Trenger samfunnet julens budskap i 2013?

Kristendommens budskap handler ikke om likegyldighet, det handler om Gud selv som ble menneske. Og det for å kunne invitere oss til en evig kjærlighetsrelasjon til seg selv.

Publisert Sist oppdatert

I en tid hvor be­gre­per som to­le­ran­se, plu­ra­lis­me og livs­syns­nøy­tra­li­tet er blitt de nye hon­nør­or­de­ne og sam­fun­nets grunn­mur, kan det være på sin plass å stil­le et av­gjø­ren­de spørs­mål:

Kan et sam­funn over­le­ve uten et fel­les verdi­grunn­lag, en fel­les tro?

Sta­dig flere tar til orde for at når sam­fun­net blir mer plu­ra­lis­tisk, må det få kon­se­kven­ser for hvor­dan vi vur­de­rer de ulike re­li­gio­ne­ne inn­byg­ger­ne har.

Det er for det førs­te blitt vans­ke­lig å hevde at en re­li­gion skal ha for­rang frem­for andre, sam­ti­dig som kunn­skaps­ni­vå­et om den krist­ne tro pa­ra­dok­salt nok synes å synke i takt med kra­vet om økt to­le­ran­se og for­stå­el­se for an­ner­le­des tro­en­de.

Alle re­li­gio­ner set­tes i samme bås, og sjel­den så vi det ty­de­li­ge­re enn under kors-de­bat­ten i NRK.

Jour­na­list Sven Egil Omdal skrev i Stav­an­ger Af­ten­blad 9. no­vem­ber at «Hadde Siv Kris­tin Sæll­mann vært mus­lim, ville det ikke vært vans­ke­lig å samle 108.000 stem­mer på at hun måtte fjer­ne alle tegn på sin iden­ti­tet. Det er helt sant, kors på hal­sen», som en re­ak­sjon på at mange en­ga­sjer­te krist­ne øns­ket å til­la­te pro­gram­le­de­re i NRK å bruke kors som smyk­ker.

Spørs­må­let er ikke til å komme uten­om; er islam og kris­ten­dom to sider av samme sak? Er det ir­re­le­vant hvil­ken re­li­gion sam­fun­net vårt hen­ter ide­ene våre fra, eller tren­ger vi i det hele tatt en fel­les tro? Kan det være at Omdal ikke ser hvor­for det blir så ster­ke re­ak­sjo­ner på kor­s­nek­tel­sen?

Den frans­ke po­li­tis­ke teo­re­ti­ke­ren Alex­is de Toc­que­vil­le skrev etter sitt besøk i USA i 1832 at:

«Det er lett å se at et sam­funn ikke kan tri­ves hvis dets bor­ge­re ikke har en fel­les tro å sam­les om, ja, det vil ikke en­gang kunne ek­sis­te­re. For uten et fel­les idégrunn­lag blir det ikke noe sam­vir­ke, og fin­nes det ikke sam­vir­ke, fin­nes det kan­skje frem­de­les men­nes­ker, men ikke noe sam­funn.

For at man kan tale om et sam­funn, og for at dette sam­fun­net skal tri­ves, må alle bor­ger­ne all­tid kunne sam­les om visse grunn­leg­gen­de ideer, og dette er umu­lig hvis ikke den en­kel­te iblant hen­ter sine me­nin­ger fra en fel­les kilde og god­tar at­skil­li­ge fer­di­ge opp­fat­nin­ger.»

Siden mid­del­al­de­ren har Norge vært et sam­funn der kris­ten­dom­men har de­fi­nert men­nes­kets verdi og sam­ti­dig vist oss hvem Gud er, det har vært den sann­he­ten vi har hatt som ut­gangs­punkt for lov­giv­ning og na­sjons­byg­ging. Men dette synet er under sterkt press, eller for å si det en­kelt, vi er blitt like­gyl­di­ge til re­li­gio­nens be­tyd­ning, og der­med er alt blitt like gyl­dig.

Men kris­ten­dom­mens bud­skap hand­ler ikke om like­gyl­dig­het, det hand­ler om Gud selv som ble men­nes­ke, og det for å kunne in­vi­te­re oss til en evig kjær­lig­hets­re­la­sjon til seg selv. Vi kan si at hen­sik­ten med ska­per­ver­ket blir åpen­bart i ju­lens bud­skap, det er Ska­pe­ren selv som kom­mer med en red­nings­ak­sjon for å frel­se det som er skapt i hans bilde, og som han els­ker så høyt at han vil­lig til selv å gjen­nom­gå den ul­ti­mate kren­kel­se for å redde det. Dette bud­ska­pet var med å forme et sam­funn pre­get av men­neske­verd og troen på en ab­so­lutt moral, det var vår fel­les kilde og grunn­leg­gen­de idé.

Men ikke nå len­ger, nå er det ver­di­plu­ra­lis­men som skal bære fel­les­ska­pet, og sam­fun­net blir i prin­sip­pet ate­is­tisk, re­li­gio­nen pri­va­ti­se­res. Men hvil­ket re­sul­tat gir det?

