Slik samler du inn penger i 2018
Her er ekspertens tips til hvordan kristne organisasjoner kan bli bedre på digital «fundraising».
Danske Charlotte Dyhr har over 20 års erfaring med kommunikasjon og fundraising. Hun har blant annet hatt ansvaret for over 8000 frivillige i Danmission og driver i dag sitt eget rådgivningsfirma.
– Hver organisasjon har sin utfordring, og jeg vil nødig generalisere, men en utfordring vi ser går igjen er omstilling. Man har gjort noe i lang tid som har fungert, men så endrer realiteten seg. Alle står i omstillingen fra gammelt til nytt på forskjellige områder og nivåer.
Under KNIF-dagen tirsdag 24. april holdt hun foredrag om hvordan få flere gaver digitalt.
– Kristne organisasjoner har vært skikkelig gode på fundraising. De er de beste og det har fungert ved personlig kontakt og fordi vi som kristne har det som en del av vårt DNA at vi gjerne vil gi. Kristne organisasjoner er slik sett godt stilt med tanke på fundraising, sier Dyhr til KPK.
Hun mener den digitale situasjonen er et godt eksempel på nødvendig omstilling hvor de kristne organisasjonene kanskje er litt bakpå.
– Det er en utfordring. Hvordan innstiller vi vår organisasjon på å også være digital slik at vi ikke risikerer å miste de unge. Hvordan er vi med på den nye teknologien samtidig som vi bevarer vår organisasjon og relasjon med mennesker, spør Dyhr.
Tradisjon for crowdfunding
Grete Haukelid jobber som markeds- og innsamlingsleder i Norsk Luthersk Misjonssamband (NLM) og deltok på Dyhrs seminar på KNIF-dagen.
– Jeg føler vi møter på de samme utfordringene digitalt som ellers. Hvordan formidle den gode historien og hva treffer. Det er ressurskrevende å skulle holde seg oppdatert på de ulike plattformene og klare å sile ut hva som treffer vår målgruppe, sier hun.
Haukelid innrømmer at digital formidling ikke har vært førsteprioritet i NLM.
– I NLM har vi grasrotengasjement i mange forsamlinger og vi er derfor ikke så avhengig av å møte folk på nett. Å bruke internett er ikke det vi først og fremst prioriterer, men vi bruker det gjerne i sammenheng med en større kampanje, sier hun.
NLM har likevel registrert seg som en organisasjon du kan starte innsamling til via Facebook, og Haukelid forteller at de bruker Vipps og crowdfundingsplattformen bidra.no.
– I NLM har vi hatt en tradisjon for crowdfunding, bare at det ikke har vært kalt det. Våre folk er jo vant med å skulle initiere sine egne innsamlingskampanjer på grasrota. Men det er spennende at det finnes nye digitale plattformersom setter det i system, sier hun.
– Keep it simple
Dyhrs beste tips til kristne organisasjoner som vil bli bedre på innsamling av penger digitalt er å ikke gjøre det for komplisert.
– Keep it simple. Se på alt du gjør i dag og sørg for å optimere innsatsen på de plattformene du er på og det du har i dag, sier hun.
Fundraisingseksperten ser mange utfordringer, men mener de er løselige.
– Hver organisasjon må kikke nøye på seg selv, men også se på de som er best på fundraising og lære av dem.
Hun sier også at organisasjonene ikke må være redde for å få hjelp innimellom.
– Man kan ikke klare alt selv. Fagdager, hvor man kan møtes og høre om andres erfaringer, er en god måte å bli inspirert på.
Generasjonsskille
Under KNIF-dagen ble det snakket mye om «millennials», en betegnelse på generasjonen født mellom midten av 80-tallet og midten av 90-tallet. Dyhr forklarer at den yngre generasjonen fungerer på en annen måte når de skal gi penger.
– Det nytter ikke å tro at yngre givere vil ha et girobrev i posten. De vil selv være aktive, ha lov til å styre og ha innflytelse, sier hun.
Hun mener organisasjonene må tenke på hvordan de kan gi de unge det som gir dem energi og gir dem lyst å være engasjert.
– Vi må snakke med hverandre og forstå hverandre. Det er utfordringen, å forstå de unge og lære seg de omstillingene. Hvis man går små skritt om gangen kan det lykkes, sier Dyhr.
Bjørn Steinar Haugland, som jobber for den kristne radiokanalen Ptro, ser også forskjeller på generasjonene.
– Den eldre generasjonen gir kanskje fordi de føler de må, mens yngre vil gi til en konkret ting. Vi må bli flinke på å kommunisere det konkrete, sier han.
Dyhr fremhever også en likhet mellom de eldre og yngre giverne.
Enten de er unge eller gamle har de det samme hjertet. Det er hjertet vi taler til når vi vil ha penger. Vi har en fordel som kristne organisasjoner at det er folk vant til.
Charlotte Dyhrs tips for digital fundraising:
- Velg den rette plattformen:
– Bruk Facebook-annonser og husk at nettsideforsiden din er utrolig viktig og må være tilpasset mobil.
- Lag en strategi:
– Keep it simple, optimer innsatsen der du er i dag.
- Fortell historier med giveren i sentrum:
– Tilby giverne noe de har bruk for, for eksempel «Misjonærens ti tips når du skal ut å reise». Forstå hvem du snakker med.
- Mål og juster:
– Det koster penger å samle inn penger. Invester i fundraising.
- Gi aldri opp! Fortsett å skaffe deg kunnskap:
– Prøv og feil, og prøv igjen. Kopier og lær av de beste.