Telenor vurderer å endre Israel-SMS
– Vi tar reaksjonene på alvor, sier telegiganten.
Forrige uke skrev Dagen at Telenor-kunder som reiser til Israel ikke får en tekstmelding der det opplyses om hvilket land de har kommet til, noe som er vanlig praksis ved reise til andre land.
I stedet står det kun «Velkommen!», etterfulgt av prisinformasjon for bruk av mobilen i Israel.
Ifølge dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen, er dette et bevisst valg fra Telenors side.
– Vi ønsker ikke å oppgi feil informasjon. Når det gjelder Israel og Palestina så klarer vi ikke å se når du skrur på mobilen hvor du faktisk befinner deg. Det er fordi det er vanskelig å si hvilken basestasjon kundenes mobiler vil koble seg på når de lander. Vi vil for eksempel unngå å ønske velkommen til Israel når kunden er i Palestina, da er det bedre å la være å skrive noe, sa Amundsen til Dagen fredag.
– Har byttet mobilabonnement
Telenors svar har fått det til å koke i kommentarfeltet på Dagens Facebook-side. Noen oppfordrer til boikott, mens flere lesere opplyser at de har sagt opp Telenor-abonnementet.
«Nå har jeg byttet abonnement da jeg ble veldig skuffet over Telenor», skriver én leser.
«Er ikke lenger kunde hos Telenor! Da bør jo saken være klar for alle Venner av Israel som bruker Telenor, skift mobilselskap», skriver en annen.
Du kan lese alle reaksjonene her.
Vurderer endring
Informasjonssjef i Telenor, Magnus Line, sier til Dagen mandag at de ikke har klare tall på hvor mange som har sagt opp abonnementet.
– Vi har i hvert fall fått to henvendelser fredag som angikk denne tematikken. Det har ikke vært en storm av hendvendelser, men vi har registrert at det har kommet reaksjoner, sier Line.
Han forteller at reaksjonene har gjort mobilselskapet mer bevisst på problemstillingen.
– Vi tar reaksjonene på alvor og vurderer å endre tekstmeldingen, men vi kommer ikke til å bestemme oss for hva vi gjør før etter sommeren, sier han.
Fin opplevelse
Line understreker at Telenor er opptatt av at kundene skal ha en fin opplevelse når de er ute å reiser.
– Vi har ikke en politisk agenda oppi dette. Vår prioritet er kundene skal ha best mulig mobiltjenester og riktig informasjon når de er på reise, og levere det på en ansvarlig og verdig måte.