Stor interesse for omstridt predikant
Teolog Arne Helge Teigen ser behov for et oppgjør med den amerikanske pastoren Bill Johnson. Få nålevende amerikanske kristenledere har like stor innflytelse i Norge.
Ryktene om det spennende som skjedde i Bethel Church i Redding, der Johnson er pastor, førte til at den første norske gruppen besøkte California-menigheten i 2005.
Delegasjonen kom fra Kristkirken i Bergen. Siden har folk med tilknytning til blant annet Oase, Ungdom i Oppdrag, Normisjon, IMI Kirken, Den norske kirke, Pinsebevegelsen, Nordisk bønnesenter i Levanger, Jesusfellesskapet/Veien bibelskole i Bergen, Kristent Fellesskap i Bergen og Den Evangelisk-Lutherske Frikirke har gjestet den amerikanske menigheten.
- Gjelder mange
I gårsdagens avis skrev Arne Helge Teigen, som er førsteamanuensis ved Fjellhaug Internasjonale Høgskole i Oslo, et innlegg med tittelen «Tid for oppgjør med Johnson». Der hevder han at pastoren «reduserer Jesus ved å se bort fra hans guddommelighet. Samtidig opphøyer han det åndsfylte menneske til Jesu nivå».
- Kritikken som Teigen retter mot Bill Johnson, kunne like gjerne rettes mot en hel rekke andre forkynnere, blant annet Peter Halldorf, sier Reidar Paulsen. Han var pastor i Kristkirken i Bergen da menigheten i 2007 var først ute med å invitere Johnson til Norge. Ut over denne kommentaren ønsker ikke Paulsen å uttale seg om Teigens kritikk.
Dagen har forsøkt å få kommentarer fra en rekke ledere for sammenhenger der folk har søkt inspirasjon i Redding, men lyktes ikke med å få kontakt i går.
Unngår stempling
I innlegget hevder Teigen at Johnson er « en betydelig premissleverandør for ytterliggående karismatikk». Pinsevenn og førsteamanuensis ved Menighetsfakultetet Terje Hegertun er «litt usikker på hensiktsmessigheten av å sette denne typen stempler på bestemte personer».
- Jeg har dessuten selv ikke vært i Redding og kan derfor ikke uttale meg med sikkerhet. Jeg ser ikke bort fra at det er elementer ved Reddings forkynnelse og praksis som er radikal og kanskje også ytterliggående, men jeg har samtidig inntrykk av at de gjør ærlige forsøk på å legge til rette for bønn for syke, og de oppmuntrer til større frimodighet når det gjelder å dele troen med andre, sier Hegertun.
Her mener han andre kristne kirker kan ha noe å lære av dem.
- Jeg håper bare at de holder fast på en klassisk lære om Kristi person og guddommelighet. Man trenger ikke å endre på teologien for å motta større åndelig utrustning for egen tjeneste, sier han.
Gud og menneske
Hegertun sier han i hovedsak er enig med Teigen dersom det medfører riktighet at Johnson nedtoner Kristi guddommelighet.
- Det har til alle tider vært debatt om forståelsen av Kristi natur og vesen. Men tradisjonell teologi har forsøkt å holde sammen Jesu gudsstatus og hans fornedrelse i lidelse og korsdød på en måte som har ivaretatt både hans guddommelighet og hans menneskelighet, sier han.
- At Ånden kom over Jesus under hans dåp, endrer ikke på dette, og kan sees som en kraftutrustning han mottok for de oppgaver som ventet ham, legger han til.
Lærevillig
Hegertun poengterer at all forkynnelse og praksis skal prøves på om «den kan sies å være i tråd med sunn skrifttolkning og i kontakt med det beste ved den kristne tradisjonen». Samtidig minner han om at både forsteinelse og fornyelse har fulgt kirken til alle tider. Han viser til at Pinsebevegelsen i sin tid ble kritisert for sin karismatiske nyorientering, også fra lavkirkelig hold i Norge.
- Siden har det viktigste ved pinsevennenes tilnærming til Åndens liv, gaver og frukter blitt bredt forankret. Jeg mener at det er mulig å kritisere for eksempel bestemte elementer av Bill Johnsons teologi uten at vi av den grunn trenger å kalle alt det som Redding står for som ytterliggående karismatikk. Man kan med andre ord ha sunne karismatiske erfaringer og praksiser uten å avkle Kristus hans guddommelighet, sier han.
Brohode for vekkelse
Magasinet Strek hadde i fjor en omfattende reportasje fra Redding med tittelen «Salige er de vågale». «Bethel Church i California vekker global nysgjerrighet med sin satsing på mirakler og en 'overnaturlig livsstil' . Som når man kollektivt 'drikker seg fulle i Ånden'», skrev redaktør Asle Finnseth i sin ingress. Han påpekte at for mange i den karismatiske bevegelsen - også i Norge - går Bethel Church for å være «et brohode for endetidens store, himmelske invasjon av jorden». Under besøket møtte han bibelskoleelever med bakgrunn i blant annet Frikirken, Misjonssambandet og Pinsebevegelsen.
Dagen var i kontakt med Finnseth i går, men han ønsket ikke la seg intervjue siden han er på ferie.
Splittet Kristus
Vårt Land-redaktør Erling Rimehaug skrev i den aktuelle utgaven av Strek en anmeldelse av Johnsons bok «Heaven invades Earth», som er utgitt på norsk av Prokla media. Nettopp Johnsons tenkning om Jesus er noe av det Rimehaug er kritisk til. Han mener han kan åpne for å splitte det guddommelige og menneskelige i Kristus. «Kirkehistorien viser at når det menneskelige ikke lenger betraktes som bærer av det guddommelige, får det konsekvenser også for hva man lærer om våre menneskelige vilkår. Det gjører gjerne til at man ikke aksepterer at svakhet og begrensninger hører til i et åndelig liv som fungerer som det skal. Det fører også ofte til en overåndelighet som hindrer gode løsninger i konflikter i menigheter og familier».
Rimehaug understreket imidlertid at han ikke kjenner menigheten godt nok til å si om den har slike kjennetegn, men finner flere «svært problematiske» utsagn i boken.
DAGEN