Slik slår kirken tilbake mot gudløse adventskalendere
Biskop håper barn kan finne sin plass i «den største historien som noen gang er fortalt».
Fredag skal de første lukene åpnes i julekalendere, mange av dem fylt med sjokoladebiter. Men hva har det med julen å gjøre?
Church of England svarer med en kalender fri for søtsaker. I stedet satser de på gode samtaler om julens kristne budskap.
– En fantastisk måte
Kirkens alternativ er et krybbespill der barna kan feste klistremerker på et bilde av stallen i Betlehem. Stjerner, engler, gull, røkelse og myrra får dag for dag sin plass i fortellingen før Jesus-barnet plasseres på Marias fang julaften.
– Julekalendere er en fantastisk måte å bygge opp en forventning til jul, sier biskop Sam Corley ved presentasjonen av kirkens «Follow the star»-prosjekt.
Det inneholder også en ny sang som skal synges i engelske kirker i førjulstiden.
Biskopen sier at han lenge har savnet en julekalender som formidler høytidens kristne innhold.
– Den største historien
Kirkens produkt til rundt 50 kroner er ledsaget av en digital adventskalender med historier fra juleevangeliet. Biskopen ønsker at historiene blir gjenstand for samtale i familien.
– De kan på ny oppdage sin egen plass i den største historien som noen gang er fortalt, sier biskopen i en pressemelding fra den engelske statskirken.
Josef, Maria, gjeterne og de tre vise menn er gjengitt med forholdsvis mørk hud.
– Den bibelsk mest korrekte framstillingen, sier Clare Williams til The Times.
Hun leder skole- og familiearbeidet ved katedralen i Norwich og er den som fikk ideen til kalenderprosjektet.
Etter omtalen i storavisen skal omsetningen ha skutt i været, og Church Times skriver at opplaget på 10.000 trolig blir utsolgt.