Strid om Jesus isolerte Egypts kirke
Den koptiske kirke blir hardt rammet av den brutale konflikten i Egypt. Men hvem er egentlig kopterne?
Ordet kopter betyr ganske enkelt egypter.
- Det er en historisk nasjonalkirke som knytter seg sterkt til Egypt, forklarer høgskolelektor Peder Solberg ved NLA Høgskolen i Bergen.
Det korrekte navnet på kirken er Den koptisk-ortodokse kirke, med andre ord den «rettroende» egyptiske kirke. Den fører røttene sine helt tilbake til evangelisten Markus, som angivelig grunnla kirken på 40-tallet etter Kristus.
I løpet av 100-tallet sluttet egypterne seg til kristendommen i høyt tempo. Men nettopp diskusjonen om hvor rettroende eller ortodoks kirken egentlig var, førte til at den mistet kontakt med hovedstrømmen i kristenheten allerede på 400-tallet.
Ny forståelse
De første kristne århundrene var det ett teologisk stridsspørsmål som overskygget de fleste andre: Læren om Jesus, på fagspråket kristologien. Hvordan skulle man forstå forholdet mellom Jesus som sann Gud og sant menneske?
Påstanden om at Jesus var skapt og ikke evig, og dermed ikke virkelig guddommelig, var framsatt av teologen Arius, som egentlig kom fra Libya, men holdt til i det egyptiske kirkelige sentrum, Alexandria. Han ble avvist som vranglærer ved det første store kirkemøtet i Nikea i 325. Men alt var ikke sagt med dette.
Diskusjonen fortsatte om hvordan Jesu menneskelighet og guddommelighet hang sammen, eller var skilt fra hverandre. Blant teologene i Alexandria, var det vanlig å hevde at Jesu to naturer var smeltet sammen til én. Derav ble de betegnet som «monofysitter». Denne læren ble den rådende i Egypt.
- De kristologiske spørsmålene som var tematikken den gangen, har man i økumeniske samtaler kommet til ikke lenger er relevant. Sånn sett er de i formelt fellesskap med de andre ortodokse kirkene, sier Solberg.
Kirkesamfunnet er også med i Kirkenes Verdensråd.
- I likhet med de andre ortodokse kirkene har den en sterk liturgisk bevissthet, legger Solberg til.
Opprinnelige egyptere
Veien til det ortodokse fellesskapet har imidlertid vært lang. På 400-tallet ble monofysittene fordømt som vranglærere. Verken tvang eller kompromissløsninger førte fram, heter det i en sartikkel på nettstedet kristendom.dk. Resultatet ble at Den koptiske kirke isolerte seg stadig mer fra den resterende kristenheten og fikk egen gudstjenesteordning og brukte koptisk som gudstjenestespråk.
- De har en veldig sterk nasjonalkirkelig bevissthet. Familietradisjonene er sterke, og det ligger mye stolthet i dette. De regner seg som de opprinnelige egypterne, sier Solberg.
Grunnen er at kopterne var i landet før de muslimske araberne invaderte det på 600-tallet. Invasjonen førte etter hvert til undertrykkelse, og en stor del av koptiske kristne konverterte til islam. På 800-tallet var det flere muslimer enn kristne i Egypt, ifølge kristendom.dk.
Samtidig var den koptiske kristendommen før dette spredt sørover til Etiopia, og her kom det i løpet av antikken og middelalderen ikke noen konfrontasjon med islam.
Søndagsskolevekkelse
På 1900-tallet har kopterne opplevd en kirkelig oppblomstring.
- De siste tiårene har de hatt en intern vekkelse. Den nasjonale identiteten har lenge vært vel så sterk som den kirkelige hos kopterne. Men andelen som har en sterk kirkelig tilknytning, er blitt større, sier Solberg.
Han forklarer at dette er kommet til uttrykk med en kombinasjon av sterk satsing på søndagsskoler, delvis etter inspirasjon fra anglikansk misjon på 1900-tallet, og oppblomstring av klostrene.
- Det var i Egypt klosterbevegelsen startet på 200- og 300-tallet, sier han.
Til noen av disse klostrene kommer det også mange egyptere som søker åndelig veiledning.
- Klostrene bidrar til en forsterket bevissthet om hvem de er både som koptere og koptiske kristne, sier Solberg.
DAGEN