AUTORITET: – En del kristne spør seg hvilken tyngde de bibelske tekstene skal ha. For dem er det ikke opplagt at Bibelen skal være en autoritet, sier Stefan Gustavsson.

Tør å snakke med unge om sex

Hvert år spør han seg om han, en 61 år gammel mann, er i stand til å kommunisere Bibelens budskap om sex til unge mennesker.

Publisert Sist oppdatert

Artikkelen ble først publisert i desember 2021.

I mange år har Stefan Gustavsson holdt kurs om seksualitet for studenter.

Til å begynne med var aldersforskjellen mellom han og gjennomsnittsstudenten rundt ti år. Det siste året har generasjonskløften økt til nærmere 40 år.

«Med andre ord en håpløs situasjon - eller hva?» skriver han i boken «Nakne uten skam», som ble utgitt på norsk i høst.

ANERKJENT FORELESER: Stefan Gustavsson er utdannet teolog og er en anerkjent foreleser og forfatter.

I en ny podkast-serie snakker Dagen med unge mennesker om sex. Hvor setter de grensene for sex før ekteskapet? Hvilken undervisning har de fått?

Og er det mulig å snakke om avholdenhet uten å påføre mennesker skam?

Vente eller ikke vente?

Gjennom en rekke podkaster og artikler belyser Dagen sex og samliv i lys av kristen etikk og samtid.

Avstanden mellom klassisk kristen samlivsetikk og holdninger i samtiden blir stadig større når det kommer til synet på sex.

Forskning tyder på at få kristne klarer å vente med sex til ekteskapet og at langt fra alle mener at det er viktig.

En undersøkelse fra Pew Research viser at motstanden mot sex utenfor ekteskapet er størst blant aktive kirkegjengere og evangelikale kristne. Undersøkelsen gjelder amerikanske kristne.

Flere stemmer har hevdet at det er galt av kirken å forkynne avholdenhet i en tid der få klarer å leve avholdende, da dette kan føre til skam og fremmedgjøring.

I serien «Vente eller ikke vente» møter Dagen unge kristne og erfarne forkynnere, og stiller dem en rekke spørsmål om sex og kristen samlivsetikk.

Kilder: Barna Research (2016), Pew Research (2020)

Har ikke endret ståsted

Gustavsson er direktør for «Apologia», et senter for kristen apologetikk i Sverige. Han er utdannet teolog og er en anerkjent foreleser og forfatter som ofte deltar i det offentlige ordskiftet i Sverige om kjønn, seksualitet og identitet.

Selv om aldersforskjellen mellom han og studentene øker fra år til år, erfarer han at han fortsatt kan snakke åpent med unge om sex.

– Om det finnes en Gud som har skapt oss, så finnes det også et behov for å forstå mer av Guds tanke med seksualiteten vår, sier Gustavsson.

Hør også podkast-rekken Dagen har publisert i serien «Vente eller ikke vente».

Teologen har ikke endret ståsted med årene. Han mener fortsatt at sex hører til innenfor rammen av ekteskapet mellom mann og kvinne. Men blant de han underviser, ser han store endringer.

– Mange, også kristne, har endret oppfatning om hvordan de ser på homofilt samliv, på samboerskap og homofili. En del kristne spør seg hvilken tyngde de bibelske tekstene skal ha. For dem er det ikke opplagt at Bibelen skal være en autoritet, sier han.

TIER: – Hvis kirken tier og kulturen hele tiden fremmer sitt syn på sex, vil det prege neste generasjon, sier Stefan Gustavsson.

I boken skriver Gustavsson at ingen er tjent med at kirken forholder seg taus om seksualitet.

Han har forståelse for at kristne ledere velger å tie om sex, fordi de heller vil fokusere på andre viktige saker. Men han frykter konsekvensene.

– Hvis kirken tier og kulturen hele tiden fremmer sitt syn på sex, vil det prege neste generasjon. – Vi må ta dette på alvor og prate om det. Vi må prate om det.

Uenige med seg selv

Den katolske teologen Eirik A. Steenhoff skriver for tiden bok om kroppens teologi og har laget en podcast om samme tema.

Han tror grunnen til at kirken nærmest er taus om sex, er at kristne kirkesamfunn er uenige med seg selv og har åpnet opp for to gjensidig utelukkende syn på seksualitet.

– Kan du utdype hva du mener med «to gjensidig utelukkende syn»?

URETT: Steenhoff mener kirken gjør en stor urett når de presenterer konfirmantene for et liberalt og konservativt syn på seksualitet, og be dem ta stilling.

