Uenige om hvor mange som faller fra

Misjonsledere erkjenner at mange konvertitter går tilbake til islam, men er uenige om hvor mange det gjelder.

Publisert Sist oppdatert

Dagen skrev mandag om teo­lo­gen og Cam­brid­ge-fors­ke­ren Ziya Meral, som ad­va­rer om at mange som kon­ver­te­rer fra islam til kris­ten tro, fal­ler fra. Iføl­ge Meral gjør iso­la­sjon og for­føl­gel­se det så vans­ke­lig å leve som kon­ver­titt, at opp mot 80 pro­sent etter en tid går til­ba­ke til islam.

- At en del kon­ver­tit­ter fal­ler fra, er en kjent pro­ble­ma­tikk, sier Jan Opsal, do­sent i re­li­gions­vi­ten­skap ved Mi­sjons­høg­sko­len.

- Jeg har hørt an­slag så store som ni av ti, men også la­ve­re tall. Men etter­som det ikke fin­nes på­li­te­lig sta­ti­stikk på fel­tet, er vi hen­vist til mer eller mind­re godt fun­der­te an­slag. Det er imid­ler­tid vik­tig å være klar over at det er store va­ria­sjo­ner, både når det gjel­der geo­gra­fi og måten man tel­ler på, pre­si­se­rer Opsal. Han mener der­for at et ge­ne­relt pro­sen­t­an­slag kan være mis­vi­sen­de.

- Det fin­nes rap­por­ter fra evan­ge­li­se­rings­kam­pan­jer i Pa­kis­tan der ti­tu­sen­vis skal ha kon­ver­tert til kris­ten tro, og der det ikke fin­nes spor etter krist­ne kort tid etter kam­pan­jen. På den andre siden ble to mil­lio­ner mus­li­mer krist­ne i In­do­ne­sia på 1960- og 70-tal­let, uten at det der var sær­lig til­bake­fall i det hele.

- En bru­tal sann­het

Både i Det Nors­ke Mi­sjons­sel­skap, Norsk Lu­thersk Mi­sjons­sam­band, Sat7, Fron­ti­ers og Kris­ten Mus­lim­mi­sjon er­kjen­ner man at mange som kon­ver­te­rer fra islam til kris­ten tro, ven­der til­ba­ke til islam.

- Det er ikke tvil om at det er en del til­bake­fall, men det er vans­ke­lig å tall­fes­te. Det er en bru­tal sann­het hvis Ziya Meral har rett i at 80 pro­sent fal­ler til­ba­ke, men jeg har vel­dig stor til­tro til hans inn­sikt, sier Ås­laug Ihle Thing­næs, re­pre­sen­tant for Midt­østen i NMS.

- Vi gle­der oss så vel­dig over om­ven­del­se­ne. Det er tra­gisk hvis de er kort­va­ri­ge, til­føy­er hun.

Hjal­mar Bø, leder for NLM Ut­land, pre­si­se­rer at til­bake­fall ikke bare skjer blant tid­li­ge­re mus­li­mer.

- Både i mus­lims­ke og bud­dhis­tis­ke land, så vel som i Sør-Ame­ri­ka der en har en ka­tolsk tra­di­sjon, opp­le­ver vi at en del men­nes­ker som blir krist­ne fal­ler til­ba­ke til sin tra­di­sjo­nel­le tro.

Bø for­tel­ler at or­ga­ni­sa­sjo­nen møter ulike typer islam rundt i ver­den.

- I de om­rå­de­ne der man har en streng prak­ti­se­ring av islam, og der kon­ver­tit­ter kan bli ut­støtt fra fa­mi­li­en, vil det være sterkt press på de som kom­mer til tro.

Cam­brid­ge-fors­ker Ziya Meral un­der­stre­ket i gårs­da­gens Dagen vik­tig­he­ten av å følge kon­ver­tit­te­ne opp etter at de er kom­met til tro. Dette er Hjal­mar Bø enig i. Han un­der­stre­ker be­tyd­nin­gen av opp­læ­ring og fel­les­skaps­byg­ging.

