Slik skal The Send-deltakerne hjelpes til å gå «all in»
UiO oppretter callsenter for å nå de som vil vie mer tid til misjon etter The Send.
«Hei...... Det er Andreas fra The Send som ringer her. Har du noen minutter? Jeg ser du har meldt deg i The Send-appen at du vil være med å starte et kristent fellesskap der du er. Stemmer det?»
Slike henvendelser skal flere tusen av deltakerne fra The Send få disse dagene. Frikirkepastoren Eirik Austeng (32) leder oppfølgingen av The Send-deltakerne som har sagt de vil starte opp kristent fellesskap der de bor.
– Jeg som type og leder blir ikke sinnssykt motivert av å samle 10.000 mennesker. Målet mitt er å sikre at The Send blir mer enn en hype. Derfor er jeg med i callsenteret, sier pastoren.
Ny misjonsapp
Det er Ungdom i Oppdrag som driver callsenteret på vegne av The Send og samarbeidspartnerne. Her kontakter frivillige deltakere som har meldt seg på ulike misjonsalternativer i en egen The Send-app.
I appen kan de velge mellom flere ulike alternativer, som melde seg på misjonstur eller bibelskole, bli med i et skolelag, dele troen sin med venner, melde interesse for å bli et fosterhjem eller i å bli langtidsmisjonær.
Ved å gi respons i appen vil du motta lenker til egne landingssider som gir oversikt over ulike skoler, turer og misjonsmuligheter. Det er The Sends 29 samarbeidspartnere som står bak disse.
For å hjelpe deltakerne til å gjennomføre det de har satt seg fore ringer de frivillige rundt fra callsenteret på Ungdom i Oppdrag sin base på Sola i Rogaland.
Etter planen skal det sitte noen på callsenteret hele sommeren for å koble deltakerne på de rette personene og ressursene.
Samler frivillige
Andreas og Martine Jørgensen leder callsenteret.
Dagen treffer dem like etter opplæringen er over og de frivillige har begynt å ringe.
– Organisasjonene har ressurser, erfaring og kompetanse. Callsenteret blir et bindeledd som hjelper den enkelte med å navigere i et hav av muligheter, forklarer Martine.
– Hvorfor callsenter?
– For det første er det mye mer motiverende og gøy å jobbe sammen. Vi kunne ikke gitt like god ledelse og teknisk support hvis vi ikke var samlet på ett sted. Her kan vi lære av hverandres erfaringer og oppmuntre hverandre, sier Andreas.
Spleiser folk
På callsenteret er Eirik godt i gang med ringelista. Han ser rett inn i en tom murvegg, men har likevel et nysgjerrig blikk og varmt smil om munnen.
Han spør personen i andre enden hva vedkommende ser for seg når hun ønsker å starte nytt fellesskap. Austeng fører opplysningene opp i et spesialutviklet kundesystem, som hjelper å matche deltakere med personer og organisasjoner som passer deres ønsker.
– Callsenter forbindes gjerne med pågående selgere. Hvordan reagerer folk når du ringer?
– Alle jeg har pratet med setter veldig pris på det og uttrykker det tydelig når de blir ringt. Nå blir opplevelsen til de som har sagt de vil være med på misjon, sett og tatt på alvor, ivrer Austeng.
Callsenteret er «selve gullet i The Send», ifølge pastoren.
– Oppfølgingen sikrer at The Send ikke bare blir et arrangement, men en misjonal bevegelse i hele landet vårt.
Han tror tverrkirkeligheten gjør den misjonale bevegelsen mulig.
– Det virker som om Den hellige ånd skaper en enhet som overgår menneskelige skillelinjer. Når det skjer så da er det ikke grenser for hva Guds kan gjøre. Det er min opplevelse denne uken her, sier han.