Teolog: – Filmen om Jesusvekkelsen er simpelthen en god film
Jesus Revolution, som går på norske kinoer, har fått lave terningkast av flere anmeldere. Lars Dahles oppfordring er å lese dem «med en klype salt».
Thor Haaberg i Filmmagasinet skriver at «Jesus Revolution fremstår som en kristen film produsert av et kristent selskap med en tydelig kristen agenda.»
Og The Guardian mener at filmskapernes gjenfortelling av starten på den evangeliske vekkelsen er både «kjønnsløs og unøyaktig».
Den kristne filmskaperen og filmkritikeren Joseph Holmes skriver på nettstedet religionunplugged at filmen ikke greier å inspirere på en dyp, meningsfull måte.
Ukritisk eller overkritisk
– Vi møter denne typen filmer med ulike holdninger, avhengig av hvor vi står. Vi kan møte den ukritisk, fordi vi identifiserer oss så sterkt med budskapet. Eller overkritisk, fordi vi forventer at en film som omhandler kristen tro og kristne må være så mye bedre enn andre typer filmer for å kunne være en god film, sier Lars Dahle.
Han er førsteamanuensis ved NLA Høgskolen og daglig leder for Damaris Norge. På snakkomtro.com har Dahle utviklet et samtaleopplegg om filmen.
Selv mener han at filmen står seg godt i møte med mange andre filmer.
– Den er simpelthen en god film som berører. Mange vil si at den er overraskende god, sier han.
Etter Barbie og Oppenheimer
Øyvind Kleiveland, som har kjøpt rettighetene til filmen i Norge, opplyser til Dagen at det var solgt 10.400 billetter torsdag denne uken.
Tirsdag denne uken ble filmen kun slått av Barbie og Oppenheimer i besøkstall. 1499 personer så filmen den dagen, ifølge Sony.
– Filteret vi ser en film gjennom
Dahle har lest ulike anmeldelser og omtaler av filmen, og på generell basis mener han at vi bør lese disse «med en klype salt».
– Vi bør minne oss selv på at filteret vi ser en film gjennom både dreier seg om filmatisk kvalitet og om hvordan vi personlig møter filmen ut fra egne overbevisninger og erfaringer.
I likhet med Vårt lands anmelder mener også Dahle at den korte, dokumentariske delen på slutten av filmen burde gitt et helhetlig bilde av hippiepastor Lonnie Frisbees tragiske livshistorie.
Troverdig og nært
Dahle peker på flere grunner til at Jesus Revolution er en interessant film:
* Den ble overraskende en publikumsfavoritt på kino i USA og er nå blant de ti mest strømmede filmene på amerikanske Nettflix.
* Filmen gir et troverdig og nært bilde av hvordan Jesusvekkelsen startet i USA, med et bredt blikk på samtidskulturen.
* Filmen er godt egnet for samtale, blant annet fordi brytningen mellom ulike verdier og livssyn blir så tydelig i Jesus Revolution.
Dobbel motkultur
Teologen beskriver Jesusvekkelsen som en «dobbel motkultur».
– På den ene siden var den sammen med hippiebevegelsen en protest mot materialisme og mot det etablerte. Og på den andre siden viser filmen hippiekulturens søken etter mening. Svaret fant de på ulike steder: i narkotika, i østlig religiøsitet og i marxistisk ideologi. Her kunne Jesusvekkelsens vitner vise vei til kristen tro som et troverdig alternativ.
Han tror at vi fortsatt lever med ettervirkningene av hvilken stilling folk tok til det som skjedde den gangen.
Lærdom
– Kan du utdype det?
– La meg gi et par eksempler. Kristensosialisme lot seg inspirere av ideologien til Marx. De mente den kunne forenes med kristen tro. Mange vil også si at Jesusvekkelsen banet vei for den moderne, kristne musikkulturen. Det i seg selv er jo ingen liten påvirkning.
Videre nevner han de norske bevegelsene Ungdom i Oppdrag, Ny Visjon og Guds fred som alle er direkte eller indirekte relatert til vekkelsen på 70-tallet.
– Det er viktig å reflektere over det som skjedde den gangen og spørre oss selv: Hva kan vi personlig lære av det? Og hva kan kirken og dens ledere lære av det?
Vekkelse
Dahle nevner videre vekkelse som et viktig fenomen som gjennom historien har endret enkeltmennesker, kirke og samfunn.
– Når en ekte, åndelig vekkelse skjer, blir man tent for å vitne og for å be. Man blir tent for misjon, og det skapes en lengsel etter kristent fellesskap. På sikt vil også en vekkelse påvirke samfunnet rundt, sier han.
Han legger ikke skjul på at han er over middels interessert i historie og samtidskultur. I sin forskning har han arbeidet mye med møtet mellom kristen tro og andre livssyn.
– Så for meg er denne filmen svært interessant og aktuell, sier han.
Barn av Jesusvekkelsen
Tonje Haugeto Stang, foredragsholder, mentor og coach, omtaler seg som et barn av Jesusvekkelsen. Hun så nylig filmen og likte den godt.
«Dette er en del av kirkehistorien som egentlig får lite omtale. Jeg ble både takknemlig og inspirert av å se denne ærlige framstillingen av en sammensatt tid,» skriver hun i en kommentar på Facebook.
Stang sier til Dagen at filmen ble en liten vandring ned «memory lane», selv om handlingen er fra USA.
– Jeg synes historien er nydelig, og filmen er hjertevarm, utfordrende og ærlig.
– Hvor åpen er jeg selv?
Hun synes det er helt greit at filmen ikke tar opp Lonnie Frisbees forhold til seksualitet og begrunner det med at det er en mangslungen historie.
– I sin svakhet betydde han mye for Jesusvekkelsen og ble en inspirasjon for mange.
– Hva kan vi lære av den?
– Den får meg til å stille spørsmål ved hvor åpen jeg selv er for unge menneskers uttrykk. En av de sterkeste uttalelsene i filmen kommer nettopp fra Frisbee. I en scene sier han at de unge søker etter de rette tingene, men på feil sted.
– Det får meg til å spørre: Hva kan jeg i så fall bidra med, og hvilke broer kan jeg bygge?
Stang var med i et tensingkor i Drammen som hadde nær kontakt med gospelkveldene i Trefoldighetskirken i Oslo, der Jesus-folket møttes.