Tror på en ung jord

For Andreas Årikstad og Jogeir Lianes går Bibelens tekster og moderne evolusjonsteori rett og slett ikke opp. Det regnestykket har de skrevet bok om.

Publisert Sist oppdatert

Inntil for fire år siden hadde Jogeir Lianes en avslappet holdning til spørsmålet om evolusjon. En allmektig Gud kunne vel saktens velge å bruke evolusjon til å skape verden om han ville det?

Nylig gav han imidlertid ut boken «Skapelse og/eller evolusjon - Hva sier Bibelen?» sammen med Johan Samuel Årikstad-Nielsen og Andreas Årikstad. Der hevder forfatterne at Bibelen samstemt avviser at jorden og livet på den er i nærheten av så gammel som de aksepterte teoriene innen fagfelt som kosmologi, biologi og geologi hevder.

Bad om Guds tanker

Etter hvert fikk nemlig Jogeir behov for å arbeide mer med spørsmålet. Det dro seg til, og han forteller at han i en toårsperiode leste opptil flere timer hver dag om evolusjonens mekanismer. Han kom innom amerikanske nettsteder som stod for såkalt ungjordskreasjonisme. Han leste også på Talk Origins, et nettsted med uttalt brodd mot ungjordskreasjonister og talsmenn for Intelligent Design. I USA skaper nemlig dette spørsmålet kontroverser langt inn i politikk og utdanningssystem.

Til slutt ble det virkelig alvor for Jogeir.

- Etter to års uttesting av begge sider, var jeg i villrede. Jeg opplevde at begge sider hadde gode logiske tankebygninger. Jeg ba til slutt Gud om å vise meg sine tanker om saken.

Gjensidig ekskluderende

Spørsmålet om Noahs ark og flommen ble etter hvert viktig for dataingeniøren, som også har kristendom grunnfag på NLMs høgskole på Fjellhaug i Oslo. Skulle en ta normalvitenskap inn over seg og fortsatt kalle seg bibeltro måtte flommen ha vært lokal, forstod han. Men hvorfor bygge på en ark i over hundre år og ta med dyr ombord om de bare kunne flykte til nærmeste dalføre for å bli reddet? Dessuten lovet jo Gud at en slik flom aldri skulle skje igjen. Å tenke seg at flommen var lokal ville jo gjøre Gud til en løgner da det har vært mange lokale flommer opp gjennom historien.

- Jeg opplevde at troen på en gammel jord og en flom slik Bibelen beskriver den var gjensidig ekskluderende. Samtidig er alle bevis for en gammel jord bygget på antakelsen om et uniformalistisk verdensbilde som sier at verden og dens prosesser alltid har vært slik som i dag. Dette er en god antakelse, men den vil aldri kunne bevises vitenskapelig, den må også tros.

For Jogeir kokte det ned til spørsmålet om hvilken autoritet han skulle lytte til. Han forteller om et møte med Andre Petersbrevs tredje kapittel. Der snakker Peter om dem som spotter og avviser Jesu gjenkomst. Dette begrunner spotterne med at «alt er som det var fra skapelsen av».

- Men Peter sier at de som sier slikt glemmer at det fra eldgammel tid var himler og en jord som steg frem av vann og består ved vann, i kraft av Guds ord. Han sier også at den daværende verden gikk under da den ble oversvømt av vann. Dette med flommen og skapelsen er ankepunktet mot spotterne, og det er fortsatt disse spørsmålene det dreier seg om. Jeg tror dette ordet er profetisk mot det uniformalistiske verdensbildet.

Hva med døden?

Med dette kommer Jogeir inn på det som er en av ungjordskreasjonismens kraftigste ankepunkt mot bibeltroende kristne som ser for seg at jorden er gammel og at livet på en eller annen måte er utviklet. For evolusjon gjennom naturlig utvalg forutsetter at døden må ha vært til stede før syndefallet.

