Unngår å ta stilling til omtale av kristne i lærebok
Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) mener innstrammingen i friskolepolitikken viser at regjeringen ivaretar trosmangfold og meningsmangfold i skolen.
Stortingsrepresentant Kjell Ingolf Ropstad (KrF) sendte i starten av juni spørsmål til kunnskapsministeren på bakgrunn av et oppdiktet eksempel i en samfunnsfagbok for 11-åringer. Sjetteklassingen Emil er forelsket i Anders, men er redd for å fortelle om følelsene til sin kristne familie.
«Foreldrene hans ville ha blitt rasende og skammet seg så mye at de kanskje ville dødd, de også, hvis folk fikk vite hva slags syndige tanker Emil tenker», heter det i boken «Arena 6» fra Aschehoug.
– Jeg tror et barn raskt vil tenke at dette gjelder alle kristne familier, sa Ingunn Ulfsten, daglig leder i Pinsebevegelsen, til Vårt Land.
Frykter flere fordommer
Ropstad sa til Dagen at han først ikke trodde det kunne stemme da han hørte om eksempelet fra læreboken.
– Mange kristne opplever at det er vanskelig å leve åpent med troen sin på skolen. En slik omtale i en lærebok kan gjøre det enda vanskeligere, sa han.
«Anser Statsråden at denne type fordomsfulle beskrivelser kan bidra til å svekke oppslutningen om fellesskolen, og vil statsråden ta grep for at norsk skole skal legge til rette for et livsynsåpent samfunn som ivaretar både trosmangfold og meningsmangfold?» spurte han kunnskapsministeren.
Tillit til lærerne
Denne uken har Ap-statståden svart:
«Jeg er i likhet med representanten Ropstad opptatt av at fellesskolen skal være inkluderende overfor mangfoldet i samfunnet. Verdigrunnlaget, slik det er beskrevet i formålsparagrafen og overordnet del av læreplanverket, skal prege hele skolens virksomhet. Gjennom fagfornyelsen og det nye læreplanverket er verdigrunnlaget i skolen tydeliggjort, slik at vi kan legge til rette for å skape et verdiløft i skolen», skriver Brenna.
Hun viser til at ordningen for statlig godkjenning av læremidler ble avsfaffet av Stortinget i år 2000. Skoleeiere og skoler bestemmer selv hvilke læremidler de ønsker å bruke for å oppfylle målene og rammene i læreplanverket. Innholdet og kvalitetssikringen er overlatt til forlag, forfattere og fagmiljøer.
«Jeg har ikke nærmere studert skoleboken «Arena 6», men jeg er sikker på at lærere aktivt vurderer både innholdet og kvaliteten på ulike læremidler, og at de med utgangspunkt i disse vurderingene dermed også velger vekk alternativer som de mener har for dårlig kvalitet eller ikke er dekkende nok for å ivareta intensjonene i læreplanverket», skriver Brenna.
Viser til friskolebrems
Onsdag trådte den nye privatskoleloven i kraft. Regjeringens egen oppsummering av denne er at de avgrenser muligheten til å opprette nye privatskoler.
«Regjeringen tar grep for å legge til rette for et livsynsåpent samfunn som ivaretar både trosmangfold og meningsmangfold. Det gjør vi blant annet gjennom å styrke fellesskolen i stedet for å fortsette privatiseringen og oppsplittelsen av skolen. 15. juni trer den nye privatskoleloven i kraft, og dermed vil flere elever kunne møtes i mangfoldige og inkluderende klasserom i fellesskolen», skriver Brenna.