som et budskap om Guds godhet, hans vilje og evne til å frelse. Det peker mot Jesu komme som skal frelse oss fra våre synder. Det er evangeliet i Det gamle testamentet, og den viktigste røde tråden av dem alle.

For bastant

Han tror kristne kan stå i fare for å slå fast tolkninger av profetier, der Bibelen selv tier eller er forsiktig. Det advarer han mot. For bibellæreren handler det om å være bibeltro.

Han tror selv at han er mer forsiktig enn ganske mange andre når det kommer til tolkning av Det gamle testamentet. Om NT sier at en tolkning er riktig, så er det greit. Men å ta tolkninger ut av egen lomme er han mer tilbakeholden med.

– Loven og ordningene er skygger av det som kom med Det nye testamentet. Om en bare baserer seg på dette, på konturene, så ska en være forsiktig med å uttale seg skråsikkert.

Han finner steder i Det nye testamentet der profetordet forklares direkte av apostlene eller Jesus. Noen ganger er de nytestamentlige sitatene forskjellige fra dem vi har i vår bibel. Når Hosea skriver «Fra Egypt kalte jeg min sønn» er det åpenbart at det er israelsfolket han har i tankene.

– Men i Matteus 2,15 sier evangelisten helt klart at det er en profeti om Jesus. Vi kunne sagt at nei, det er ikke det som står. Men vår lære bygger på apostlenes lære og det Jesus sa. Når apostlene sier det slik, må vi tolke det slik.

– Kan vi alltid være sikre på at vår forståelse er riktig?

– En vil alltid kunne se ulikt på hva som egentlig sies om Det gamle testamentet, og det må være greit, sier Breivold som har flere eksempler på det samme.

Til de bibeltro

Etter årevis med bibelstudier skulle en kanskje tenke at han var kommet i havn med det meste som er å studere i Bibelen. Men Breivold opplever at han stadig finner nye dybder i hvordan Jesus og frelsesværket fremstilles i Det gamle testamentet. På Indremisjonens lederdager underviste han om profeten Jona, en fortelling han tror særlig har noe å si til de «konservative, bibeltro kristne».

– Det er en fantastisk bok som peker frem mot Jesus på en veldig fin måte. Jona er kanskje en av de viktigste bøkene om Jesu død og oppstandelse. Samtidig utfordrer de og kaller til etterfølgelse, ikke minst dem som allerede er kristne, sier Breivold og minner om at profeten Jona hadde bekjennelsen på plass.

– Han bekjente, men levde ikke etter Guds vilje. Når bekjennelsen vår er på plass, så utfordrer den til å følge Jesus.

Aldri slutt

– Hvordan er profetordet viktig for deg?

– Det er kanskje den delen av Bibelen som gir meg flest aha-opplevelser. Kanskje vil jeg si at det er Det gamle testmaentet som gjør Bibelen tredimensjonal. Det nye testamentet er ganske greit å forstå og maler et greit bilde av virkeligheten, av Gud og av læren. Så kommer GT og skaper en dybde i det bildet. Generelt vil jeg si at det kanskje er først og fremst GT som gjør at jeg skjønner at Bibelen faktisk er Guds ord.

– Hvorfor det?

– Jeg ser at Jesus har vært skjult i Det gamle testamentet så lenge, og så plutselig med NT er han over alt i teksten. Det har man ikke sett før Jesus dukker opp.

Bibelskolelæreren viser til de to disiplene som vandret til Emmaus og plutselig fikk besøk av den gjenoppståtte Jesus.

– Dette er som en Emmaus-vandring som aldri tar slutt. Du kan tenke at nå har du sett alt, men så kommer det stadig noe nytt, smiler han.

Powered by Labrador CMS