Sterke ord om fortapelsen utgis på norsk
Forlagssjef Svein E. Andersen ser fram til å gi ut Billy Grahams siste bok der helvete omtales som et brennende inferno.
Tordag fortalte Dagen om det som angivelig blir den siste boken til den snart 97 år gamle verdensevangelisten.
Det har vakt oppsikt at det i boken brukes sterkere og mer konkrete ord om fortapelsen enn man har vært vant med å høre fra Graham etter hans nasjonale gjennombrudd som evangelist rett etter andre verdenskrig.
«Helvete er et brennende inferno», heter det et sted i boken. «Jeg kan med sikkerhet si at hvis det ikke er bokstavelig ild i helvete, så bruker Gud symbolsk språk for å indikere noe langt verre», står det et annet sted.
(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));
Stor tillit
Hermon Forlag har gitt ut flere av Grahams bøker. Forlagssjef Svein E. Andersen opplyser at de også har fått rettighetene til «Where I am: Heaven, Eternity and Our Life Beyond». Den vil trolig komme ut ved påsketider.
– Billy Graham har tyngde og en uangripelig integritet. Det finnes ingen verken nålevende eller tidligereforkynnere som har nådd så mange mennesker med evangeliet og sett så mange gi seg over til Gud, sier Andersen.
Sjelden tale
– Hva tenker du om at budskapet om fortapelsen er såpass sterkt i boken?
– Jeg synes det er fint at noen våger å sitere Bibelen og at de tror det den sier om evigheten. Billy er så klar når det gjelder Guds nåde og åpne armer for enhver synder. Hans tro på fortapelsen henger sammen med hans tro på himmelen, sier Andersen.
Han understreker at Gud gjennom Jesu død og oppstandelse har gjort det mulig for alle å nå himmelen ved å ta imot dette budskapet i tro.
– Billy Graham forkynner slik det alltid er blitt forkynt om evigheten, men det er sjelden man hører så direkte tale i dag. Det er mer lyd fra tidligere konservative forkynnere som går over til å tro at alle mennesker blir frelst, sier forlagssjefen.
Hører Franklin
– Venter du at boken vil vekke reaksjoner?
– Det er umulig å si. Som forlegger opplever du at bøker som du tror og mener bør få medieoppmerksomhet og et hyggelig salg, blir oversett. Så er det andre bøker som man har lite tro på, men som blir trukket fram i positiv eller negativ retning. Uansett er det fint at Billy Graham løfter fram disse tingene, sier Andersen.
Flere amerikanske eksperter på Billy Graham mener at tonen i den nye boken bærer preg av sønnen Franklins mer polemiske og kompromissløse stil.
Hovedpastor Erik Andreassen i Oslo Misjonskirke understreker at han bare kjenner boken via omtale i media.
– Basert på den synes jeg det er uverdig å gi ut en bok som skal være av Billy Graham. Det høres mer ut som sønnen sine ord, slik jeg har oppfattet ham, sier Andreassen.
Svein E. Andersen tror påvirkningen snarere går motsatt vei.
– Min gamle far var forkynner, og jeg ville aldri våget å legge mine ord i hans munn. Jeg betviler også sterkt at Franklin Graham gjør det, sier Andersen.
Mest frelsesvilje
Informasjonsleder Espen Ottosen i Norsk Luthersk Misjonssamband er delt i sin vurdering ut fra hvordan boken blir presentert.
– Jeg synes det er viktig at kristen forkynnelse holder frem alvoret ved å vrake Gud og hans frelsestilbud. Men jeg er skeptisk til en forkynnelse som for konkret maler ut helvetes gru. Det må være Guds frelsesvilje som dominerer, sier Ottosen.
Som forkynner har han selv snakket om fortapelsen.
- Jeg tror ikke det går an å forkynne om Jesus som frelser uten å si noe om hva vi frelses fra. Det er også viktig for meg å si at misjon og evangelisering dypest sett handler om å gi mennesker et evighetshåp, sier Ottosen.
Informasjonslederen har inntrykk av at talen om livets dobbelte utgang ofte er uklar.
– Jeg tror fortapelsens mulighet i svært stor grad blir fortiet og i blant direkte fornektet. Det er ikke lett å leve med tanken om at mennesker kan gå evig fortapt. Men her handler det om å ta på alvor at bibelen svært ofte taler svært tydelig om temaet. Og Jesus er aller tydeligst. Da har vi ingen rett til å prøve å være mer kjærlige enn Jesus, sier Ottosen.
Unngår trusler
Professor Harald Hegstad ved Menighetsfakultetet understreker at han ikke har inngående kjennskap til Billy Graham. Ut fra omtalen av boken har han likevel inntrykk av at den konkretiserer fortapelsen på en måte som han er skeptisk til.
– Da benytter man seg av allmennkulturelle og folkelige forestillinger av hva fortapelsen kan innebære, mens Bibelen bruker et billedspråk, sier Hegstad. For drøyt 20 år siden utga han boken «Fortapelsen. Hvordan forstå Bibelens tale om fortapelsen?».
Professoren har heller ikke tro på at en trussel om fortapelse er et godt virkemiddel i forkynnelsen.
– Jeg vil nok mene at fokuset bør være mer positivt på det Gud gir, på frelsen, sier Hegstad.
Han understreker imidlertid at forkynnelsen også må peke på det man frelses fra.
– Men det blir litt ensidig hvis det bare er en framtidig fortapelse. Man frelses også fra noe her og nå - man får fred med Gud nå, og et nytt liv nå, sier han.
Motsatt effekt
– Hva svarer du til påstander om at fortapelsen ofte blir fortiet og at man i dag ikke våger å snakke like tydelig om dette som Jesus gjør i evangeliene?
– Det er nok riktig, men det har nok også sammenheng med hvordan fortapelsen er blitt forkynt tidligere. Helvetestalen til Ole Hallesby er et eksempel på at tydelig tale om dette nærmest fikk motsatt konsekvens av det Hallesby hadde tenkt, sier Hegstad.
Den kjente MF-professoren Ole Hallesby høstet storm etter at han i en radiosendt tale i 1953 advarte uomvendte tilhørere om at de ville stupe i helvete hvis de døde i samme øyeblikk.
Kulturell endring
– Er det skjedd noe i kulturen som gjør det vanskeligere å forkynne om fortapelsen?
– Det er det helt klart. I vår kultur har vi fått en slags forventing om at ting skal ordne seg, sier Hegstad.
Han viser til at mennesker tidligere var mer innstilt på at det kunne skje noe tragisk, som å miste et barn eller utsettes for andre ulykker. I en slik tilværelse tror han ikke forestillingen om en evig fortapelse virket så merkelig. I dag mener han det er en utbredt forventing om at myndighetene har ansvar for å stille opp med støtteordninger eller andre tilbud hvis innbyggere har problemer. Dette forvetningen tror han også overføres på Gud.
– Det er ikke slik at kirken tidligere har vært tro mot det bibelske budskapet og i dag ikke er det. Den må stadig være kritisk overfor det som synes opplagt i allmennkulturen og arbeide med å fortolke troen i sin tid, sier Hegstad.
Les også:
(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));