Tidligere misjonspastor i Oslo kaller nytt forslag om homofilt samliv «teologisk svakt»
Tirsdag denne uken foreslo pastor Erik Andreassen å tillate samlevende homofile både medlemskap og tjeneste i menigheten hans. Det har skapt reaksjoner, blant annet fra tidligere pastor Gjermund Igland.
Tirsdag denne uken fortalte Dagen at Erik Andreassen og ledelsen i Oslo Misjonskirke Betlehem foreslår å åpne opp for at homofile, som lever i trofaste og likekjønnede samliv, også skal kunne være medlemmer og ha tjeneste i menigheten.
Dette kommer fram i en rapport fra menighetens ledelse, som er blitt sendt til menighetens medlemmer, samt andre pastorer i trossamfunnet.
Forslaget kommer på bakgrunn av at menigheten det siste halvannet året har jobbet mer intensivt med spørsmålet om homofilt samliv.
Det kan du lese mer om her:
De siste dagene har det vært flere som har uttalte seg om saken, både i kritisk og positivt ordelag.
Umulig posisjon
En av de uttalte kritikerne av forslaget er Andreassens forgjenger som pastor i Oslo Misjonskirke Betlehem, Gjermund Igland.
Igland uttalte seg først til verdinytt.no.
– Posisjonen hans er en umulighet. Å anerkjenne homofilt samliv, å gi dem alle tjenestegavene, og samtidig ikke kunne vie dem, det går ikke, sier Igland til Dagen.
Igland er i dag pastor i Arendal Misjonskirke.
Pastoren tror ikke Andreassen er alene om å mene det han mener, men selv vil Igland hevde at forslaget fra lederskapet i Oslo Misjonskirke Betlehem står svakt teologisk vurdert.
– Inntrykket mitt har vært at majoriteten i Misjonskirken står for et klassisk ekteskapssyn.
– Heller ikke Andreassen, om jeg har forstått ham rett, ønsker å endre det ekteskapssyn som Bibelen forfekter. Følgelig stiller han seg i en spagat mellom teologi og kirkelig praksis det blir umulig å leve med.
Bibelen er tydelig
Ifølge Igland er Bibelen klar i sin tale og kirken har bare hatt ett syn på likekjønnet samliv gjennom 2000 år.
– Bibelen er, etter min og manges mening, helt tydelig på at likekjønnet samliv er et brudd på Guds vilje. Jeg ser ingen grunn til å skulle endre det.
– Slik jeg leser Bibelen, finnes det ikke belegg for en slik mellomposisjon som Oslo Misjonskirke Betlehem forsøker seg på.
– Men Bibelen sier ingenting om kirkelig medlemskap. Hvorfor er det feil?
– Medlemskap er en menneskelig ordning, men vi opptar mennesker som medlemmer på deres tro og bekjennelse. En sentral del av bekjennelsen vår i Misjonskirken er at Bibelen er den øverste rettesnor for liv og lære. Når homofile inngår en samlivsform som bryter med Guds ord, kan de heller ikke være medlemmer.
Alle er velkomne
Igland er tydelig på at alle selvsagt er velkomne på gudstjeneste i menigheten hvor han er pastor.
De stiller ingen krav i døra, til de som kommer. Men for å inneha spesielle tjenester i menigheten, kan medlemskap være en betingelse.
– Det vi sier til samlevende homofile er at de er hjertelig velkomne til våre samlinger, men at vi, ut fra vår forpliktelse på Bibelen, ikke kan åpne for deres medlemskap. Det vil være et sant og tydelig svar, men vil realistisk vurdert ikke være optimalt tilfredsstillende for dem det angår mest.
– Utvide kirkedørene
En annen konservativ røst som har uttalt seg om forslaget, er Therese Egebakken. Hun er leder for Frimodig Kirke Ung, et konservativt kirkepolitisk ungdomsparti i Den norske kirke.
Likevel er hun positiv til Misjonskirken Oslos anbefaling.
– Slik jeg oppfatter forslaget handler det ikke om at menigheten vil endre sin tanke om mennesket eller om ekteskapet, men utvide kirkedøren slik at flere får lov å komme inn i kirken. Det er jo kun fint, skriver hun til Dagen.
