Teologi i knehøyde
Han ber barna sine jobbe mindre og mener samfunnet ikke gir plass for å dvele. Men selv sliter Henrik Syse med tidspress i førjulsstria.
Det står to fredsliljeri resepsjonen til Prio, Institutt for fredsforskning. De ser ut til å trives der, blant teglsteinsmurer og rapporter om krigen i Libya, bøker om Midtøsten og internasjonale magasiner med katastrofer på forsiden. Riktig fine og grønne er de i fargen.
Det henger et maleri med røde blomster på veggen på kontoret til Henrik Syse. Det henger i litt dunkelt lys. Men det er ikke noen grunn til å mistrives. Det å dele kontor med Syse må da være trivelig, så blid og imøtekommende som han er.
Han sitter i stolen sin, drikker te. Han er litt tynn i håret, har cordfløyelsblazer med skinnlapper på albuene. Og en svær dykkerklokke på armen. En forsker med en tvist, kan man kanskje si.
Syse forstår ikke hvorfor han skal intervjues, men som gammel journalist følte han at han måtte si ja. Spørsmålet er om ikke det er etikken og nestekjærligheten som slo inn, i større grad enn en kollegial medfølelse.
Det er uansett mye å snakke med Syse om.
- Du sier i et intervju med Dagsavisen at du liker å snakke om de ordentlige ting, Syse?
- Jeg håper jo det. Har jeg sagt det? Du verden! Jeg må si meg enig med meg selv.
- Hva er de ordentlige ting?
Filosofen kommer på banen.
- Jeg får svare med Aristoteles - det handler om det gode liv. Ikke nødvendigvis da et nytelsesrikt liv, men hvordan mennesker kan oppleve at livet har mening, at de blir sett, at livet er godt å leve, at man er i en sammenheng.
- Blir ikke dette sett på som litt kjedelig eller, «usexy»?
- Både ja og nei. Det finnes fora hvor dette oppfattes som helt uinteressant. Det er ikke spisset nok eller spennende nok.
Syse forteller at han for tiden jobber femti prosent som foredragsholder og møteleder. Der møter han helt andre behov. Der er «de ordentlige tingene» alt annet enn kjedelig.
- Enten det er en konferanse om store kompliserte økonomiske problemer eller utfordringer i hverdagen, opplever jeg at folk ser den dype og nære samtalen som noe av det viktigste og morsomste. Det kaster lys over alle de andre emnene, det blir noe overordnet. Så kan man etterpå gå over på «styringsverktøy for kvalitetsevaluering», sier han og legger til at han har stor respekt for de byråkratiske strukturer og prosesser.
- Men de må ha et formål.
Han tenker litt.
- Det er rart at dette blir stemplet som noe «usexy». Det er ikke noe problem å gjøre dette til det motsatte, men da ikke i betydningen forenklet eller tabloid, umiddelbar lykke. Ofte vil en samtale om de «ordentlige tingene» være uten resultat. Men man kan ha blitt ledet mot noe, noe som man tiltrekkes av, smiler han.
Nok om sexy problemstillinger. Det får være grenser.La oss heller få en mer overordnet samfunnsanalyse. Syse sitter i Pressens Faglige utvalg, han forsker på etikk og bedriftsstrukturer. Han er tilhenger av de skikkelige samtaler og de lange linjer. «Ta oss med bak det tabloide, Syse, bak ransbølgene og flåttangrep. Hva ser du for trender i Norge?» Som man roper i skogen får man svar. Forskeren har, tro det eller ei, ikke noe entydig svar.
- Jeg synes det er vrient å trekke konklusjoner for det er så mange trender samtidig. Vi ser et samfunn som preges av stadig kortere meldinger og mer spissede budskap. Men også et samfunn hvor vi tar på alvor ønsket om etikk og livsmening.
Syse ser det samme i skolen. Han følger sine fire barn tett. Noen ganger føler han nesten behov for å si at de bør jobbe mindre.
- Skolen har veldig mange flinke lærere og mange flinke elever. Veldig seriøse elever. Den ungdommen som alle klager på, vel, la meg si det sånn, den ungdommen har ikke jeg møtt.
Han lurer på om ikke skolen og noen av læreplanene er blitt for omfattende, for massive. Kanskje man skulle kuttet?
- I stedet for å lese 40 bøker kunne man lest ti av de aller viktigste og dvelt ved dem.
Han ser det samme i pressen. To trender som jobber side om side.
- Hva savner du i norsk presse?
Han tenker. Han liker egentlig mye av det som skjer. Han vil heller svare på hva han kunne tenkt seg mindre av.
- Det veldige personfokuset og også på selvhjelp- og forbrukertips i dagspressen. Jeg mener ikke at alt slikt skal bort, men når det får så mye plass, sender det gale signaler om hva som er viktig i et samfunn.
