OPPDRAG: Thea Haavet (i midten) har vært i Sør-Sudan for å regissere ny TV-serie om MAFs piloter sammen med fotograf Krister Gressum Antonsen.

Thea hadde sommerjobb i Sør-Sudan: Lager TV-serie om kristne piloter

– De opplever at Gud kaller dem til å leve under disse utfordrende omstendighetene og gjøre en forskjell for andre.

Publisert Sist oppdatert

Denne sommeren har Thea Haavet vært på TV-opptak i et av verdens fattigste land.

Serien «Bush-pilotene» produseres av TV Inter. Den følger hvordan piloter i flymisjonsorganiasjonen MAF i ulike land håndterer små og store utfordringer i hverdagen.

Haavet har regi på delen fra Sør-Sudan.

– Pilotene flyr dit «ingen andre flyr». De har med seg alt fra nødhjelp og medisiner til helsearbeidere og annet personell. Mottoet deres er «Flying for life», forteller Haavet som har sett dette med egne øyne.

I LUFTEN: Regissør Thea Haavet og fotograf Krister Gressum Antonsen.

Pilotene sørger for at blant annet misjonærer og helsepersonell kommer seg til områder ingen andre kan nå, for å redde mennesker.

– På vår tur var det blant annet et barn som ble reddet, men detaljene kan jeg ikke røpe nå.

«Bush-pilotene» skal være klar i 2025. Hvor den skal sendes, er ikke avklart.

MAF

Forkortelse for Mission Aviation Fellowship.

MAF opererer med 123 fly i 27 land i Afrika, Asia og Sør-Amerika.

De flyr «bushfly, håp og nødhjelp» til isolerte mennesker.

MAF har en støttefunksjon for 1500 internasjonale og lokale organisasjoner og kirker.

Kilde: maf.no

– Kort, men intensiv tur

Da Haavet ble spurt om å regissere fra Sør-Sudan, tenkte hun det var et spennende oppdrag.

Regissøren har jobbet i film- og TV hele sitt arbeidsliv og driver nå eget selskap.

Med seg på reisen hadde hun fotograf Krister Gressum Antonsen. De brukte en uke i landet.

– Det var en kort, men intensiv tur, sier hun.

FILMER: Fotograf Krister Gressum Antonsen ute i felt.

– Krever spesielle ferdigheter

Serien følger hverdagen og livet til nordiske MAF-piloter.

Iisakki Saari fra Finland som er i slutten av 20-årene, er en av dem.

– Han flyr nå under veiledning og er i siste av sju faser en må gjennom for å bli MAF-pilot, forteller hun.

FLYR: Iisakki Saari flyr under veiledning.

Å bli MAF-pilot kan ta mange år og krever spesielle ferdigheter.

De må fly alene. Rullebanene er ofte korte og røffe, og det kan ofte være både dyr og mennesker i veien.

– Det krever mer enn å fly et Norwegian-fly, understreker regissøren.

PILOT: Iisakki Saari er snart ferdig utdannet pilot med MAF i Sør-Sudan.

Sør-Sudan

Hovedsted: Juba

Innbyggere: 10,9 millioner (FN-estimat (FAO), 2022)

Offisielt språk: Engelsk

Ble erklært som selvstendig stat 9. juli 2011 og er verdens yngste land.

Det har vært borgerkrig siden desember 2013. Krigen ble utløst av en konflikt mellom presidenten og visepresidenten.

Et av verdens fattigste land.

Kilde: Store Norske Leksikon

Livsviktig

Mange i Sør-Sudan bor på steder man ikke kan reise til uten fly. Grunnen er dårlige og utrygge veier. Derfor frakter MAF blant annet veldig syke pasienter til sykehus.

– Pilotene flyr også misjonærer som bor så øde at de ikke kommer fram med bil. Misjonærene trenger å få fraktet matvarer og medisiner, og bli hentet om de trenger å komme seg ut, forklarer Haavet.

– Disse menneskene kan ikke overleve der uten MAFs dyktige piloter, understreker hun.

Farlig sted å bo

Sikkerhetssituasjonen i landet er dessuten krevende. Det gjør det utfordrende å bo i Sør-Sudan.

De som arbeider i MAF må bo på et avgrenset bevoktet område. De har sikkerhetsplaner og har måttet evakuere flere ganger. Noen av dem har også familie, forteller Haavet.

– Det er farlig å ferdes på veiene som er i dårlig stand og uframkommelige i regntiden. Politisk uro og voldelige konflikter kan blusse opp, og det er mye våpen i omløp, forklarer hun.

GATE: En av gatene i hovedsstaden Juba.

Pilotenes dedikasjon, mot og tro var noe av det som gjorde inntrykk på Haavet.

Var du noen gang i fare?

– Det skumleste for meg var å lande på de røffe rullebanene. Mennesker og dyr må ofte fjernes før man kan lande trygt.

– Det var ganske nervepirrende, sier hun.

Det er mye tordenvær, noe som kan være livsfarlig å fly inn i.

– De lokale setter pris på at pilotene ber før hver flyvning. De sier at de da føler seg trygge.

Powered by Labrador CMS