Velsignet skal barna være

Alle kristne vil bære barna sine til Jesus. Men er det en velsignelse å døpe dem?

Publisert Sist oppdatert

Barne­dåp eller barne­vel­sig­nel­se- det er spørs­må­let.

Knapt noen sak har ut­løst så ster­ke spen­nin­ger og så harde me­nings­ut­veks­lin­ger mel­lom pro­tes­tan­tis­ke krist­ne som synet på dåpen.

Søn­da­gens pre­ken­tekst er et av bi­bel­ste­de­ne det står strid om. Di­sip­le­ne hind­ret dem som bar små barn til ham for at han skul­le røre ved dem og ville vise dem bort.

Da Jesus så dette, ble han sint og sa: «La de små barna komme til meg, og hind­re dem ikke! For Guds rike til­hø­rer slike som dem. San­ne­lig, jeg sier dere: Den som ikke tar imot Guds rike slik som et lite barn, skal ikke komme inn i det». Så tok han dem inn til seg, la hen­de­ne på dem og vel­sig­net dem.

Dan­net Mes­te­ren på denne måten et møns­ter? Var det slik barn skul­le tas imot av den krist­ne me­nig­het? Sam­men­hen­gen Jesus står i når han snak­ker, blir av­gjø­ren­de for første­lek­tor Rune Øyste­se ved NLA Høg­sko­len i Ber­gen. Han un­der­stre­ker at uenig­he­ten ikke står om at Jesus vel­sig­ner barna, men for­stå­el­sen av ut­sag­net om at «Guds rike til­hø­rer slike som dem».

- Jeg har lurt en del på hvor­dan de som hørte dette førs­te gang måtte for­stå det. Hvis vi gjet­ter på at det var jø­dis­ke barn - hva er det som gjør at de hører Guds rike til? spør Øyste­se.

Han tror til­hø­rer­ne må ha sett dette i sam­men­heng med teg­net på til­hø­rig­he­ten til jøde­fol­ket: om­skjæ­rel­sen.

- Åtte dager gamle ble de båret til tem­pel­et og inn­lem­met i guds­fol­ket. Hvis du ten­ker det slik, er dette en tekst som kan kob­les på inn­lem­mel­ses­teg­net for Guds folk, altså dåpen, sier Øyste­se.

Dette mener han det er dek­ning for i Det nye tes­ta­men­te siden dåpen blir om­talt som Kris­ti om­skjæ­rel­se.

Pinse­ven­ner og andre med et bap­tis­tisk dåps­syn for­står teks­ten an­ner­le­des.

- Dette er ho­ved­teks­ten som an­ven­des i for­bin­del­se med den så­kal­te barne­vel­sig­nel­sen in­nen­for flere fri­kir­ke­li­ge sam­funn, sier Terje He­ger­tun, pinse­venn og første­ama­nu­en­sis ved Me­nig­hets­fa­kul­te­tet.

Barne­vel­sig­nel­sen mar­ke­rer at de brin­ges inn i me­nig­hets­fa­mi­li­en og skal tas imot med om­sorg og for­bønn.

- Man tar an­sva­ret for at dette bar­net får vokse opp i tro­ens rom både i hjem og me­nig­het. Man ber gjer­ne også for for­eld­re­ne og at de må lyk­kes med å opp­dra bar­net på en god måte, sier han.

Noen sterk teo­lo­gisk be­tyd­ning har barne­vel­sig­nel­sen li­ke­vel ikke.

- Man ten­ker seg ikke en kon­kret end­ret sta­tus i form av en gjen­fø­del­se, slik klas­sis­ke lu­the­ra­ne­re ten­ker om dåpen. Men i prak­sis er man kan­skje ikke så langt unna ved at man gjen­nom denne hand­lin­gen i det mins­te sym­bolsk øns­ker bar­net vel­kom­men i me­nig­he­ten, sier He­ger­tun.

Terje He­ger­tun tror ikke det er rik­tig å si at det er noe i bi­bel­teks­ten som til­si­er at Jesu hand­ling skal være møns­ter­gyl­dig for hvor­dan den krist­ne me­nig­het skal ta imot barna.

- Men det gjel­der jo flere ting som ikke er di­rek­te for­ord­net eller an­be­falt, sier MF-læ­re­ren.

Han mener imid­ler­tid at den er en vik­tig in­spi­ra­sjon og viser hvor høyt Jesus set­ter bar­nets verdi.