- Fordi en del av kon­ver­tit­te­ne mis­ter sine gamle fel­les­skap, er det vik­tig å legge til rette for nye fel­les­skap, nye fa­mi­li­er. Det er vik­tig at de nye, krist­ne fel­les­ska­pe­ne ikke blir uten­lands­ke ghet­to­er, men livs­kraf­ti­ge krist­ne fel­les­skap for de som er kom­met til tro.

Me­to­dikk vik­tig

- At kon­ver­tit­ter fal­ler fra er ikke over­ras­ken­de, selv om ingen kan vite sik­kert hvor mange det gjel­der, sier Jon Pet­ter Fei­dal, leder i Fron­ti­ers, som mener 80 pro­sent høres skrem­men­de høyt ut.

- Hvis dette stem­mer, kan det ha sam­men­heng med me­to­de­ne som er brukt. Hvis mus­li­mer kom­mer til tro på Jesus ved hjelp av noen som kom­mer uten­fra, og som har en prak­sis som vir­ker frem­med­gjø­ren­de, ri­si­ke­rer de å bli stig­ma­ti­sert og ut­støtt fra sam­fun­net.

- Mye av løs­nin­gen for å unngå fra­fall, lig­ger i å bruke me­to­der som gir bære­kraf­ti­ge me­nig­he­ter som om­gi­vel­se­ne lett kan iden­ti­fi­se­re seg med og ak­sep­te­re. Hvis skif­te av re­li­giøs til­hø­rig­het hel­ler enn re­la­sjo­nen til Jesus kom­mer i fokus, blir pres­set fra om­gi­vel­se­ne unød­ven­dig stort. Dette kan sær­lig bli et pro­blem hvis de nye krist­ne til­ber Gud på en måte som opp­le­ves vel­dig frem­med i den mus­lims­ke ma­jo­ri­tets­kul­tu­ren de lever i, sier Fei­dal.

Ster­ke kref­ter

- Det er nok noen som går til­ba­ke til islam, men 80 pro­sent høres mye ut. De til­bake­mel­din­ge­ne vi får fra våre felt, for­tel­ler ikke om slike tall, seier Tore Ar­ne­gard, ge­ne­ral­sek­re­tær i Norsk Mus­lim­mi­sjon. Or­ga­ni­sa­sjo­nen har ar­beid i Se­ne­gal, India, Is­rael og In­do­ne­sia, for­uten Norge.

- Det er ster­ke driv­kref­ter som for­sø­ker å pres­se kon­ver­tit­ter til­ba­ke, sier Ar­ne­gard og nev­ner In­do­ne­sia som ek­sem­pel der kon­ver­tit­ter både møter stat­lig kon­troll, trus­ler fra isla­mis­tis­ke grup­per, og press fra kul­tu­ren og fa­mi­li­en.

- Myn­dig­he­te­ne kan be­hand­le kon­ver­tit­te­ne på en svært fiendt­lig måte. Alle mid­ler bru­kes for å pres­se dem til­ba­ke, sier Ar­ne­gard.

Om­fat­ten­de

Kurt Jo­han­sen, Euro­pa­le­der for Sat7, er vel kjent med at kon­ver­tit­ter fal­ler til­ba­ke.

- Pro­ble­met er re­la­tivt om­fat­ten­de, sier han og ut­tryk­ker for­stå­el­se for at livet som kon­ver­titt er kre­ven­de:

- Er du mus­lim fra Midt­østen har du vokst opp i et sam­funn som er vel­dig re­li­giøst i sin iden­ti­tet, og dess­uten vel­dig eks­klu­de­ren­de. Du er enten med eller mot, og du har lært at vest­lig kul­tur er dår­lig. Plut­se­lig skal du for­and­re hele din iden­ti­tet. Du ut­set­tes for et enormt press, du mis­ter job­ben, fa­mi­li­en og ri­si­ke­rer å bli for­fulgt.

- Du skal være vel­dig sterk for å klare dette.


DAGEN

Konvertitter som går tilbake til islam

Å leve som konvertitt med muslimsk bakgrunn er ekstremt krevende. For mange blir det for tøft. Opp mot 80 prosent går tilbake til islam, hevder teolog og Cambridgeforsker Ziya Meral. Dagen trykker en serie artikler om temaet.

I går: Presses tilbake til islam

I morgen: - Ensomheten er verre enn forfølgelsen

Powered by Labrador CMS