MEDIER: Thomas Neteland har jobbet mye med sosiale medier i arbeidet som forkynner, lovsangsleder og kreativ ansvarlig i Sentrumkirken i Sandnes.

Snapchat som misjonsverktøy: – Kan ikke erstatte ungdomsmøter

Blant ungdommer bruker 84 prosent appen hver dag. Thomas Neteland mener appen har potensial til å nå ut til unge.

Publisert Sist oppdatert

Det er Kantars medieundersøkelse, Medietrender Ung 2022, som står bak undersøkelsen.

Forkynneren og lovsangslederen bruker mye tid med unge mennesker når han reiser rundt og taler.

– For mange er Snapchat SMS, sier han.

Han synes ikke de nye tallene fra Kantar er oppsiktsvekkende, men at den totale tiden brukt på mobiltelefon er bekymringsverdig.

Snapchat

Snapchat er en kommunikasjonsplattform hvor man sender «Snaps», eller meldinger i form av bilde eller video.

Man kan også sende vanlige tekstmeldinger, og ringe.

I tillegg kan man lage «My story», også omtalt som stories – en kombinasjon av flere snaps som er synlig for følgere.

Stories er tilgjengelig i ett døgn før de slettes, og snaps slettes umiddelbart etter at mottakeren har sett dem, med mindre det tas et bilde av skjermen.

93 prosent

Lysende mobilskjermer og nedovervendte ansikt.

Dette har blitt et vanlig syn på kollektiv transport, i kø på butikken, og på legekontoret. Mobiltelefonen er med uansett hvor man skal.

Undersøkelsen fra Kantar viser at 93 prosent av dem mellom 15 og 24 år brukte sosiale medier daglig i 2021.

Daglig bruk av ulike sosiale medier for unge mellom 15 og 24 år

Ikke oppsiktsvekkende

Thomas Neteland har lang erfaring fra kristne miljø med unge mennesker.

– Fra et sosialt perspektiv er det et morsomt fenomen å bevitne. Alle som sitter i benkeradene i kirken eller på bussen og skjærer grimaser for å si helt hverdagslige ting som «hei» eller «jeg er på vei», sier han.

Lovsangslederen og forkynneren studerer nå ved Høyskolen for Ledelse og Teologi i Oslo. Han var tidligere ungdomsleder i Sentrumkirken i Sandnes.

Erstatning for SMS

Selv om mange unge er til stede på Snapchat tror ikke Neteland at mange kirker og ungdomsarbeid bruker mediet til å nå ut til unge.

– Jeg har inntrykk av at noen gjør det, men ikke særlig mange.

Han forteller at unge bruker Snapchat mest for å sende meldinger og holde kontakt med venner.

– I hovedsak brukes appen til å sende meldinger en til en, eller til grupper, sier han.

– Snodig greie

– For en stund siden trodde man at Snapchat skulle ta over for Instagram, men Snapchat har utviklet seg til et medium som handler mer om direkte kommunikasjon enn offentlig kommunikasjon.

Han forteller at det er få som bruker Snapchat som en offentlig kanal.

SNAPCHAT: Av de ulike sosiale mediene er Snapchat størst blant unge.

Neteland synes selv at Snapchat er «en snodig greie».

– Man skal liksom sende bilde med helt vanlige meldinger.

– Potensiale til å nå ut

Han tror Snapchat kunne blitt brukt mer aktivt av kristne aktører for til å nå ut til unge.

– De fleste sosiale medier har et potensial til å nå ut. Jeg pleier å si at man skal være der folk er, men målet må jo være å lede dem et annet sted, sier han.

Thomas Neteland understreker at han ikke har troen på at et Snapchat-fellesskap kan erstatte kirke eller ungdomsmøter.

Powered by Labrador CMS