Etter en lu­thersk for­stå­el­se blir altså men­nes­ket født på nytt i dåpen. Sam­ta­len Jesus har med den skrift­lær­de Ni­ko­de­mus, der han un­der­stre­ker at en slik fød­sel er nød­ven­dig for å se Guds rike, hand­ler føl­ge­lig om dåp. Da kan man spør­re seg hvor­for det er blitt van­lig å vente så lenge som rundt tre må­ne­der før barn blir døpt.

- Det er en ut­vik­ling som er skjedd opp gjen­nom hundre­åre­ne. I mid­del­al­de­ren skul­le dåpen gjer­ne skje dagen etter fød­se­len, eller mak­si­malt to dager etter, sier Rune Øyste­se.

Han un­der­slår ikke at denne prak­si­sen har kos­tet noen barn livet, for ek­sem­pel fordi man tok ut på reise til kir­ken når det var uvær.

- I lu­thersk sam­men­heng sier vi at vil­jen til dåp gjel­der som dåp. Der­for vil en ikke si at barn som dør før de er døpt, går for­tapt, sier han.

Sam­ti­dig på­pe­ker han at det er en tra­di­sjon for nøddåp, men mener dette har mer med sjele­sør­gerisk trygg­het å gjøre enn teo­lo­gisk nød­ven­dig­het.

De som har et bap­tis­tisk dåps­syn hand­ler dåpen ikke om å bli født på nytt, men er hel­ler en be­kjen­nel­ses- og ly­dig­hets­hand­ling etter at man er kom­met til be­visst og av­gjort tro. He­ger­tun mener Jesu ord om at Guds rike til­hø­rer slike som barna kan tol­kes i flere ret­nin­ger.

- Men den mest tra­di­sjo­nel­le tolk­nin­gen av denne teks­ten hos dem som prak­ti­se­rer tro­en­de dåp, er at bar­net til­hø­rer Gud, sier He­ger­tun.

Han er­kjen­ner at dette kan stå i spen­ning med andre bi­bel­teks­ter, men mener denne teks­ten tyder på at vel­sig­nel­sen al­le­re­de er gitt og be­kref­tes i Jesu vel­sig­nel­ses­hand­ling.

- Den er blitt lest det som et ut­trykk av bar­nets ån­de­li­ge sta­tus. Jesus har også sagt at vi alle skal være som barn, sier He­ger­tun.

Han mener bar­nets til­lit i møte med Gud er for­bil­led­lig for voks­ne tro­en­de.

Også Rune Øyste­se be­to­ner til­lits­for­hol­det som det grunn­leg­gen­de i guds­re­la­sjo­nen. Her aner han en be­ve­gel­se bort fra en tra­di­sjo­nell vekt­leg­ging av at troen er å holde noe for sant etter å ha over­veid saken tanke­mes­sig.

- Jeg har en re­la­sjon til Jesus og Gud, og den er ikke av­hen­gig av in­tel­lek­tu­ell kraft, sier han.

En for­ut­set­ning for det lu­thers­ke dåps­sy­net er den ster­ke be­to­nin­gen av men­nes­kets synde­for­derv, som gjør en ny fød­sel gjen­nom dåpen nød­ven­dig for å få del i det evige livet.

- Jeg ten­ker at det står noe om dette i Bi­be­len, og der­for må det for­mid­les. Men vi har nå mye mer fokus på den andre siden av saken. Det at vi er skapt i Guds bilde, er like sant som at vi er født med ryg­gen mot Gud, sier han.

Tross åpen uenig­het om dåpen er­kjen­ner både He­ger­tun og Øyste­se at krist­ne med for­skjel­lig syn møter hver­and­re med en annen roms­lig­het på dette fel­tet nå enn tid­li­ge­re. He­ger­tun synes det i så måte er skjedd en in­ter­es­sant øku­me­nisk ut­vik­ling de siste ti-fem­ten årene. Øyste­se un­der­stre­ker at han er over­be­vist om at barne­dåp er det rik­ti­ge.

- Men jeg tror ikke Gud tar frel­sen fra dem som jeg mener har mis­for­stått barne­då­pen. På samme måten som jeg håper Gud er nådig over­for det jeg har mis­for­stått, om mulig også dette, tror jeg Gud ser tan­ke­ne deres om at de øns­ker å gjøre det de tror er rett, sier Øyste­se.

Markus 10, 13-16

De bar små barn til ham for at han skulle røre ved dem, men disiplene viste dem bort. Da Jesus så det, ble han sint og sa til dem:

«La de små barna komme til meg, og hindre dem ikke! For Guds rike tilhører slike som dem. Sannelig sier jeg dere: Den som ikke tar imot Guds rike slik som et lite barn, skal ikke komme inn i det.»

Og han tok dem inn til seg, la handene på dem og velsignet dem.

Powered by Labrador CMS