Valgordning til besvær
Du trodde kanskje det var vigsel av homofile som var den store snakkisen i kirkekretser nå før valget? Ikke om man skal dømme etter pressekonferansen i Oslo bispedømme.
«Its all about you» synger det usedvanlig morgenfriske gospelkoret Gospelfabrikken.
I den ærverdige gamle bispegården i Oslo, som nå huser administrasjonen til Oslo bispedømme, har rundt 30 kandidater fra listen til Åpen Folkekirke og nominasjonskomiteens liste samlet seg til pressekonferanse.
Det er bispedømmet som har invitert, uten at det går veldig klart frem av invitasjonen hva som skal skje.
Ordning & reda
Uansett er sangen fra koret på sin plass, valget blir i år mer personfokusert. Biskop Ole Christian Kvarme slentrer inn midt i sangen og setter seg ved et bord.
Kirkevalget har i år pådratt seg mye mer oppmerksomhet enn tidligere. Muligheten for å stille flere lister, samt at vigsling av homofile er den ene saken som skiller de to listene, gjør valget mer polarisert og enklere å tabloidisere.
Da skulle man tro, at når ordstyrere slipper ordet fritt, biskopen har slentret ut igjen og kandidatene kan gripe ordet - da kommer det livlige diskusjoner om homofilt samliv og ekteskap.
Neida.
For en times tid er det forbrødring og enighet på tvers av åpne-, levende- og nominasjonslister.
Knut Lundby, professor ved UIO og veteran på Kirkemøtet, tar ordet. Han står på Åpen Folkerkirkes liste.
– Mange er frustrert over valgordningen. Vi sitter med en blandingsordning som er frustrerende og som historisk sett kun kan bli et mellomspill. Dette må bli enklere, sier han.
Odd Einar Dørum, mangeårig Venstre-politiker og en av «kjendisene» på Åpen Folkekirkes liste, er like oppgitt.
– Da jeg satt på Stortinget hadde jeg ikke fantas i til å tenke at Kirken skulle ende i en slik situasjon. Det politiske systemet gav opp denne løsningen i 1906, det ble for mye å holde styr på, forteller han.
Selv stiller han til kirkevalg for å få en mer demokratisk, etterprøvbar og gjennomsiktig valgordning.
– Nå får vi gjøre det beste ut av det, legger han til, før han må gå.
Vrient
Kandidatene selv målbærer stor empati for velgerne som skal prøve å forstå valgordningen, når kandidatene selv synes ordningen er vanskelig.
Tidligere har kirkens medlemmer stemt på én liste basert på personvalg. Slik er det fortsatt, men i stat/kirke-forliket stilte Stortinget krav om at det skulle kunne stilles alternative lister. Det skjer for første gang i år. Men Kirkemøtet forutså neppe de praktiske utfordringene med flere lister, så nå er det mellomløsninger i mange ledd av prosessen. Du kan legge til navn på listene dine, som gjør vektingen annerledes.
Uansett - mye å sette seg inn i, og en løsning som har flere valgordninger på en gang, som Kristin Gunleiksrud Raaum sa på pressekonferansen.
Trond Skard Dokka fra nominasjonskomiteens liste stilte seg bak kritikken av valgordningen.
– Det er først og fremst vi på nominasjonskomiteens liste som blir rammet av denne absurde ordningen. På vår liste er det folk fra begge sider i spørsmålet om vigsel. Vi som står nær Åpen Folkekirke kommer i en skvis, vi må kumuleres like inn like kraftig som Levende Folkekirkes sine anbefalinger, for å ha noen mulighet, sier han.
Dokka forteller at mange fra hans liste derfor er best tjent med å bli lagt til av velgerne på Åpen Folkekirkes lister.
Levende Folkekirke stiller ikke egne lister, men har kommet med anbefalinger om hvem av kandidatene på nominasjonskomiteens lister man bør stemme på.
Vekst
Etter en lang runde med valgordning ble andre saker løftet frem.
Hvordan forholder kirken i Oslo seg til den store befolkningsveksten?
Hvordan skal man forholde seg til sognegrenser?
Hvorfor er det slik at lokalmenigheten får så lite oppmerksomhet, mens det som skjer på toppen av kirken blir sett på som veldig gjevt?
Ingen nevner kirkelig vigsel av homofile.