Det er ikke bare etikk Syse har arbeidet med i 20 år. Han har også vært søndagsskolelærer i Fagerborg menighet i like mange år. Han og kona Hanna meldte seg til tjeneste og har siden de blitt der. Som filosof synes han også det er viktig å se teologien «fra knehøyde», som han sier. Akkurat nå er det julen som skal forberedes. Da er det jo fint med et budskap som ikke forandrer seg.
- Jeg må innrømme at opplegget ligner fra år til år. Og barna elsker gjenkjennelse. Har vi noe viktig å formidle, skal vi ikke endre det bare for endringens skyld.
I Fagerborg blir det en del Maria i år. Syse skal snakke om at hun var et helt spesielt menneske, men også et helt vanlig menneske. Men også i år går søndagskolelærer Syse til kamp mot «nussefiseringen».
- Historien om Josef og Maria var ikke bare nusselig. De var redde, en fødsel er dramatisk og det skjedde under kummerlige forhold hvor det luktet vondt og var skittent. Juleevangeliet kan ende opp som så parfymert at vi mister nærheten. Når barna møter julen, vil jeg at de skal huske også det dramatiske i historien.
Det var ikke mye nusselig ved oppslagene Syse fikk i Vårt Land for noen år siden. Noe dratt ut av sin sammenheng bar tittelen bud om at Syse ikke trodde på Bibelen. Slikt sømmer seg dog ikke for en søndagsskolelærer? Han ler og forklarer.
- Jeg var med i en samtale om at Bibelen er en vanskelig bok. Den inneholder også fortellinger som åpenbart er av mytologisk karakter, men som peker mot sannheten, mot Gud. Og da sa jeg noe om at det ikke er Bibelen som sådan, altså selve det skrevne ordet, men det som ordet peker på som vi tror på. Opphøyer man ordene i seg selv til selve sannheten, blir det galt.
Saken ble godt lest og Syse fikk benyttet anledningen til å utdype. Slik sett passet debatten ham. Før møtet med Dagen har han vært innom dagen.no for å se hva som rører seg. Han fant ting av interesse.
- Jeg leser om teologer som snakker om Bibelens «krystallklare ord». Jeg har som troende stor respekt for det. Men jeg er redd for at vi litt for lett lager en boks som vi putter Gud inn i. Jeg har lært meg at teologi ikke alltid handler om det krystallklare, men om en Gud som åpenbarer seg for oss.
Han skynder seg å legge til.
- Jeg er på ingen måte relativist. Kristendommen har tydelige verdier og retningslinjer. Men jeg vil nærme meg det med ydmykhet.
- Men det finnes vel absolutter i Bibelen?
- Absolutt. Det er når de etiske absoluttene tas inn i de trosmessige absoluttene at jeg blir reddere. Ofte reduseres tro til etikk, kristendommen reduseres til å mene det og det. Det reduserer man en hel livsanskuelse til etikk og man tar bort kompleksiteten. Det er veldig menneskelig, det er deilig å ha svarene. Men det er forferdelig vanskelig.
Tekoppen begynner nok å nærme seg tom. Henrik Syse selv er ikke tom. Termene misjonærbarn og prestebarn er velkjent, ofte nevnt i samme omgang som rotløshet og trøblete barndom. Syse er politikerbarn, sønn av Jan P. Syse, politiker og statsminister fra Høyre. Men det var ifølge Henrik selv ikke noe trøbbel.
- Vi hadde det så fint! Vi bodde 17 minutters gange unna Stortinget, så jeg opplevde aldri at far var fraværende, selv om han sikkert var det. Ferier var skjermet og han var hjemme så mye som han kunne.
Selv valgte han bort politikken, etter en kort karriere i farens parti. Han opplever på mange måter at han driver med litt politikk nå også, i hvert fall samfunnsengasjement. Han har blitt spurt om å bekle politiske posisjoner - han har kanskje endog fått den berømte telefonen. Men han vil ikke ut med hvilke posisjoner det er snakk om eller når det var.
- De som tok jobben skal ikke oppleve at de er nummer to eller tre.
- Var det kirkegang i barndommen din?
- Foreldrene mine var bevisste i sitt forhold til kirken, dåp, konfirmasjon og slike ting, men hadde ikke et veldig aktivt forhold til kirken i det daglige.
Selv fikk han en oppvåkning på Kristelig Gymnasium (KG) i ungdomstiden. Han skjønte at troen var viktig for ham. Foreldrene hadde spørsmål, og det ble gode samtaler.
- Jeg skulle gjerne sett at far hadde levd lenger enn han gjorde, så vi kunne snakket mer om troen. For det var noe han ble mer og mer opptatt av mot slutten.
Igjen tenker han litt. Barndommen var helt topp, men..
- skulle jeg ha hatt mer kirkegang i min oppvekst? Ja, kanskje det. Nå for tiden synes jeg i hvert fall det er ekstra fint når min mor blir med i kirken.