Sterk vekst i salget av alkoholfri drikke
– En del av en internasjonal trend at folk drikker lysere og lettere drikke, sier Vinmonopolet.
Tall Dagen har hentet inn fra Vinmonopolet viser at det ble solgt 21 prosent mer alkoholfri drikke fra Vinmonopolets butikker i 2021 sammenliknet med året før.
Det totale salget på Vinmonopolet økte med 2.5 prosent.
Dermed økte andelen alkoholfritt tydelig i fjoråret og Vinmonopolets kommunikasjonsjef, Jens Nordahl, mener denne trenden vil vare i mange år fremover.
Internasjonal trend
– Vi ser nå en klar no-low-trend, som går ut på at kundene ønsker seg drikke som er lave på, eller helt uten, alkohol. Vi ser en klar dreining i etterspørselen. Det er en internasjonal trend der folk ønsker lettere og lysere drikke, sier Nordahl.
Vinmonopolet registrerte først denne trenden i 2014, og Nordahl vil pågå i mange år fremover.
Kan kjøpes hvor som helst
All drikke med 2.5 prosent alkohol eller mindre, kan kjøpes i vanlige matbutikker eller på kiosker. Vinmonopolet har enerett på å selge drikke med mer enn 4.7 prosent alkohol.
– Hvorfor er det viktig for Vinmonopolet å selge alkoholfrie alternativer?
– For det første står det i Vinmonopolloven at vi skal tilby alkoholfrie festdrikker. Det er både forventet av oss, og vi ønsker å tilby det, sier Nordahl.
– Vi syns det er kjempegøy med den produktutviklingen vi nå ser innenfor alkoholfrie drikker. Både norsk produserte, kortreiste produkter som håndverksøl og sider, men også alkoholfri ingefærøl og alkoholfrie viner.
Totalt ble det solgt 835.120 liter alkoholfri drikke hos Vinmonopolet i 2021.