For­fat­ter og pro­fes­sor i lit­te­ra­tur, C. S. Lewis, er en av de som er ty­de­ligst i møte med dem som hev­der at man kan bygge et sam­funn på ate­is­men, og han skri­ver om na­tu­ra­lis­te­ne at:

«Når de skri­ver at vi ‹må skape en bedre ver­den›, hus­ker de da at or­de­ne ‹må› og ‹bedre› iføl­ge deres egne på­stan­der, hen­vi­ser til ir­ra­sjo­nelt be­stem­te im­pul­ser som ver­ken kan være sanne eller urik­ti­ge, like lite som opp­kast eller en gjesp kan være det?»

C. S. Lewis kri­ti­se­rer dem for å fast­hol­de en fi­lo­so­fi som ute­luk­ker hu­ma­ni­tet, men al­li­ke­vel for­blir hu­ma­ne, og peker blant annet på deres krav om at vi alle skal hand­le slik at våre etter­kom­me­re ikke lider under våre hand­lin­ger. Men hvor­for skal vi det, der­som det ikke lig­ger en mo­ralsk vur­de­ring til grunn?

Og han fort­set­ter; «Na­tu­ra­lis­te­ne kan ikke knuse all min re­spekt for sam­vit­tig­he­ten på man­dag og for­ven­te at jeg skal bøye meg for den igjen på tirs­dag.»

Ond­ska­pens pro­blem er en vel­kjent inn­ven­ding mot kris­ten­dom­men, hvor­dan kan en all­mek­tig og kjær­lig Gud ak­sep­te­re ek­sis­ten­sen av ond­skap?

Men C. S. Lewis re­tur­ne­rer spørs­må­let. Han hev­der at det ikke er kris­ten­dom­men som har et pro­blem med ond­ska­pen, men ikke-krist­ne som har et pro­blem med kjær­lig­he­ten.

For hvor­dan kan man hevde at men­nes­ket er grunn­leg­gen­de godt, eller kjem­pe for noe så abs­trakt som men­neske­verd, der­som det ikke lig­ger en ob­jek­tiv stan­dard til grunn?

For krist­ne er imid­ler­tid ond­skap en rea­li­tet, eller som C. S. Lewis på­pe­ker, et bevis på at svært mye av den ver­den Gud skap­te er kom­met galt av sted, og at Han in­sis­te­rer meget sterkt, på å brin­ge det på rett kjøl igjen. Og det er nett­opp det som fin­ner sted i Bet­le­hem for over 2000 år siden, det var Gud selv som star­tet sin red­nings­ak­sjon.

Det er dette som er Lewis' poeng; at na­tu­ra­lis­te­ne i prin­sip­pet er nødt til å for­so­ne seg med ond­ska­pen, for dem må Ho­lo­caust være en his­to­risk til­fel­dig­het på linje med lø­vens jakt på sa­van­nen. For dem er kjær­lig­he­tens ek­sis­tens et uover­sti­ge­lig pro­blem. For krist­ne er den der­imot sva­ret på et til­syne­la­ten­de umu­lig hin­der. For na­tu­ra­lis­te­ne må ond­skap og kjær­lig­het ha den samme be­ret­ti­gel­se.

C. S. Lewis tok også opp kam­pen mot dem som hev­det at Jesus Kris­tus var en stor mo­ral­læ­rer, men ikke noe mer enn det. Og han er skarp når han på­pe­ker in­kon­se­kven­sen i hyl­les­ten av Jesus som et mo­ralsk for­bil­de.

Vi må enten ak­sep­te­re Jesus Kris­tus som Guds Sønn, eller for­kas­te hele his­to­ri­en. Men for­kas­ter vi his­to­ri­en om Jesus som Guds Sønn, blir ideen om hans mo­ral­lære umu­lig å holde fast på, for da for­svin­ner det faste punk­tet Han snak­ket ut fra; Gud selv, og uten tre­enig­het, er det ingen kjær­lig re­la­sjon til­ba­ke.

Det er dette NRK ut­ford­rer med sin kor­s­nek­tel­se, det er en aktiv hand­ling i kam­pen mot over 1000 år med en fel­les sann­het om ond­ska­pen og kjær­lig­he­ten.

Vårt sam­funn er byg­get på troen på Tre­enig­he­ten, en tro som har ført til kon­se­kven­ser vi i dag synes å ta for gitt, men den sann­he­ten Toc­que­vil­le mener er et nød­ven­dig lim i alle sam­funn er vi i ferd med å for­kas­te.

Det er der­for på tide å drøf­te hva kon­se­kven­se­ne blir når ju­lens bud­skap ikke len­ger skal være sam­fun­nets grunn­mur.

Slik sett hand­ler stri­den om kors­smyk­ket om mye mer enn et smyk­ke, den hand­ler om hvem vi egent­lig er, og i en slik dis­ku­sjon er ju­lens bud­skap like re­le­vant i 2013 som i år 0.

I vår tid synes val­get å stå mel­lom se­ku­lær­hu­ma­nis­mens hen­syns­løse ego­is­me, islams krav om un­der­kas­tel­se under en a-mo­ralsk mono­te­is­tisk gud­dom og kris­ten­dom­mens in­vi­ta­sjon til en kjær­lig re­la­sjon med Tre­enig­he­ten. Sam­fun­net vårt må velge hva vi skal bygge frem­ti­den på.

Er det sik­kert at kris­ten­dom­men er det ver­ste al­ter­na­ti­vet?

Kjell Skartveit

Stavanger

Powered by Labrador CMS