Tar yoga inn i kirkevarmen
For første gang skal yoga integreres i et seminar om kristen trospraksis. – Det er ikke risset i stein at yoga tilhører en religion, sier instruktøren.
Hvert år arrangerer den kristne organisasjonen Areopagos og bladet STREK det de omtaler som «en praksisdag for det indre livet».
Neste helg legges arrangementet til Bergen for første gang. Her deltar blant annet den svenske pinsepastoren Peter Halldorf, som holder hovedforedraget. I tillegg til å snakke om å lese Bibelens profeter i lys av vårt tid, skal han også gi en enkel innføring i tidebønn, en av kirkens eldste bønnepraksiser.
Det er lagt opp til fire seminar, der ett av dem skal handle om kropp og spiritualitet, etterfulgt av yoga. Seminaret har fått undertittelen: «Kan yoga være en åndelig øvelse?»
YOGA: En pastor advarer kristne mot å holde på med yoga fordi han er redd det vil bringe folk i kontakt med hedenske å...Posted by Dagen on Wednesday, January 24, 2018
På lik linje med skigåing
Dialogprest Marianne Bergsjø Gammelsæter har fått i oppgave å innlede, men sier til Dagen at hun ikke kommer ikke til å ha så mye fokus på yoga som en åndelig øvelse. Selv tenker hun at yoga kan være en åndelig øvelse på lik linje med ulike vandringer, bønneformer eller for den del, skigåing.
– Det kommer an på fokuset og på hvor vi er med oss selv. Om vi åpner opp for gudsnærværet i det vi gjør, så kan det være en åndelig øvelse. Svaret er egentlig superenkelt, sier hun.
Hun skulle ønske at hun hadde mer erfaring med yoga og synes det er flott at det blir et element under «Salig er tørsten». Samtidig forstår hun de som er skeptiske til yoga fordi de kobler det med andre livssyn.
– Men vi må hele tiden se hvordan man gjør det og hva som legges i praksisen. Personlig er jeg ikke skeptisk til yoga når det blir satt inn i en trygg og god sammenheng, sier hun.
Ut av vanskelige ting
Den praktiske yogaveiledningen er det Sofie Storaas som har fått ansvar for. Hver uke arrangerer hun yoga i kulturkirken St. Jakob i Bergen.
Da Storaas begynte med yogatimer i kirken, ble hun overrasket over at flere var kritiske. Selv hadde hun ikke tenkt på det som noe kontroversielt.
– Da jeg så fikk spørsmål om å delte på «Salig er tørsten», tenkte jeg at det var et steg videre. Jeg ble glad da jeg forsto at de ville ha yoga som en del av programmet.
Hun kjenner mange som driver med det. Noen gjør det for trening, andre jobber mye med det spirituelle.
– Jeg vet at mange har brukt yoga som en hjelp til å komme ut av vanskelige ting. Det kan jeg kjenne meg igjen i.
– Er du kristen?
– Jeg har jobbet i kirken ett år, men for meg har ikke religion vært så viktig. Men hvis det er noe jeg er, så er det kristen. Min oppfatning av meg selv er at jeg er veldig åndelig av meg.
– Det er bra at kirken og kirkens prester møter åndelig søkende med en åpenhet som gir rom for nærvær, pust og kropp,...Posted by Dagen on Wednesday, January 25, 2017
Ett med seg selv
– Hva legger du i åndelighet?
– Jeg tenker at det handler om å være ett med seg selv og de rundt deg. Det handler om å ha en sinnsro og om å bli frakoblet. Åndelighet er en god ting. Det er gode krefter.
I dag tenker hun at yoga er en medisinsk måte å bevege kroppen på og mener at folk må få legge i det hva de vil.
– Det er ingen som påtvinger deg et livssyn. Det står heller ikke risset i stein at yoga tilhører en religion, sier hun.
Tror med hodet
Areopagosprest Liv Hegle har deltatt mange ganger på «Salig er tørsten», men det er første gang hun opplever at yoga står på programmet. Det synes hun er uproblematisk.
– En del kristne vil hevde at yoga er en åndelig øvelse, men knytter det til hinduisme og buddhisme. Hva tenker du om det?
– Jeg tenker at når jeg står på treningssenteret og gjør helt vanlige, gode øvelser som jeg kjenner gjør godt for kroppen min, så kan jeg ikke se at en bestemt åndelig retning skal ha enerett på det. I en kristen kontekst vil intensjonen ha en tydeligere åndelig dimensjon, som igjen kan være med og åpne opp for gudsnærværet. På den annen side ville jeg være mer skeptisk hvis jeg merker at instruktøren har en tydelig religiøs dimensjon som er preget av det østlige.
Hegle peker på at Norge ikke lenger er et homogent land med hensyn til tro og kultur.
– Vi har blitt multireligiøse og multikulturelle og møter andre måter å praktisere tro på. Det tror jeg har påvirket oss. I vår lutherske tradisjon har troen ofte sittet i hodet. I senere år har man lagt større vekt på å kroppsliggjøre troen. Selv tenker jeg at når jeg deltar på en vanlig treningstime og gjør gode yogaøvelser der jeg strekker meg oppover, så kan jeg kjenne på et behov for å si takk eller be Jesus-bønnen, sier Hegle og fortsetter.
– Mange opplever at det å bruke kroppen og finne ro og harmoni gjør dem både mer lydhøre og åpne, det kan være en åndelig øvelse, men det trenger ikke å være det. Selv kjenner jeg et behov for å rette min kroppslige bevegelse mot det jeg tror.
TIPS OSS om saker / temaer du vil at vi i Dagen skal skrive om: redaksjonen@dagen.no
– SYK AV YOGA: Erika Järnkvist tror yoga var årsaken til at hun i flere år slet både fysisk og psykisk. – I sin ytterste...Posted by Dagen on Wednesday, August 3, 2016
YOGA I KIRKEN: – Jeg savner at man er litt mer kritisk, sier ekspert på nyreligiøsitet. * Hva mener du? Trykk på bildet...Posted by Dagen on 24. januar 2017