– Trosbevegelsen mangler evne til å regulere store egoer
Tidligere NRK-korrespondent, Tomm Kristiansen, snakker ut om hvorfor han mener karismatikken er farlig.
– Jeg har truffet karismatikere gjennom hele mitt liv og sett for mye til skadevirkningene av karismatikken.
Det sier journalist og forfatter Tomm Kristiansen (72) til Dagen. Han er særlig kjent for nordmenn i kraft av å ha vært utenrikskorrespondent for NRK i Afrika i to perioder.
Under Protestfestivalen i Kristiansand nylig var han en av deltakerne i panelet som skulle debattere hvorvidt karismatisk kristendom er farlig. Det svarte han bekreftende på.
– Og den kan misbrukes, la han til.
– Svermeri og hysteri
Kristiansen mener at pinsebevegelsen i Norge har forlatt sin tradisjon.
– Den hadde sitt tyngdepunkt innenfor arbeiderbevegelsen, men har med årene blitt fengslet av den amerikanske, kommersielle trosbevegelsen. Den ligger jo langt til høyre i Donald Trumps hjemland.
Han viser også til Jesusbevegelsen.
– Det gikk helt galt. Mange av de som var med havnet i psykiatrien på grunn av denne blandingen av svermeri, hysteri og jag etter sterke, åndelige opplevelser, sier han.
Han advarer:
– Tro som dop fører alltid feil vei.
– Beklager ingenting
Den tidligere NRK-profilen mener å se at feil gjentas igjen og igjen i karismatiske miljøer. Han peker på Frelst-debatten og mer nylig, krisen i Hillsongbevegelsen.
– De beklager ingenting før de blir avslørt. Det er typisk for denne delen av kristendommen. Trosbevegelsen trekker til seg mennesker som lar seg forgude.
– Regulere de litt store egoene
Kristiansen spør hvorfor ikke trosbevegelsen har mekanismene «som alle andre kirkesamfunn har» til å regulere de litt store egoene?
– Dette er spørsmål jeg stiller trosbevegelsen i håp om at de vil rydde opp, men jeg ser at de har en uvilje mot det.
Han er nedslått over responsen på Protestfestivalen:
– Tilbakemeldingene jeg fikk, er at det er mye galt andre steder også. Jeg hadde håpet på en litt mer ydmyk holdning.
– Vil advare
Kristiansen opplever det på ingen måte gledelig at karismatiske bevegelser ekspanderer i Afrika.
– Det som driver inn i Afrika er spekulative, superprester som etablerer svære hangarer som kirkerom. Der går de frem og tilbake på scenen og får mennesker til å falle. Folk blir helbredet på avstand slik at ingen skal få med seg detaljene. De har garasjer med BMW-er og jaguarer og holder seg med elskerinner og lever et uanstendig liv for en pastor.
«Hvis du tror, så blir du frisk»
På Protestfestivalen ga den tidligere NRK-journalisten uttrykk for at han særlig reagerer på at fattige, arbeidsløse og syke afrikanere, - som ikke aner hvor de skal få medisin fra - får høre at «hvis du tror, så blir du frisk».
– Sånn sier man bare ikke, slo Kristiansen fast.
Til Dagen sier han at helbredelsesteologien til disse pastorene er spekulativ og usunn.
– De har redusert mirakler til tryllekunst og sirkus og sier de kan gjøre bensin til ananasjuice. Denne tryllekunsten tilegner de Gud mens de har en privatøkonomi som ligger i million til milliard-klassen.
– De løsrevne bibelsitatenes vranglære.
– Definerer du disse pastorene innenfor pinsebevegelsen?
– Under Protestfestivalen var det det som var konteksten, men jeg snakket mer om karismatisk kristendom i Afrika som går utenom pinsebevegelsen.
Han presiserer at han omtaler karismatiske «superkristne» som ikke er med i et forbund.
– De har det til felles at de mangler teologisk skolering og står for de løsrevne bibelsitatenes vranglære.
– Må snakke om usunn karismatikk
Ingunn E. Ulfsten, daglig leder i Pinsebevegelsen, var også med i panelet på Protestfestivalen. Hun tok til orde for at sunn karismatikk har vært en stor og viktig berikelse og viste til miljøet rundt Hans Nielsen Hauge og pinsevekkelsen som skjøt fart fra Azusa Street i 1906.
– Vi må samtidig være villig til å snakke om karismatikkens slagsider og usunn karismatikk, slik Kristiansen gjør, skriver Ulfsten i en e-post til Dagen.
– Svartmaler litt vel mye
Hun mener at Kristiansen må skille mellom Pinsebevegelsen, trosbevegelsen og frie pinsekarismatiske menigheter og tjenester.
– Han svartmaler litt vel mye og rører alle sammen i samme gryte.
Hun sier Kristiansen bommer på mainstream Pinsebevegelsen i dag når han sier at de ser til USA, trosbevegelsen og Trump.
– Det er marginale miljøer han sikter til.
Lederstruktur
Ulfsten tror at sårbarheten kan ligge både i lederstruktur og mangel på tilsyn.
– Der kan det usunne vokse fram slik de afrikanske eksemplene viser og vi også har sett eksempler på i Norge.
– Har en god samtale
Hun mener Kristiansen har et poeng når han hevder at historien gjentar seg og at man ikke lærer og ikke beklager der det gikk feil.
– Det må vi ta med oss videre og være villige til å endre på. Vi har en god samtale i Pinsebevegelsen nå om sunt lederskap, avslutter Ulfsten.