– Å presentere konfirmanter for et liberalt og et konservativt syn på seksualitet, og så be dem om å ta stilling til hvilket av dem som er sant, mener jeg er å gjøre dem en stor urett. Å gjenspeile pluralismen i samfunnet er ikke en kirkes oppgave. Oppgaven er å forkynnes sannheten om hvem vi er.

Å gjenspeile pluralismen i samfunnet er ikke en kirkes oppgave.

Eirik A. Steenhoff Katolsk teolog

– I kjernen av evangeliet

Steenhoff mener at spørsmålet om seksualitet er midt i kjernen av evangeliet.

– Det peker Jesus selv på, og det oppsummeres av Paulus.

Han viser til Efeserbrevet 5 der kjærligheten mellom mann og kvinne sammenlignes med kjærligheten Kristus har til kirke. Paulus kaller det «et stort mysterium.»

– Med andre ord sier ekteskapet mellom mann og kvinne noe viktig om hvem Gud er, og måten Gud har skapt og frelst oss på. Alt dette var Guds plan. Å være skapt i Guds bilde, betyr at vi er skapt for å uttrykke den kjærligheten Gud har til oss, gjennom ekteskapet.

Steenhoff peker på det han mener er et grunnleggende premiss i vår kultur; at det er en todeling mellom kropp og sjel.

Samlivsetikk og kristen tro

Den kristne tro forstår seksualiteten som en av Guds gode gaver som gir unike muligheter både for nært og berikende fellesskap mellom mennesker, og for å involveres i tilblivelsen av et nytt menneske.

Når Det nye testamentet understreker betydningen av det livslange, monogame ekteskapet mellom én mann og én kvinne, er det som en konkretisering av nestekjærlighetsbudet.

Ekteskapet skal tjene forholdet mellom ektefellene og føre til at barn ideelt sett fødes og vokser opp i en trygg sammenheng med samsvar mellom sosial og biologisk identitet. Det gir trygghet for ektefeller og barn, hjelp til troskap og gode rammer for livsutfoldelse.

Gud har skapt mennesket som mann og kvinne, og ekteskapet er begrunnet i Guds skapervilje. Det har gjennom kirkens historie vært økumenisk enighet om at dette er utgangspunktet for kristen samlivsetikk.

Samboerskap er problematisk fordi løftet om livslangt fellesskap blir utydelig, noe som også kan føre til at betydningen av valget av en livsledsager ikke blir godt ivaretatt.

Kilde: Samlivsetikk og kristen tro, Lunde Forlag

– I kulturen tenker man at kroppen ikke har en gitt mening. Da blir det vi som må skape den meningen. Et banalt uttrykk for dette er det intense fokuset på kosthold, trening og det å ta seg godt ut. Det blir viktig i fraværet av at kroppen har en iboende mening. Denne tenkemåten påvirker også hvordan vi tenker om seksualitet.

– På hvilken måte da?

– Fordi kroppen er et tegn på Guds kjærlighet til oss. Den begrenser meg i tid og rom. Jeg blir født, lever og dør i en grunnleggende avhengighet av andre mennesker og av Gud.

I KJERNEN: Erik A. Steenhoff mener at spørsmålet om seksualitet er midt i kjernen av evangeliet.

Steenhoff mener at seksualitet blir noe langt mer enn en biologisk drift, og at den alltid må leves ut innenfor en pakt som gjenspeiler Guds trofaste kjærlighet til oss mennesker, nemlig ekteskapet.

– Å inngå et forpliktende ekteskap med hverandre og være åpen for å skape nytt liv, er en del av det å være skapt i Guds bilde, sier han.

En viktig ressurs

Steenhoff tilhører et katolsk fellesskap der det er naturlig for unge par å velge å vente med sex. Det kristne fellesskapet er en viktig ressurs for å greie å leve avholdende, tror han.

– Ekteskap og kjærlighet er ikke bare en privatsak, men hører hjemme innenfor et større fellesskap som er kirken. En kirke er ikke bare noe vi oppsøker på søndag, den angår hele livet vårt.

Han snakker gjerne med andre unge om kropp og seksualitet. Noen ganger får han et inntrykk av at unge kristne nærmest gjør det til et personlig prosjekt å leve avholdende før de gifter seg.

– Ofte kan det virke som om det er opp til dem om de klarer det eller ikke. Det er ikke så konstruktivt.

– Hva er feil med det?

– Jeg tenker at utgangspunktet blir feil. Det er Guds nåde som gjør at vi greier å leve etter hans vilje. Men da må vi våge å be om hjelp, sier han.

