Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) setter seg bak rattet med Carl I. Hagen (Frp) i passasjersetet, før avreise fra Oslo mandag morgen. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

Solvik-Olsen på roadtrip gjennom landet

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil finne ut om E6 virkelig er strakaste vei'n og legger ut på roadtrip til Kirkenes.

Publisert Sist oppdatert

– Vi får mange henvendelser fra lastebilsjåfører og innbyggere rundt om som sier at veistrekningene ikke er gode nok. Nå er det sommerferie, så vi kan bruke litt tid på å kjøre hele strekningen under ett, sier Solvik-Olsen til NTB.

Kommunalminister Jan Tore Sanner (H) og Oslo-ordfører Fabian Stang (H) troppet opp på Karl Johans gate for å ønske god tur.

2.000 kilometer

Samferdselsgjengen skal ha møter om både jernbane, havner og telekommunikasjon langs den over 2.000 kilometer lange veien til Kirkenes.

– En slik tur gjør at vi får til møter som ville tatt flere måneder å gjennomføre ellers. Ketil skal også sitte på med folk som kjører varetransport på E6 til vanlig for å høre hva som må til, forklarer politisk rådgiver Reynir Jóhannesson.

Turen er delt opp i to etapper. Første etappe ender når gjengen ankommer Bodø med tog torsdag. Derfra flyr Solvik-Olsen tilbake til Østlandet for å åpne en vei i Buskerud. Så flyr han nordover igjen og turen fortsetter mot Kirkenes, der statsråden ankommer 3. juli.

Musikkdebatt

Da han satte seg bak rattet i Oslo sentrum mandag morgen, var det med Frp-nestor Carl I. Hagen, statssekretær Bård Hoksrud og Jóhannesson som passasjerer. Rådgiveren har sørget for å få kontroll over musikken.

– Vi har hatt mye debatt om hva vi skal høre på. Selv om jeg er redd det kan bli en og annen sang som omhandler E6, så kommer jeg til å holde kontroll over Spotifyen. Slik får vi også testet strømmingen langs veien, sier Jóhannesson til NTB.

Hagen, som er nestleder for samferdselskomiteen i Oslo kommune, vil bruke turen til å påvirke sin egen samferdselsminister.

– Vi trenger å få framskyndet en ny T-banetunnel og jernbanetunnel, og vi bør prøve å få revet noen av bomstasjonene i Oslo, sier han. (©NTB)

Powered by Labrador CMS