Av-og-til, en ­kampanjeorganisasjon for ­alkovett, mener salget av en spritkalender bryter med samfunnsansvaret til Vinmonopolet. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Ut mot Vinmonopolets spritkalender

I en adventskalender fra Vinmonopolet tilbys 24 spritflasker fram mot jul. Det får organisasjonen Av-og-til til å reagere.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg synes ikke dette er i tråd med Vinmonopolets ­samfunnsansvar. Det skal avgrense skadevirkningene av alkohol gjennom å sikre ­ansvarlig salg av alkohol, sier daglig leder Randi ­Hagen Eriksrud i Av-og-til til Vårt Land.

I én av drikkekalendrene som Vinmonopolet tilbyr, er det 23 ­flasker med to centiliter og én ­flaske med fire centiliter som er til julaften.

– Barn med foreldre som drikker for­ ­mye, trenger ikke at Vinmonopolet gir foreldrene enda en grunn til å åpne en flaske hver dag i førjulstiden, seier Eriksrud.

Har pågått i flere år

Vinmonopolet viser til at kalenderen er et produkt som finnes i bestillings­utvalget.

– I samsvar med EØS-avtalen er Vinmonopolet ­pliktig å gi grossistene markeds­tilgang til bestillingsutvalget, så lenge produktene grossistene ­melder på, ikke er i strid med norsk regelverk, sier pressekontakt Hege-Lill Hagen Asp.

Hun viser også til at julekalendere med øl har vært i salg i dagligvarebutikker i flere år.

– Jeg tror nok vi har noen grossister som kan ha blitt inspirert av denne ­trenden.

Powered by Labrador CMS