For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

BEVISSTE UNGE: Den yngre generasjon har for lengst omfavnet gjenbrukstanken med et bevisst forhold til miljø og gjenbruk. Bilde er fra butikken til NLM Gjenbruk i Oslo. Illustrasjonsfoto: Eivind Tveter / Dagen

Tror det blir like vanlig å handle brukt som nytt

Gjenbrukskjeder forventer at klimakrisen fører til store endringer i forbruket. – Nå forstår alle at det er blodig alvor, sier leder.

Publisert Sist oppdatert

Den største kjeden i gjenbruksmarkedet, NMS Gjenbruk med sine 51 butikker, har i flere år opplevd en jevn vekst. Konstituert daglig leder Turid Øyre Øygard i den kristne virksomheten, tror den alvorlige klima- og miljøkrisen for alvor har fått opp øynene hos folk når det gjelder sitt eget forbruksmønster.

Hun har en klar oppfatning av at nordmenn har tatt inn over seg at det må kjøpes mindre nytt og mer brukt for å endre forbruksvanene våre. Mange har forlatt bruk-og-kast-mentaliteten og satser på et mer bærekraftig forbruk.

– Nå forstår alle at dette er blodig alvor og at noe må gjøres med eget forbruk. Jeg tror derfor at interessen for det å kjøpe brukt vil ta helt av fremover, sier Øygard til Dagen.

Powered by Labrador CMS