Tusenvis av pendlere benytter daglig Øresundbroen for å komme seg til og fra jobb i Danmark og Sverige. Foto: Johan Nilsson / NTB scanpix

Sterke protester mot svensk ID-kontroll

Kollektivselskaper og pendlere trapper opp kritikken mot Sveriges innføring av ID-kontroll, men samferdselsminister Anna Johansson ser ingen grunn til å bøye av. ID-kontrollen innføres mandag, slår hun fast.

Publisert Sist oppdatert

160.000 asylsøkere har kommet til Sverige i år, konstaterer Johansson.

– ID-kontroller er en av de avgjørelsene regjeringen tar for å håndtere flyktningsituasjonen. Jeg har stor forståelse for at dette kommer til å påvirke både transportselskaper og reisende. Regjeringens konklusjon er imidlertid at avgjørelsen er nødvendig for å sikre landets indre sikkerhet, sier hun til Expressen.

En protestgruppe på Facebook som kaller seg Öresundsrevolutionen, har fått rundt 17.000 følgere. Gruppen ble startet i julen som en protest mot den svenske regjeringens avgjørelse om innføring av ID-kontroll.

Pendlere rammes

8.000 pendlere reiser daglig mellom Sverige og Danmark. I tillegg er det tusenvis av andre reisende som blir berørt.

– Det er allerede vanskelig. Hvis den nye situasjonen blir varig, kommer ikke folk lenger til å søke jobb i København, sier den svenske pendleren Filiz Muedin.

Sverige pålegger buss-, tog- og ferjeselskaper å sørge for ID-kontrollen. For togpassasjerer mellom de to landene innebærer dette at de må gjennomgå ID-kontroll ved Kastrup-togstasjonen før de får fortsette reisen til Sverige. Det danske togselskapet DSB mener tiltaket vil koste 1 million kroner daglig, og truer med å øke billettprisene for å dekke kostnadene.

DSB har siden 20. desember jobbet på spreng for å ferdigstille midlertidige løsninger der togpassasjerer skal sluses gjennom ID-kontroll.

Klager Sverige inn for EU

Ferjeselskapet HH Ferries Group driver ruten mellom Helsingborg og Helsingör. Selskapet varslet tirsdag at de har klaget Sverige inn for EU-kommisjonen for urettferdig konkurranse. Klagen går ut på at selskapene som benytter Øresundsbroen, ikke trenger å betale for ID-kontrollene. Reisende over Øresundsbroen blir kontrollert etter ankomst på svensk side.

– Loven gjelder i første omgang fram til 20. juni. Vi regner med at det kommer til å koste oss 20 millioner kroner ekstra. Det er da kun snakk om utgifter til vakthold. Et eventuelt inntektstap kommer i tillegg, sier HH Ferries Groups administrerende direktør Henrik Rorbæk.

Han mener Sverige må innføre likebehandling slik at alle selskapene kan konkurrere på samme vilkår.

Dataregister kan være ulovlig

Det danske togselskapet DSB har valgt å opprette en database der passasjeropplysninger skal lagres, for å unngå bøter på 50.000 svenske kroner. Professor i persondatarett ved universitetet i København, Peter Blume, sier til Politiken at et slikt register kan være ulovlig.

Han ber DSB opplyse i detalj om hvilke opplysninger som skal samles inn, og hvor lenge informasjonen skal lagres.

Det er en bekymring som også en talsmann for pendlerne, Michael Randropp, deler. Ransdropp sier til Ritzau at han frykter svenske myndigheter kan få tilgang til databasen. Han mener dessuten at det ikke hører noe sted hjemme at folk må ta med seg pass for å komme seg til og fra jobb.

DSB innrømmer at det er noen «uavklarte lovmessige problemstillinger» tilknyttet ID-kontrollen av togpassasjerene. Oppbevaringen av personopplysninger skal overholde både dansk lov og oppfylle svenske krav, slår selskapet fast. DSB legger til at det ikke er klart hvor lenge DSB overfor svenske myndigheter skal kunne dokumentere at ID-kontroll er blitt gjennomført.

Busselskap skor seg på DSB

Togpassasjerer mellom Malmö og København må ifølge DSB medregne 10-30 minutter ekstra reisetid, dyrere billetter og å bli registrert i en ny database.

Denne situasjonen ønsker busselskapet Gråhundbus å utnytte. Selskapet dobler setekapasiteten på samme strekning og viser til at busspassasjerene kun trenger å vise billett og legitimasjon til sjåføren når de går om bord på bussen.

– Ingen skal registreres, og billettprisene holdes uendret, opplyser selskapet. (©NTB)

Powered by Labrador CMS