- Da blir det som om syndefallet og Guds forbannelse av skaperverket ikke hadde noen virkning. Men hele Bibelen samstemmer i at jorden ikke alltid har vært lik. Skaperverket sukker og stønner etter å bli forløst fra forgjengeligheten som Gud i nåde la skaperverket under for å hindre synden å vare evig. Vil noen tro at jorden alltid har vært lik, at Gud har brukt sykdom, lidelse, naturkatastrofer og død som sine virkemidler så er det opp til hver enkelt. Jeg opplever at det strider mot Bibelens klare ord, sier Jogeir.

- Annet verdensbilde

Idéen om en ung jord har ikke hatt mange profilerte talsmenn i Norge i den senere tid. I Dagens spalter har kreasjonisme kombinert med en gammel datering av jorden vært presentert ved blant andre skribent Jon Kvalbein. Intelligent Design-bevegelsen, som også argumenterer på bakgrunn av aksepterte antagelser om jordens alder, selv om en ofte har en åpen holdning overfor ung-jord-teorien, har blant annet en talsmann i kirurg og forfatter Kjell A. Tveter.

Kristne som aksepterer evolusjonsteorien som den beste forklaringen på livets opprinnelse og arbeider med hvordan kristen tro skal forstås i lys av dette, har sine talsmenn i blant andre forfatter Bjørn Are Davidsen og teolog Atle Ottesen Søvik ved Menighetsfakultetet.

- Kreasjonistiske vitenskapsfolk vil tolke historiske observasjoner og funn annerledes enn vitenskapsfolk som arbeider ut fra evolusjonsteorien. Dersom man først tror på antakelsen som ligger til grunn for det naturalistiske verdensbilde så oppleves også de bevis som er bygget på dette fundamentet logiske og rasjonelle. Jeg opplever likevel at Bibelen gir oss gode grunner for å ha et annet verdensbilde enn det naturalistiske. Det kristne håpet om en ny himmel og en ny jord er logisk sett kun troverdig dersom Gud skapte det særdeles godt også første gangen sier Jogeir Lianes.

Forskjellige svar

I sin ferske bok «Hvorfor skriver ikke Gud på himmelen?» ser informasjonsleder i NLM og forfatter, Espen Ottosen, på ulike innfallsvinkler til spørsmålet om livets tilblivelse. Der kritiserer han ungjordskreasjonisme for en tendens til å bli vitenskapsfiendtlig og konspiratorisk. Ottosen forteller at han ikke konkluderer når det gjelder akkurat hvordan Bibelens skapelsesberetning skal forstås. I stedet presenterer han hvordan ulike kristne tenkere og forskere ser på spørsmålene.

- Jeg holder det ganske åpent. Leserne vil se at jeg er noe kritisk til ungjordskreasjonister. Men jeg melder også pass for teologer som blir veldig bibelkritiske, sier Ottosen og viser til blant andre Menighetsfakultetets Jan-Olav Henriksen. Enkelte av Atle Ottesen Søviks standpunkt får også kritikk i boken.

- Leseren vil også se at jeg ofte siterer Lennox med tilslutning, sier Ottosen og viser til matematiker og vitenskapsfilosof John Lennox som blant annet har skrevet boken «Seven Days That Divide the World». Lennox kritiserer evolusjonslæren, men avviser ikke at jorden kan være millioner av år gammel. Med en slik holdning har ikke Lennox' bok falt i god jord hos ungjordskreasjonister.

Ungjordskreasjonisme

Nylig kom boken «Skapelse og/eller evolusjon - Hva sier Bibelen?» (Hermon Forlag) som har et ungjordskreasjonistisk utgangspunkt.

Ungjordskreasjonisme er en teori som hevder at skapelsen i 1. Mosebok fant sted på seks dager, for mindre enn 10.000 år siden.

Flere amerikanske miljø arbeider for å bygge opp databaser av artikler som tolker vitenskaplige funn i lys av et slikt syn på tilværelsen. Blant disse er Answers in Genesis.

Peker ofte på syndfloden som årsaken til at fossile funn tilsynelatende taler for et langt eldre univers.

Powered by Labrador CMS