VAREHUS: Steen & Strøm har planer om å skrote de tradisjonelle kvinne- og herreavdelingene i varehusene sine.

Steen & Strøm vil satse på kjønnsnøytral mote

– Vi følte at måten folk shopper på nå ikke er basert på kjønn, men stil, sier Kaia Kongsli, markedssjef i Promenaden Management.

Publisert Sist oppdatert

Varemagasinet Steen & Strøm har planer om å erstatte herre- og kvinneavdelinger med kjønnsnøytrale klesavdelinger.

Det skriver MinMote.

Varehuset er lokalisert i Oslo sentrum og selger merkeklær.

I varehusets 226 år lange historie har klærne alltid vært fordelt som kvinneklær og herreklær i hver sin etasje. Herrene har hatt én etasje og kvinnene to.

Men det skal det nå bli slutt på.

– Ikke basert på kjønn

– Vi følte at måten folk shopper på nå ikke er basert på kjønn, men stil, sier Kaia Kongsli, markedssjef i Promenaden Management, til MinMote.

Briten, som tok over sjefsstolen i Steen & Strøm i 2020, sier at han opplever Oslo som en banebrytende by.

– Etableringen av kjønnsnøytrale etasjer handler mindre om et kynisk behov for å øke inntektene våre, men mer om tankegangen. Denne måten å handle på ønsker alle velkommen. Vi ser at folk blir begeistret over noe som er annerledes, sier Wilkinson.

Trer i kraft neste år

På spørsmål om hvordan han tror folk vil reagere på denne forandringen, svarer Wilkinson følgende:

– Jeg tror de først blir overrasket, men så tror jeg de vil tilpasse seg raskt. Noe jeg har lært om nordmenn, er at dere er veldig gode på å absorbere nye ideer.

De kjønnsnøytrale motetasjene vil mest sannsynlig tre i kraft i løpet av 2024.

Powered by Labrador CMS