FULLT MULIG: – Det er fullt mulig å se at mennesker som har «kjøpt» det vanlige, sekulære synet på sex, endrer oppfatning og begynner å si ja til et kristent perspektiv, sier Gustavsson.

Gustavsson har erfart at hvis man bruker tid med unge mennesker, så er det mulig å gjøre det kristne synet på seksualitet begripelig for folk som ikke har et kristent livssyn.

– Det er fullt mulig å se at mennesker som har «kjøpt» det vanlige, sekulære synet på sex, endrer oppfatning og begynner å si ja til et kristent perspektiv når de har fått presentert bibelske argumenter. Det har jeg mange eksempler på. Andre igjen, forholder seg kritisk og lar seg ikke overbevise, sier han.

KULT: Sander Høyland opplever at også ikke kristne synes det er kult at han vil vente med sex når han begrunner hvorfor.

Sander Høyland, student ved NTNU i Trondheim, bekrefter noe av det Gustavsson sier.

I et tidligere intervju med Dagen forteller han at han ønsker å vente med sex til ekteskapet og at han ikke har problem med å snakke om det verken med kristne eller ikke kristne.

Blant de som ikke deler hans tro, møter han folk som synes det er kult når han begrunner valget. Noen uttrykker til og med at de skulle ønske de hadde hatt anledning til å leve slik selv.

– Men det er betydelig vanskeligere å finne en partner som vil vente til ekteskapet med å ha sex, tror Høyland.

– Vi snakker friere sammen om sex

Gustavsson ser mange negative sider ved det han omtaler som «den seksuelle revolusjonen», men også noen positive.

– Vi kan snakke friere sammen om sex, og vi har fått mer kunnskap om temaet. Begge deler er positivt, mener han.

I boken skriver Gustavsson at den kristne fortellingen om sex begynner i skapelsesfortellingen og ikke i syndefallsberetningen. I 1. Mosebok 1 står det at Gud skapte oss til mann og kvinne, og at vårt oppdrag er å «være fruktbare og bli mange, fylle jorden og legge den under oss.»

– Helt fra begynnelsen finnes det altså en tankegang om det mannlige og det kvinnelige, og hvordan vi sammen har fått oppdraget med å føre livet videre, konkluderer Gustavsson.

«De skammet seg ikke»

Han går videre til kapittelet etter, der det står om hvordan Gud skaper mannen og kvinnen og fører dem sammen: «Begge var nakne, både mannen og kvinnen, og de skammet seg ikke for hverandre.»

– Der står det ingenting om forplantning i det verset. Fokuset ligger på enhetsaspektet i seksualiteten og på hvordan mann og kvinne skal overgi seg til hverandre og bli ett, sier teologen.

Han mener at Bibelen har et rikt syn på seksualitet og at Gud ga seksualiteten som en gave til mennesket - innenfor en gitt ramme.

– Uskylden ligger fortsatt i oss

Steenhoff understreker også skapelsesberetningen og de konsekvensene den fortsatt har.

– Når Jesus blir spurt av fariseerne om det er lov å skille seg i Matteus 19, svarer han med å vise til «begynnelsen». Fortellingen om Adam og Eva forteller oss noe vesentlig om hvem vi er. Den uskylden de levde i begynnelsen, ligger fortsatt i oss som et fjernt minne. Akkurat som en voksen fortsatt kan huske bruddstykker av sine aller første barneår.

Den unge teologen tror at verden, kroppen og seksualiteten fortsatt er Guds gode gaver til oss, selv om «det er blitt såret av syndefallet».

– Når Jesus viser til begynnelsen, så åpner han opp dette perspektivet for oss. Her ligger det også et radikalt frigjørende perspektiv på sex.

– Seksualiteten ble gitt oss med skapelsen og har en dyp mening. Dette er noe som kristne sårt trenger å gjenoppdage. Men det var ikke lett å forstå for Jesu disipler, og det blir ikke lett for oss heller.

Les, lytt og gi respons

Du finner flere saker i samme serie her. Podkast-intervjuene i serien kan du søke opp ved i Apple Podcasts eller i Spotify eller andre steder der du vanligvis lytter til podkast. Bruk søkeordene «Dagen podkast».

Vi er interessert i din tilbakemelding. Og kanskje har du en historie å dele? Ta kontakt med journalist Birgit Opheim på e-post: birgit@dagen.no eller journalist Johanna Hundvin Almelid på johanna@dagen.no.

Powered by Labrador CMS