Teologisk stridsspørsmål blusser opp igjen
Nesten 1000 år er gått siden kirken i vest og øst skilte lag. Nå er en av de viktigste teologiske uenighetene dem imellom igjen satt på agenda.
Det skjer etter at Det Lutherske Verdensforbund nylig anbefalte medlemmene sine å fjerne en formulering i Den nikenske trosbekjennelsen, for å komme de ortodokse kirkene i møte.
Vårt Land omtalte saken først.
Filioque-striden
Den omstridte formuleringen finner man i Den nikenske trosbekjennelsens, én av tre oldkirkelige bekjennelser i Den norske kirke.
I de ortodokse kirkene sier man at Den hellige ånd går ut frå Faderen. I de vestlige kirkene, som Den norske kirke, sier man at den går ut frå Faderen og Sonen.
Striden har fått navnet Filioque-striden – fordi ordet man er uenige om på latin skrives filioque.
Spørsmålet som med første øyekast kan se ut til å være en «bagatell», sto sentralt i en langvarig strid som munnet ut i Det store skisma i 1054.
Paven i Roma og patriarken i Konstantinopel bannlyste hverandre – noe som stod ved lag helt til de hevet det igjen i 1965.
– Radikalt
På de fleste gudstjenester i Den norske kirke bruker man Den apostoliske trosbekjennelsen, som i langt mindre grad kommenterer forholdet mellom faderen, sønnen og ånden.
Den nikenske trosbekjennelsen brukes til fest, høytid og tverrkirkelige gudstjenester. Når ortodokse kirker er til stede, er det åpnet for å sløyfe det omstridte ordet.
Til Vårt Land sier Merete Thomassen, førsteamanuensis i liturgikk ved Teologisk fakultet, at forslaget om å fjerne leddet for godt er «radikalt».
Ville avgrense fra vranglære
Den originale versjonen av bekjennelsen er fra senantikken. Den skulle oppsummere kjernen i den kristne tro og avgrense kirken mot vrang lære.
Det omstridte ordet ble etter hvert utbredt i versjonen Vestkirken begynte å bruke. Den stammet fra et forsøk på å distansere seg ytterligere fra vranglærere, mer spesifikt fra Arianismen.
Det var en bevegelse som mente at bare faderen, ikke sønnen, var evig guddommelig.
Mener man ikke endrer teologi
Den norske kirkes representant i forbundet som nå fremmer forslaget om å ta ut filioque, Kristine Sandmæl, sier til Vårt Land at en endring i leddet ikke vil endre kirkens teologi.
– Dette gir et håp om videre relasjon mellom ortodokse og lutherske kirker, sier hun.
Oppfordringen kommer som en felles uttalelse fra Det Lutherske Verdensforbund og en rekke ortodokse kirker.
Den norske kirke har ikke tatt stilling til om de vil vurdere å endre sin trosbekjennelse. I så fall måtte saken gått gjennom en rekke teologiske instanser, før Kirkemøtet til syvende og sist måtte tatt stilling til spørsmålet.