TV 2: – Gudstjenester er et NRK-ansvar
Reklamefinansierte TV 2 vil ikke ta opp konkurransen med NRK om gudstjenester og salmesang.
Etter helgens storsuksess Salmeboken minutt for minutt, fikk NRK tirsdag en utfordring om å sende gudstjenester på TV hver søndag.
– Vi har nå gjort en erfaring. Salmer er både en kulturformidling og evangelieformidling som NRK nå bør ta videre, sa Kirkerådets direktør, Jens-Petter Johnsen og henviste til at SVT i Sverige sender gudstjenester ukentlig.
Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen i NRK kunne imidlertid ikke love flere direktesendte gudstjenester, selv om han var svært fornøyd med den 60-timers salmesendingen i helgen.
Neppe på TV 2
Tross sakte-TV-suksessen på NRK vil heller ikke TV 2 signalisere at de vil direktesende fjernsynsgudstjenester ukentlig. Faktisk sender kanalen svært sjelden gudstjenester, selv om det har skjedd.
– I utgangspunktet oppfatter vi nok at det er en NRK-forpliktelse å sende gudstjenester, sier programdirektør Jarle Nakken i TV 2 til Dagen.
Sporadiske sendinger
TV 2-ledelsen viser til at de er en noe annerledes kanal enn NRK, selv om begge er såkalte allmennkringkastere.
– Fra starten har TV 2 sporadisk sendt gudstjenester, men ikke så veldig mange. Vi ser ikke gudstjenester som en del av våre kringkastingsforpliktelser, men vi sender livssynsprogrammer, sier Nakken.
Nå i adventstiden sendes programmet Håp i ei gryte, og søndag var det 200.000 mennesker som så på dette. Høytider er også høysesong for programmer med livssynskulør. Det kan merkes i ulike former og formater på TV 2, som i andre kanaler.
Nasjonale hendelser
Livssynsprogrammer, ikke minst med TV-pastor Egil Svartdahl, har vært sendt i mange år på TV 2, men gudstjenester har det vært ganske få av.
Markeringer etter nasjonale hendelser, som etter 22. juli, er blant unntakene. Da har TV 2s kameraer vært på plass i kirkerommet.
Bygger merkevaren
– Sier dere nei til TV-gudstjenester fordi det ikke er kommersielt nok?
– Nei, det er litt mer komplisert enn det. Vi ser ikke bare etter mest mulig seere til enhver tid, men ønsker også programmer som støtter opp under merkevaren TV 2 og som passer inn TV 2s DNA. Der hører det med nyheter og underholdning, men også livssynsprogrammer, for vi vil ha bredde i tilbudet vårt. Vi er oss også bevisst ansvaret det er å lage gode TV-programmer, så vi tenker ikke kun kommersielt, sier Nakken.
Han viser til at TV 2 generelt overfører få evenementer, tilstelninger, konserter eller oppvisninger direkte. Når det gjelder gudstjenester, handler det ikke om innholdet, men om formen. Den egner seg ikke så godt for TV 2 som for NRK, mener han.
Samarbeidet med blant andre TV Inter om livssynsfjernsyn karakteriserer han som godt, og både kanalen og seerne har et engasjement for disse programmene.
– 200.000 seere er ganske bra på et slikt program, sier programdirektør Nakken.
Mange forslag
Informasjonssjef Jan Petter Dahl i TV 2 sier at kanalen mottar hundrevis om ikke et tusentalls forslag om nye programkonsepter i løpet av et år.
– Vi har allerede lagt planene for våren som kommer, men alle konsepter blir seriøst vurdert, enten de er av den ene eller andre arten. Likevel må vi som en kommersiell allmennkringkaster, finansiert av reklame og brukerinntekter, se på hva som er kommersielt interessant, sier Dahl.