TV-pastoren går på Instagram
TV-pastor Egil Svartdahl skal gi folk et andaktsord og velsigne dem på vei til skole og jobb hver dag.
Pastor Egil Svartdahl er en av Kristen-Norges mest kjente ansikter gjennom programmer på TV2. Nå går han til Instagram og Facebook. Fra mandag skal leverer han ett minutters andakter, kalt «Plussord».
Dette er konseptet for travle folk på bussen og t-banen på vei til skole og jobb, som skroller på mobilen.
– Jeg ser for meg de som egentlig ville hatt god tid om morgenen til å sette seg ned med en åpen bibel, som ville hatt god tid til å lese og be, men som ikke fikk tid til det. De skal likevel få med seg noe, sier Svartdahl.
– Det skal være en god start på dagen, sier han.
Under kan du se video av Svartdahl som lyser velsignelsen:
Lyser velsignelsen
Lørdag presentert han konseptet «Plussord» under Meltkonferansen i Oslo, i regi av Tro og Medier, Filadelfiakirken og TV Inter.
Som pastor sliter han med å kutte ned prekenen til 40 minutter. På TV er han kjent for å møte mennesker og gi dem stort rom for å fortelle sin historie. På Instagram får han bare ett minutt hver dag.
– Jeg har godt av det. Det krever med arbeid, for jeg må være så økonomiserende med ord.
Hver uke er det et nytt tema. Hver dag fra mandag til lørdag er plussordet ett minutt med fast innhold: En ny tanke knyttet til tema, en antydning av noe man kan takke for. Og hver dag avslutter han med å lyse velsignelsen.
Velsignelsen gitt av et menneske med et ansikt er noe annet enn å lese det.
Kirkeårets tekster
Men én dag i uken får han snakke lenger. Hver søndag er andakten på fem minutter og skal oppsummere uka.
Temaene vil være i takt med kirkeåret. Den første uken er det allehelgen som er tema.
– Snakker du om sorg da?
– Jeg snakker om håp.
TV Inter står bak produksjonen. Andaktene vil ikke bli omringet av annonser eller oppfordring til å støtte prosjektet økonomisk.
– Vi er helt avhengig av gaver. Det har blant annet blitt gjort mulig ved hjelp av en raus gave gitt av en mann i Trondheim.
Målet er å ha 40.000 seeere hver dag på Instagram og Facebook i løpet av ett år.
– Det er et hårete mål. Det skal være såpass allment og samtidig tydelig at vi kan nå bredt, sier Svartdahl.