Slik skal The Send få unge til å gå «all in»
Ungdom i Oppdrag forsvarer bruken av det kritiserte slagordet.
«Tiden for å handle er nå, og det starter med deg og meg. Er du klar for å gå all in?»
Stemmen lyder over musikkanlegget mens bilder av unge mennesker som sprinter gjennom Oslos gater ruller over skjermen.
Slik starter The Send sitt pre-rally i Hamar. Fire av byens ungdomsarbeid har fellesmøte under The Send sin paraply denne fredagen.
22.000 billetter
I månedene som kommer skal tilsvarende samlinger holdes i de fleste store norske byer.
Det hele leder opp mot dagskonferansen The Send som holdes i juni neste år i Telenor Arena utenfor Oslo. 22.000 billetter er tilgjengelig.
Bak det hele står misjonsorganisasjonen Ungdom i Oppdrag, sammen med 25 kristne barne- og ungdomsorganisasjoner.
– Vårt ansvar
– Vi ser tusener i Norge som ikke kjenner Jesus, og det er vårt ansvar å dele evangeliet for de fortapte, sier Mateus Carvalho til tilhørerne i Hamar. Han er fra Brasil og er frivillig medarbeider i The Send.
– Jeg tror Norge er klar til å ta steget ut av passivitet, og klar til å begynne å leve radikalt, forkynner Carvalho fra plattformen.
Den amerikanske utgaven av The Send erklærer at «krigen mot passivitet har startet». I Norge har man i stedet valgt slagordet «all in».
– Grunnleggende for troen
Bruken av slagordet er noe av det The Send blitt kritisert for i Vårt Land og Dagen den siste tiden.
Hans Kristian Sandtorp, prosjektleder for The Send, forteller at slagordet er grundig gjennomarbeidet.
– Vi var innom mye forskjellig før vi landet på «all in». Det er noe som er enkelt, men sier mye. Det er et grunnleggende element i troen, sier han og siterer den kjente salmen «Alt for Jesu fot jeg legger».
Sendes ved hjelp av en app
Mønstringen skal samle kristne ungdommer og studenter for å utfordre dem til å gå inn i misjonstjeneste i en av samarbeidsorganisasjonene.
Selve responsen skal gjøres gjennom en egen app. Ved et tastetrykk skal deltakerne kunne svare ja til å sendes ut i kristen tjeneste.
Deltakerne kan velge mellom å sendes til bibelutdeling, bønn, vanskeligstilte barn, nabolag, skoler eller internasjonal misjon.
– Vi gir muligheten til å gi en respons til en utfordring. Alle er helt fri til å være i Telenor Arena uten å bruke appen, men hvis man kjenner at man har lyst å bli engasjert kan man få hjelp til å ta de neste skrittene, sier Sandtorp.
Oppfølgingen er det samarbeidsorganisasjonene som skal stå for.
Sendes til skolene
En av organisasjonene som er med i samarbeidet er Navigatørene.
De som i appen sier ja til at de «vil leve åpent med troen på skoler og studiesteder og ønsker å komme i kontakt med andre som vil det samme» vil fordeles mellom organisasjonene Laget og Navigatørene.
De forplikter seg til å ringe alle som har respondert i ukene etter The Send.
– Vi synes det er spennende å komme i kontakt med noen som vil noe mer med studietiden sin, og få være med å bidra inn i livet deres med disippelgjøring og utrustning, sier Olav Humlebrekke, daglig leder i Navigatørene til Dagen.
Han håper at The Send vil bidra til at flere vil gi troen videre til andre.
22.000 plasser
Telenor Arena kan huse 22.000 mennesker, men Sandtorp vil ikke si hvor mange billetter de må selge for å dekke kostnadene. Likevel sier han at 10.000 mennesker vil være et godt tall.
– Vi drømmer om mange, ellers hadde vi ikke brukt Telenor Arena.
– Hvorfor skal det være å stort?
– Det gjør noe med troen å tilbe og lovsynge sammen med mange mennesker. Det gjør noe med troen å se at man ikke er alene. Det er også godt å kunne samle mennesker fra alle ulike sammenhenger.
Rettet mot kristen ungdom
Nå reiser fire team som alle består av 7–8 personer på fulltid til menigheter, kristne skoler og kristne arrangement for å gjøre arrangementet kjent.
Det er også forventet at mange vil komme fra andre europeiske land. YWAM, Ungdom i Oppdrags internasjonale moderorganisasjon, har lagt sin europeiske storsamling til Norge i år i tilknytning til arrangementet.
Sandtorp forteller at The Send i hovedsak retter seg mot kristen ungdom, men det vil også bli gitt frelsesinnbydelse på arrangementet.
Overskudd vil gå til utlandet
Ungdom i Oppdrag står for den økonomiske risikoen bak The Send, og samarbeidsorganisasjonene dekker omtrent 15 prosent av totalbudsjettet.
Resten håper de å dekke inn gjennom billettsalg og gaveinntekter.
Et eventuelt overskudd vil gå til å arrangere The Send i andre land, forsikrer Sandtorp.
– I hvor stor grad styres The Send fra USA?
– Vi har et godt samarbeid med The Send i USA hvor ingen part er eneveldig. Vi har fått tilpasse konseptet fritt, og har valgt samarbeidsorganisasjoner fritt.
– Vi lytter til de i USA som har gjort dette før. Samtidig er det ikke slik at alt som fungerer i USA eller Brasil vil fungere i Norge.