Sterk vekst i salget av vin fra Israel

I 2020 kjøpte nordmenn 67 prosent mer israelsk vin. – Som forventet, sier Vinmonopolet.

Publisert Sist oppdatert

Vinmonopolets alkoholsalg gikk opp med 40 prosent i fjor. Tall fra Vinmonopolet viser at nordmenn økte sitt forbruk av vin fra 48 av 57 ulike land. Et av landene som opplevde sterkest vekst var Israel.

– En av varegruppene som øker mest i popularitet på Vinmonopolet, er salget av israelsk vin. Dette økte med 67 prosent i 2020, sier kommunikasjonssjef i Vinmonopolet, Jens Nordahl, til Dagen.

Her økte salget fra 1034 liter til 1724 liter.

Økt tilbud

Fra å kun ha et par tilgjengelige israelske viner tilgjengelig, har Vinmonopolet de siste årene økt tilbudet betraktelig. Det er i dag ni rødviner og fem hvitviner på Vinmonopolets bestillingsutvalg.

– Det var seks flere israelske produkter på markedet i 2020 enn i 2019, så økt tilbud av israelske produkter forklarer dermed en del av veksten. Det gjør også økt salg av allerede etablerte produkter, sier Nordahl.

Selv om veksten er stor, kom ikke dette uventet på polet.

–Salgsutviklingen for små vinland varierer fra nedgang til betydelig relativ vekst. Veksten for israelsk vin i 2020 var omtrent som forventet.

I tillegg til vin, selger Vinmonopolet også whisky, gin og bitter fra Israel. Det totale salget av israelske drikke varer på vinmonopolet gikk opp med 61 prosent i fjor.

Powered by Labrador CMS