Hun reagerer på at så mange konservative har tatt til motmæle mot forslaget, og slår et slag for økt inkludering.
– Jeg håper alle kristne skeive søsken, om det er i Den norske kirke eller hvilken som helst kirke utenfor DNK, skal kunne oppleve å bli inkludert og ønsket velkommen til det kristne åndelige fellesskapet som kirkene er.
Handler om nestekjærlighet
For Egebakken koker det hele ned til essens av Jesu lære.
– Dette handler etter min mening om kristen nestekjærlighet, og om å ikke fryse ut medmennesker. Jeg tenker det går mot min kristne tro å ikke skulle inkludere skeive mennesker i kirken.
– Man kan ikke mene at personer i homofile samliv er velkommen til disse menighetene, hvis man samtidig nekter dem medlemskap i kirkene det gjelder.
Uendret syn
Egebakken er overrasket over hvor mange konservative kristne som reagerer på forslaget.
Den unge kirkepolitikeren har vært en sterk kritiker av Den norske kirkes vigsling av homofile par, og involvering i Pride-markeringene.
– Jeg har fremdeles et konservativt syn på likekjønnet vigsel, og ingen av mine ståsted er endret som følge av min positive støtte til Andreassens menighet sitt forslag, presiserer hun.
Vekker engasjement
– Når man sier noe i dette spørsmålet og starter en samtale, slik vi har gjort, er det naturlig at det vekker engasjement og respons utover vår egen menighet.
Det sier Erik Andreassen, pastor i Oslo Misjonskirke Betlehem, til Dagen.
Pastoren forteller at han setter pris på Egebakken og hennes evne til å se nyansene.
Han forteller også at han har snakket med Igland, men ønsker ikke å gi noen kommentar til hans innlegg.
På mer generelt grunnlag uttaler han følgende:
– Jeg har respekt for at for noen er denne samtalen ferdig. Men jeg tror mange anerkjenner at denne saken er kompleks og at det ikke bare er ett enkelt ja-og-nei spørsmål. Responsen vi får, er at mange setter pris på at vi snakker om det.
Fortsatt et tradisjonelt ekteskapssyn
Forslaget fra lederskapet i menigheten hans, går ut på at homofile i likekjønnede parforhold skal få være medlemmer og ha tjeneste i menigheten.
En del av kritikken mot forslaget, er en bekymring mot at menigheten går i en mer liberal retning.
– Ønsker du at menigheten på sikt skal åpne opp for å vie homofile?
– Personlig ønsker jeg ikke det. Jeg mener at det er viktig å begrunne og argumentere overfor den neste generasjon hvorfor et bibelsk ekteskap gir mening i vår tid, og hvorfor det er en god ordning.
– Samtidig må vi anerkjenne at et slikt ekteskap for noen ikke er mulig, og vi må snakke om hvordan vi kan møte dem, presiserer Andreassen.
Pastoren påpeker at de heller ikke foreslår en samvittighetsfrihet i ekteskapssynet. Menigheten har fortsatt er tradisjonelt syn på ekteskapet mellom en mann og en kvinne. Samtidig utdyper han at dette er et komplekst spørsmål med mange nyanser.
Lokal samtale
Forslaget fra Oslo Misjonskirke Betlehem dreier seg kun om hva menighet skal stå for. Ifølge pastoren er det ikke snakk om noen underliggende agenda for å endre trossamfunnets ståsted nasjonalt.
– Jeg har ikke noe mål om å endre eller forskuttere noe som helst for Misjonskirken Norge. Vi har en samtale her i kirken vår.
– Jeg er opptatt av at alle i Misjonskirken skal få snakke, eller ikke snakke, akkurat slik de ønsker.
Misjonskirkens visjon er «Guds barns enhet og menneskers frelse». Det innebærer noe spesielt, når det kommer til teologisk uenighet, mener pastoren.
– Vi har en tradisjon for å kunne jobbe sammen på tross av ulik teologisk bakgrunn, men samtidig kunne samles om kjernen og forkynnelsen av evangeliet. Det brenner vi fortsatt for.