Synes ikke niåringer bør være på sosiale medier
Halvparten av norske niåringer bruker sosiale medier, viser ny undersøkelse fra Medietilsynet.
– Niåringer? spør Anna Moberg (17) sjokkert.
Dagen har nettopp presentert tallene fra Medietilsynets ferske undersøkelse, «Barn og medier 2020». Hovedfunnet er nemlig at 51 prosent av norske niåringer bruker sosiale medier.
Av 9-18-åringene er ni av ti på sosiale medier. Snapchat er den mest populære appen, etterfulgt av TikTok og Instagram.
– Facebook er dødt
Moberg er elev ved Edvard Munch videregående skole i Oslo. Hun og fem klassekamerater har friminutt.
– Hva bruker dere sosiale medier til?
– Tidsfordriv, sier Jon Ranes.
– Praktisk info og kommunikasjon, supplerer Moberg og de andre nikker.
– Facebook er jo dødt, da. Det er jo bare femtiåringer som bruker det, sier Moberg.
– Og organisasjoner, supplerer Amelia Snerte.
Når Dagen spør de seks om de er på TikTok, ler alle 17-åringene. Selv bruker de kun Instagram og Facebooks meldingstjeneste Messenger.
TikTok og spapchat
Tiktok, appen hvor man kan dele 15-sekunders videoer med sang-miming, humor eller dansing, er nemlig mest populær blant de aller yngste.
Blant 9-10-åringene er fire av ti på TikTok, og tre av ti på Snapchat.
YouTube er aller mest brukt blant barn og unge. 95 prosent av 9-18-åringer og 88 prosent i gruppen 9-10 år bruker YouTube.
– Jeg gikk inn på telefonen til lillesøstera mi og fant Tiktok. Da ble jeg dritskuffa, sier Ranes før de andre ler godt.
Direktør Mari Velsand i Medietilsynet, forteller at bruken av Tiktok har tatt av det siste halvannet året.
– Da den forrige barn og medier-undersøkelsen ble gjennomført i 2018, var TikTok så lite kjent at vi ikke så behovet for å undersøke bruken. Det viser hvor raskt de unges digitale medievaner endrer seg, og hvor viktig det er å følge utviklingen tett, sier Velsand til NTB.
Årvåkne foreldre
Jarle Haugland, daglig leder i Tro og medier mener Medietilsynets tall er viktige, men ikke er særlig oppsiktsvekkende.
– Men det tallene viser er at vi trenger årvåkne foreldre. Sosialer medier er et landskap som ikke er ufarlig.
Han forteller at sosiale medier er et sted for positiv kreativ utfoldelse og felleskap. Men at det er enkelte ting foreldre bør være obs på.
– Hvilke aldersgrenser de ulike plattformene har, hva barna ser på og hva drivkraften bak er, sier Haugland.
Å være årvåken og til stede, i stedet for å overvåke mener han er viktig. Han ville ikke anbefale å opprette en egen bruker på plattformene barna bruker for å følge med.
– Jo eldre ungdommer blir, jo mer trenger de å få mer frihet og få en egen privat sfære.
Den beste måten å følge med, mener han er ved å snakke jevnlig med barna om hva som skjer på sosiale medier.
– Spør hvordan de har det på samme måte som man gjør om skolen eller om fotballtrening.
Vis dem kjærlighet
– Vi vet at en stor del av aktiviteten i sosiale medier handler om å bli sett, bekreftet og anerkjent, sier Haugland.
Dermed mener han at det viktigste en forelder gjør er å vise barna hele oppveksten at de er elsket for dem de er, investere tid med dem og tilstedeværelse.
– Som kristne foreldre kan vi gå enda et skritt videre. Vi kan gi dem en egenverdi basert på at de er skapt i Guds bilde. Det er et ganske så kraftfullt budskap, og en solid grunnmur i møte med den digitale verden.
– Finnes det gode grunner for å nekte barn å være på sosiale medier frem til de er myndige?
– Nei, det må man ikke finne på. Det er en så viktig sosial arena for å holde kontakt at det ikke er gjennomførbart.
Smarttelefon til 9-åring
Utenfor Edvard Munch videregående snakker de seks musikkelevene om da de begynte med sosiale medier. Fire av dem begynte da de var tolv år gammel, en da han var 13 og en 11.
– Hvor gammel syns dere man bør være før man begynner å bruke sosiale medier?
– I hvert fall 11-12, sier Mikkel Berg-Eriksen.
– 12 sier jeg, sier Ranes.
Han mener 9-åringer ikke burde få smarttelefon.
– Man burde kun få en Nokia med kontaktkort og «Snake» på, sier Ranes.
– Men de får jo iPad på skolen, liksom, innvender Amelia Snerte.
– Ja, men det er jo nyttig verktøy, sier Sander Norheim.
– Nei, man skal bare kunne ringe, og kanskje sende meldinger frem til man er tretten, fastslår Moberg.
– Barn er ikke modne
De seks får støtte av foreldregenerasjonen. I en ny undersøkelse fra Barnevakten, som ble presentert tirsdag, kommer det frem at syv av ti norske foreldre mener at barn under 13 år ikke er modne nok til å være på sosiale medier.
Undersøkelsen er utført av NLA Høgskolen.
Den viser også at 40 prosent av barn mellom 6 og 9 år bruker sosiale medier.
– Undersøkelsen gir oss også indikasjon på at mange foreldre opplever press på å skaffe det rette utstyret, sier faglig leder i Barnevakten, Kjellaug Tonheim Tønnesen, i en pressemelding.